Senaste nytt

Tips på bra hotell för en weekend i Lissabon?

Flyger till Lissabon för en weekend om några veckor för att skruva upp termometern en smula och ha det gott.
Blir mitt första besök i Lissabon och tänkte höra om det finns någon som har tips på bra hotell?

När jag kikat runt känns det generellt som att hotell är väldigt billigt (även för t.ex. trevliga femstjärniga) så då kan man kanske passa på att unna sig något fint :)

Om någon dessutom har tips på vad man inte får missa under ett Lissabonbesök, t.ex. aktivitet eller bra restaurang, är det alltid trevligt!

Stort tack på förhand!
 

johannesa

Medlem
Tre grejer att inte missa i Lissabon:

- A Travessa, grym restaurang i ett gammalt kloster i stadsdelen Bairro de Madragoa.
- Vaniljpajerna på Pasteis de Belém.
- Fado, den melankoliska portugisiska bluesiga/folkmusiken. gå till nån av fado-restaurangerna i Alfama hellre än de i Bairro Alto för en (något mer) autentisk upplevelse.

Trevlig resa!

/j
 
Portvinsinstitutet minns jag med glädje. Man betalade inträde sen var det fritt fram att provsmaka. Kan ha ändrats sedan sist jag var där (mitten på 80-talet)
 

niksal

Medlem
Nu vet jag ju inte vilken ålder du är i eller vilka intressen du har, men som en stor Lissabon-älskare har jag följande rekommendationer:

-En liten krogruna i Bairro Alto. Kolla modigt in bakom små dörrar och nerför trappor. Man hittar de mest personliga och underbara ställen så.
-Ta tåget till Estoril och Cascais. Fina stränder, historisk glamour.
-Åk en dag till Sintra. Underbart ställe.
-Alfama är kanske mitt favoritdistrikt, men till skillnad från johannesa så skulle jag nog inte lyssna på fadon. Som upplevelse en gång kanske.
-Bäst tycker jag ändå om luncherna med enkel mat (hel grillad fisk, potatis och grönsaker) samt en halva Vino Verde. Senare en kaffe, pasteis de belem samt kanske en portvin på en av de otaliga uteserveringarna.

Härlig stad, åker själv igen dit i slutet av februari.
 
Jättetack för alla värdefulla tips, uppskattat!
Nu blev det kanske inte så många hotelltips dock vilket egentligen var det primära, men jag ska definitivt kolla upp ditt tips magic, ser härligt ut på bilderna!

Om ni fler rekommendationer på barer, restauranger, hotell eller liknande ploppar upp så tveka inte att hojta till! :) (tråden kan säkert vara användbar för framtida Lissabon-resenärer också)
 

Jacob

Medlem
Lissabon är en klart underskattad stad och ett av mina smultronställen i Europa. Varit där tre gånger och åker gärna tillbaka. Det mesta är mycket prisvärt inkl boende, transport, mat, dryck och shopping.

Flygplatsen i Lissabon ligger bara några få kilometer norr om centrum. Gör du inflygningen söderifrån (vilket ofta är fallet) kommer du få en makalös utsikt över Atlantkusten och centrala Lissabon, man flyger så lågt att det går att se människorna på marken som går mitt i centrum. En av Europas coolaste inflygningar så se till att välja en fönsterplats på höger sida.

IMG_3455.jpg

IMG_3457.jpg

IMG_3459.jpg
 
Just val av säte beroende på flygmaskin är en aspekt men sedan i relation till väderstreck man landar från hade jag inte tänkt på, tack för tipset! Låter riktigt bra!
 
Helgen spenderades i Lissabon och vill bara ta mig tid att tacka för tipsen ni gav och kanske hjälpa någon annan som funderar på att åka dit i framtiden!

Vi hade ca 15 grader varmt, klarblå himmel, sol, kändes som en lite svalare svensk sommardag ungefär, inte fy skam för att ha rymt från -15 här hemma i början av februari och ha inom humant flygavstånds (3h45m CPH-LIS) räckhåll.

Instämmer verkligen med dig Jacob, cool inflygning, man är helt magiskt nära marken på något sätt. Från vissa delar av stan känns det rätt udda hur nära planen verkligen är ovanför en också :)

I övrigt var det bra tips ni kom med.
Vaniljpajerna på Pasteis de Belém bör testas, gärna med en kaffe och ett glas portvin till.

På lördagskvällen besökte vi restaurangen A Travessa, speciellt upplägg med att man får provsmaka på massa olika rätter före (mer än vanligt då det inte är helt ovanligt annars i Portugal) och mycket hög kvalitet på mat, upplägg osv. Prisnivå får man väl säga är högre än Lissabon generellt, men det är det väl värt i min mening! (priser som på normal svensk restaurang kan man säga)

Före A Travessa kan jag rekommendera ett besök på cocktail-baren Matiz Pombalina som ligger ett stenkast därifrån (Rua das Trinas 25). Väldigt trevlig ägare som jag pratade en stund med och de gör verkligen skäl för namnet cocktail bar i dess rätta bemärkelse, hög kvalité.

När vi väl pratar om cocktails måste jag ge ett tips på en av de absolut bästa cocktail-barerna jag besökt (generellt), kändes bara helt rätt på alla plan i min smak, nämligen CINCO lounge (R. Ruben António Leitão 17). Tog taxi dit efter A Travessa och direkt man kom innanför dörren fick man ett trevligt och icke-konstlat / familjärt välkomnande av en kille (ägaren?). De hade en meny som verkligen beskrev ägarens passion för konstverket cocktails och hade långa listor med både traditionella och nydanande cocktails, olika twistar man kunde prova på de olika och lite roliga anekdoter därikring. Även dyrare varianter på mer sällsynta ingredienser fanns om man ökade prisklassen lite. Kändes fantastiskt fint att sitta där och sippa sig genom sortimentet på välgjorda cocktails för ca €7 styck :)
Ja, ni har säkert märkt jag gillar bra cocktails och det här var verkligen super, ett besök på CINCO lounge är ett måste!

I övrigt är det som niksal skriver, en barrunda genom Bairro Alto är att rekommendera. Finns så många små härliga gems och krypin bland smågatorna.

Prova även en tur med spårvagn 28E så får du se stan från många olika håll på ett enkelt sätt, samtidigt som det är rätt kul att fara fram i spårvagn längs de ibland väldigt branta backarna.

Vi bodde på Vincci Baixa Hotel, ett 4-stjärnigt, fräscht, modernt hotell med bra frukost på centralt läge i Baixxa-distriktet.

Sammanfattningsvis en i mig väldigt trevlig stad med härlig arkitektur, bra mat, dryck, utbud och prisnivå.
Fick verkligen mersmak och åker gärna dit igen!
 
Toppen