Senaste nytt

Konsekvenser av försening vid flygplatsbyte.

Gus

Medlem
Jag tittar på biljetter Stockholm-Barbados tor med BA i ekonomi, allt bokat i en biljett. Många av dessa biljetter innebär byte av flygplats från LHR till LGW med ca 4 timmars tid emellan, ARN-LHR LGW-BGI. Någon som gjort detta bytet?

Om ARN-LHR blir försenat exempelvis 3 timmar så missar jag ju LGW-BGI. Jag vill bara säkerställa att samma regler gäller vid missat flyg vid flygplatsbyte som annars? Jag blir helt enkelt ombokad till nästa plan?

Vad händer om exempelvis taxin som tar mig mellan LHR och LGW får punktering och jag missar planet? Samma sak som om taxin får punktering på väg till Arlanda, att jag får köpa en ny biljett själv? Eller får jag någon fördel i och med att jag redan är "inne i systemet"?
 

doc

Medlem
Jag har gjort bytet LHR-LGW flera gånger. Tre timmar är minsta tillåtna anslutningstid. Jag skulle säga att bytet tar cirka två timmar att göra, så med fyra timmar borde det inte vara något problem. Där finns marginaler för om något händer på vägen. Bokar du biljetten och någon flight blir försenad bokar BA om er till nästa flight alternativt kan jag tänka mig att man re-routar er via MIA från LHR. Vad som händer om taxin blir försenad kan jag inte svara på, men med fyra timmar torde ni klara av även ett sådant missöde.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Att flyget blir försenat är inget problem - det löser BA åt dig. Däremot är det värre ifall du blir fast på motorvägen i en taxi eller om tåget bryter ihop. Då tror jag faktiskt du är rökt. Men risken att det ska hända borde vara rätt liten. Bokar du bara allt på en biljett så ska det nog lösa sig utan problem.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

jth

Medlem
Jag tror också att om du har allt på en biljett och uppfyllt MCT så kommer BA att hjälpa dig, oavsett vad som händer på vägen mellan LHR och LGW. Givetvis under förutsättning att du kan på något sätt leverera en trovärdig förklaring till varför du inte hann komma i tid. Om man åker in till London och turistar och råkar glömma tiden eller sätter sig på fel tunnelbanelinje så är det ju en helt annan sak.
Jag har själv bytt mellan LGW och LHR och kan rekommendera direktbussen. Resan tog mellan 1 och 2 timmar totalt från "dörr till dörr", så du ska inte behöva stressa.
 
Toppen