Senaste nytt

Den trevligaste boardingen jag varit med om

Mikael

Medlem
Ville bara nämna en väldigt trevlig upplevelse jag hade tidigare i veckan vid ombordstigning på en longhaul LH-flight från Frankfurt (A380 FRA-PEK). Priority boarding i all ära, men boarding direkt från loungen (för bussiness- och första klass-passagerare) var något nytt för mig. Vid boarding gjordes ett utrop i loungen och sedan hände ingenting, jag som är van vid trängseln vid gaten blev en smula paff och undrade om något var fel. Efter en stund klev en person på planet, och strax efter ännu en. Lugnt och still kunde alla boarda i sin egen takt, ingen stress och ingen som helst trängsel. Boarding direkt till övervåningen på planet självklart. När jag såsmåningen hade avslutat min drink och promenerade ombord kastade jag ett öga ner mot gaten och smålog lite åt de 4-500 (?) personerna som trängdes där.
Utan tvekan den behagligaste ombordstigning jag har varit med om. Mer sånt!

Som en kontrast hade jag en anslutningsflyg i economy direkt efteråt. Detta var inrikes inom Kina och precis innan det kinesiska nyåret/vårfestivalen då en femtedel av jordens befolkning ska hem till sina familjer på bara några få dagar. Varenda flyg var fullsatt och alla har med sig minst två (i många fall klart överdimensionerade) handbaggage. Kineser kan överlag inte köa, men på en flygning som denna där folk vet om att platsen för handbaggage inte kommer att räcka till och att man måste vara tidigt in i planet för att säkra baggageplats försökte man inte ens. Det blev snabbt till en stor folkhop som efter en knapp timmes försening mer eller mindre försökte storma gaten och påtvinga ombordstigning samtidigt som den alltmer desperata personalen gjorde utrop efter utrop om frivilliga som kunde tänka sig att checka in sigg handbaggage. Det var en ren köttmarknad. Och var befann jag mig? Mitt i smeten. Ni kommer väl ihåg det gamla ordspråket om att ta seden dit man kommer…
Jag hade två handbaggage (dator + present i form av en porslinsfigur) som jag inte på några villkor tänkte checka in. Men van som jag är vid kinesiskt köande lyckades jag faktiskt ganska väl. I detta läge kändes dock ombordstigningen i Frankfurt ganska avlägsen.
 

Jacob

Medlem
Håller helt med! Det är coolt att bokstavligen ta gräddfilen ner från loungen medan man ser köerna vid den riktiga gaten.

Tyvärr är det bara vid C-gaterna i Frankfurt som detta erbjuds.
 

GOTATH

Medlem
Upplevde detta för första gången för några veckor sen när jag flög FRA-IAD med LH i C. Otroligt smidigt och exklusivt! Ett stort plus även att loungen var betydligt lugnare än den vid A26 på hemvägen:)
 

Roger J

Medlem
I Storbritannien finns detta på short-haul med BMI från bland annat Glasgow. Från loungen finns ett "insläpp" direkt till bryggan. Tror det gäller Manchester också om jag inte mnns fel. Det är verkligen mycket bra service. Kräver en del av både flygbolaget och flygplatsen när det gäller planering av gater.
 

Senator

Moderator
I Storbritannien finns detta på short-haul med BMI från bland annat Glasgow. Från loungen finns ett "insläpp" direkt till bryggan. Tror det gäller Manchester också om jag inte mnns fel. Det är verkligen mycket bra service. Kräver en del av både flygbolaget och flygplatsen när det gäller planering av gater.

BD inrikes loungen på T1 har haft samma sak på vissa gater. BA Galleries i GLA har också detta. Tyvärr finns inte BMI Loungen i GLA längre, den blev nerlagt under 2011.

Jag håller med Mikael att detta är bra i FRA. Dock är det jo en bilresa till C-gates från A-pieren där LH/SAS normalt landar från ARN/GOT/CPH. Det finns ett trick att ta tåget som funkar ibland, men jag är numera så sällan i FRA; använder hellre MUC/DUS/HAM om jag flyger LH eller ZRH med LX.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Turkish Airlines inrikes lounge i Istanbul har direkt bording från loungen. Dock lite annolunda stil.
Varje flight får en separat buss från loungen och man kommer till bordingtrappan direkt.
 
Toppen