Senaste nytt

Känner ni till någon statistik över andel statuspassagerare?

Jag är nyfiken på hur många flygresenärer (alltså inte hur medlemmar på det här forumet) har någon slags status (silverkort, guldkort, elitekort, etc). Frågan är inte begränsat till ett visst flygbolag eller en viss sträcka utan all info är av intresse. Har du sprungit på någon artikel om detta eller hört något från en flygbolagsanställd så dela gärna med dig.
 

Jonas C

Medlem
Det står i SAS årsredovisning. 2013 var det 84K EBG och 120K EBS. Men dessa siffror har nog ökat rätt rejält nu...
 

Jacob

Medlem
Vi brukar jobba med 100.000 i Sverige och 250.000 i Skandinavien.

Exakt siffra tror jag är omöjligt att få då en och samma person kan vara medlem i flera bonusprogram.
 

Dr. Miles

Expert
ANA Mileage Club har ca 260.000 statusmedlemmar som är Star Alliance Gold och uppåt (Diamond, Platinum, Super Flyers Service member) bara i Japan.
Total antal av medlemmar i hela världen: ca 26 miljoner
Källa: ANA広告媒体│企業情報│ANA (på japanska, sida 11)

Lufthansa Miles&More har lite över 300.000 statusmedlemmar (HON, Senator, Frequent Traveller) bara i Tyskland.
Total antal av medlemmar i hela världen: ca 23 miljoner (2013)
Källa: Lufthansa Werbemedien 2015 Englisch (PDF-Download) [sida 7]
 
Last edited:
D

Deleted member 4971

Guest
Det står i SAS årsredovisning. 2013 var det 84K EBG och 120K EBS. Men dessa siffror har nog ökat rätt rejält nu...

Det lät som väldigt många måste jag säga :eek: ska bli kul att se hur det förändras till 2014 med införande av Diamond och att ge bort guld-/silverkort.
 
Det kunne være interessant at se en procentuel opgørelse over antal passagerer med entry-level tier, low tier, mid tier og top tier for hele flybranchen.
- Det giver også et indblik i hvor mange der har et bonuskort registreret i deres bookinger.
 

dino_81

Medlem
ANA Mileage Club har ca 260.000 statusmedlemmar som är Star Alliance Gold och uppåt (Diamond, Platinum, Super Flyers Service member) bara i Japan.
Total antal av medlemmar i hela världen: ca 26 miljoner

Lufthansa Miles&More har lite över 300.000 statusmedlemmar (HON, Senator, Frequent Traveller) bara i Tyskland.
Total antal av medlemmar i hela världen: ca 23 miljoner

Helt otroligt egentligen. Först när jag läser dessa siffror som jag på riktigt reflekterar över hur stora dessa bonusprogram egentligen är och varför de är så värdefulla för flygbolagen.

Minns diskussionerna om försäljning av SAS EuroBonus i samband med konkursspekulationerna härom året och kunde då inte riktigt ta till mig värdet av ett bonusprogram.

En kvarts miljon statusmedlemmar?!
 
Toppen