Senaste nytt

En kort med trevlig SAS Plus resa Prag-Stockholm

Hej allihopa.

Joel heter jag. Som sagt relativt ny här på forumet, men jag tänkte att jag skulle testa att skriva en liten reserapport från min första businessresa med SAS.
Håll tillgodo då den inte är allt för lång, men jag kommer säkerligen att skriva fler i framtiden.

Tid: Måndag den 15/9-2014
Flight: #SK 1768
Flygning: PRG - ARN
Flygplanstyp: Boeing 737-600
Säte: 2A (F)
Klass: SAS+


Joel.JPG


Här är dagens backseat-pilot. (Här syns jag i Erste-loungens sköna stol)

Jag hade varit i Prag under två dagar och bott på ett hyfsat hotell nära Wancelas-stråket. Och för er som är obevandrade i Prag är detta gågatan mitt i centrum. Där är det fullproppat med småbodar där de sålde allt möjligt och även mat, och gatorna som direkt vetter mot Wancelas är smågator med en hel del barer och turistattraktioner.
Nåväl, jag tog hotellets egna taxi ut till flygplatsen för en blygsam summa vilket är bra då PRG ligger rätt långt ut.
Samma taxibolag hade även Best Western som kunder. Bilarna var inte märkta med taxi och kundservicen var riktigt trevlig då jag fick en trevlig pratstund med den kvinnliga chauffören om vart man hellre ska gå för att uppleva det riktiga Prag. Jag själv hade bara varit i Prag 1 och 2 innan. Alltså absoluta centrum.
Kom in i avgångshallen som är väldigt lättöverskådlig och lite tråkig i mitt tycke och jag var där 30 minuter innan incheckningen som startar två timmar innan avgång.
Jag hade som tanke att prova WiFi anstlutningen, men tyvärr så tyckte jag att det gick alldeles för långsamt att logga in och det gick lite väl segt.
Nåväl, begav mig till de tre diskarna som ägnats åt SAS och blev tillvisad SAS+ kön. Eftersom jag stod först gick det snabbt och smidigt att lämna mitt "heavy" bagage. Här är det alldeles utmärkt att SAS erbjuder två bagage i SAS+. Det behövdes. Ena vägde 20kg prick, andra 10.

Fast track ligger i direkt anslutning och även om det inte var någon direkt kö i den vanliga kön så var jag även först igenom här, och det gick undan! Minus för att de inte visste vilken lounge som SAS använde sig av eller vart loungen för den sakens skull låg.



IMG_0104.JPG





SAS använder sig av "Erste" loungen upp till vänster direkt efter fast track.
Vän inne möts man av en trevlig men kanske för dagen inte väldigt serviceinställd personal, men vad gör det när helhetsintrycket av en fräsh lounge där allting ingår gör sitt.
Mitt val som ni ser föll på en stark kaffe och en sandwich med tillbehör.
Skall tilläggas att det fanns kaffe och te i många smaker och styrkor lik väl som tilltugg och vin/champagne samt öl.
Det var underbart att slå sig tillrätta i en stol och avlasta en ömmande rygg eftersom jag hade tungt bagage.



IMG_0106.JPG



Loungen var relativt tom denna måndagsförmiddag. Endast ett tiotal passagerare satte sig tillrätta ungefär samtidigt som mig. Här en liten bild mot fondväggen och undertill den sköna stolen som jag talade om tidigare. En sådan skulle jag vilja ha hemma framför datorn!

IMG_0107.JPG



Dagens gate var 10C och det är längst bort i piren vilket ger en bra utsikt över plattan och banorna samt landande/startande flyg.
Vidare så var kabinfaktorn nästintill 100% så vitt jag kunde se, så att denna 737-600 fylldes till gränsen.

Smidig ombordstigning och tacksamt att bli hjälpt av med kavajen av en trevlig kvinnlig purser.


IMG_0108.JPG



Satte mig tillrätta, naturligtvis här på säte 2A som är som ni ser fönsterplats med utsikt över de sköna motorerna. Ljud, lukt och favoritplats är riktigt viktigt för mig när jag reser.
Jag hoppas inte att jag är den enda som saknar SAS MD-80 och naturligtvis säte 26A längst bak.
Draget från MD-80n när den drar på max take-off thrust går inte av för hackor.
Dock kan jag tillägga att efter en kort uttaxning så behövde denna 736a en relativt lång bana för att påbörja uppstigningen.

Vädret var klart i Pragområdet men sämre nedåt övriga Europa. Vädret längs vägen perfekt och endast slight - moderate turbulence. Det bådade för en trevlig flygtur.


IMG_0109.JPG



Tror inte att jag hinner köpa något idag!, men titta kan man alltid!

IMG_0110.JPG



.....På grund av att det var denna tidning jag var mer intresserad av! Nu skulle jag testa servicenivån och kvalitén på maten ombord denna maskin!


IMG_0112.JPG



Blev tillfrågad och serverad av pursern idag. Hon var riktigt trevlig och passade naturligtvis upp på oss med "attentive" service. Jag gjorde hela min beställning direkt. En riktigt god och matig sallad av hög kvalitét med varmt bröd till. Vin till detta där jag faktiskt tycker att smakerna verkligen gifte sig. Cóte Mas heter det, rött. Mineralvatten beställdes även det in.
Efter det, kaffe och kaka.
Vad jag gillar med det hela förutom att smakupplevelsen är rätt total på en så kort flygning är att vi blev tillfrågade flera gånger om det var något vi saknade, vilket vi självfallet inte gjorde. Däremot stolsgrannen valde en flaska rött till, något han gladerligen vart serverad.


IMG_0113.JPG



Efter att ha beskådat molnen ett tag från ovan och druckit ur mitt kaffe var det dags för nedstigning mot Stockholm och Arlanda som idag efter en precis som jag trodde turbulensfri flygning även hade fint väder.
Bana 26 i användning och efter en riktigt fin inflygning över centrala Stockholm landade vi fem minuter innan utsatt tid på Arlanda.

Glad och nöjd så stegade jag vidare och hämtade ut mitt bagage innan jag satte mig på flygbussen hem.

Jag vill självklart passa på att tacka för min trevliga flygning på SAS och i SAS+ och tror samtidigt att jag kommer att ha svårt att flyga någonting annat än + iallafall på Europaresor.

Jag är ju en av de som saknar Warszawa, mer på Prag, eget på Rïga och Tallinn, men det kanske kommer i framtiden.

Nåväl, nu ser vi fram emot hur detta koncept står sig inför framtiden!

Jag är helnöjd!
 
Tack för det och mer kommer säkerligen i framtiden! =)!

FF -kort fram va!,

Ni som inte gjort det prova SAS+ det är verkligen värt det!

Ofta är det också så att på korta short - medium haul så skiljer det inte så mycket i pris.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Kul rapport! Men att sitta på 02A med det begränsade benutrymmet! Ingen favoritplats i min bok
 
Kul rapport! Men att sitta på 02A med det begränsade benutrymmet! Ingen favoritplats i min bok


Nej precis det är sant. 736an har lite trångt med utrymme längst fram mot toaletten. Däremot så har de ju bara två rader i SAS+ just i den kärran.

Vidare spelar det inte så stor roll på den korta flygturen. Jag har olika favoritsäten i olika flygplan mycket på grund av andra saker också. Vilken bana som är aktiv (kunna se utflygning/inflygning), motorljud, wingview osv osv..

Ha det fint!,
 
Toppen