Senaste nytt

Kina stänger VIP lounger efter folkkongressen (2014-OCT-01)

Dr. Miles

Expert
Kinesiska telekombolag (China Mobile, China Unicom, China Telecom), banker och flygbolag driver sina VIP lounger på olika kinesiska flygplatser och på tågstationer.

Dessa lounger är tillgängliga för deras högt betalande kunder.
T ex China Mobile ger Silverkort för dem som spenderar runt 300 CNY per månad, guldkort för dem som spenderar runt 600 CNY per månad, diamondkort för dem som spenderar 1.000 CNY per månad eller över.

De stänger dessa lounger efter kommande folkkongressen (2014-OCT-01) enligt regeringens kampen mot korruption och mot slöseri.

机场VIP贵宾厅十一将关闭*三大电信运营商接到通知--北京频道--人民网
人民网 skrev:
据媒体报道,根据国家相关部门要求,国内各大机场、火车站等重要交通枢纽地,将关闭所有民航、金融、电信等行业的VIP贵宾厅。
Enligt medierapporten, myndigheter kräver dessa banker, telekombolag och flygbolag att stänga ALLA sina VIP lounger.

Hur det blir med flygbolagets egna lounger på utrikes vet jag inte. Men troligen omfattas inte av denna order.
 

David

Medlem
GoTone-loungerna har jag nyttjat några gånger när jag flugit med lokala bolag. Om detta gäller ALLA VIP-lounger inkl flygbolags kan det ju bli riktigt trist att resa inrikes i Kina.

Senast för ett par veckor sedan besökte jag Air Chinas stora nya lounge i Chengdu som fått sig ett rejält lyft iom nya designtemat, de börjar komma ifatt andra delar av världen även om maten oftast är under all kritik. Synd att behöva stänga dem.

Jaja, vi får se vad resultatet blir.
 

Dr. Miles

Expert
GoTone-loungerna har jag nyttjat några gånger när jag flugit med lokala bolag. Om detta gäller ALLA VIP-lounger inkl flygbolags kan det ju bli riktigt trist att resa inrikes i Kina.

Senast för ett par veckor sedan besökte jag Air Chinas stora nya lounge i Chengdu som fått sig ett rejält lyft iom nya designtemat, de börjar komma ifatt andra delar av världen även om maten oftast är under all kritik. Synd att behöva stänga dem.

Jaja, vi får se vad resultatet blir.

Ja, det blir mycket tråkigt att vänta i allmänna vänterum speciellt när det blir förseningar.
人民网 skrev:
 北京晨报记者了解到,目前除中国电信广州白云机场贵宾厅外,浙江电信也表示将关闭浙江境内机场的贵宾厅。另外,黑龙江联通也表示,将关闭齐齐哈尔、佳木斯和黑河机场的联通贵宾厅。
Enligt Beijing morgontidnings reportern, China Telecom stänger VIP lounge på Guangzhou Baiyun flygplats, Zhejiang Telecoms VIP lounger på alla flygplatser inom Zhejiang-provinsen. Heilongjiang Unicom ska också stänga deras VIP lounger på Qiqihar flygplats, Jiamusu flygplats och Heihe flygplats.

Nuvarande presidenten hade inte kontroll över t ex banker, telekom, flygbolag tidigare utan det var några andra partikamrater som hade (har) det.
Han lyckades att sätta dit på några av dessa människor med hjälp av anti-korruption kampanj (vem tar inte emot mutor inom höjdarna?:rolleyes:) så det är hans tur att testa gränsen på sina undersåtar för att kolla deras lojalitet mot honom.
 

Dr. Miles

Expert
China Mobile har redan stängt sin lounge på Beijing Capital flygplats terminal 3.
China Telecom och China Unicom stänger sina lounger fr o m imorgon 1 okt.
中国网 skrev:
9月1日,为贯彻落实中央“八项规定”要求,首都机场3号航站楼的中国移动贵宾厅关停。昨日,记者获悉,首都机场的中国电信贵宾厅和中国联通贵宾厅也将分别于10月1日、9月30日关停。
Det verkar som kinesiska bankerna inte planerar att stänga sina lounger, i alla fall inte nuläget.
中国网 skrev:
银行贵宾厅暂无关停打算

三大运营商陆续关停首都机场贵宾厅_中国人物
 

johhenrik

Medlem
Man pratar ingenting om flygbolagens egna lounger va? Blir ju helt nervös om de kommer försvinna... :) Är ju enda höjdpunkten på PVG och det säger ju inte lite om hur tråkigt PVG är då... :)
 

Dr. Miles

Expert
Man pratar ingenting om flygbolagens egna lounger va? Blir ju helt nervös om de kommer försvinna... :) Är ju enda höjdpunkten på PVG och det säger ju inte lite om hur tråkigt PVG är då... :)

Enligt tidigare nyhetsartikeln, Air China, China Southern och China Eastern inte har fått någon direktion om stängning av deras lounger.
人民网 skrev:
国航、南航、东航也表示,目前没有接到关闭机场贵宾厅的相关通知。
 
Toppen