Senaste nytt

Air Berlin annullerar alla beställningar hos Boeing

Palazzi

Medlem
Air Berlin valde igår att avbeställa alla sina ordrar hos den Amerianska flygplanstillverkaren Boeing.

Den avbrutna affären värderades till fem miljarder dollar, och bestod i 18 B737, och 15 B787. Bolaget äger sedan tidigare 45st 737, men ingen 787 "Dreamliner".

Air Berlin har numera bara två kortdistansplan på orderingång, och kommer få nöja sig med nuvarande widebody-flotta. Alternativet är att Etihad flyttar över några av sina beställningar till Air Berlin, när det sistnämnda bolagets ekonomi ser bättre ut.

Air Berlin har nyligen yttrat att man ska se över hela verksamheten, och dra in en del "tunnare" linjer.
 

Andreas Q

Medlem
Känns lite bakvänt att AirBerlin avbeställer sina B787 som är en ganska gammal order och därmed borde ligga närmare leverans samtidigt som Etihad så sent som för mindre än ett år sedan beställde ännu fler 787 och är väl största 787 kunden. Fast det är kanske jag som tänker fel:confused:

Kan det vara något med EU regler som ligger bakom? Det är ju i praktiken Etihad som är AirBerlins bank för att finansiera nya köp. Sist man hjälpte till med pengar i obligationsform knorrades det väl att man riskerar att gå över 49%. Då är det kanske lättare att köpa planen under Ethiadflagg och hyra ut dem till Airberlin.
 

Palazzi

Medlem
Känns lite bakvänt att AirBerlin avbeställer sina B787 som är en ganska gammal order och därmed borde ligga närmare leverans samtidigt som Etihad så sent som för mindre än ett år sedan beställde ännu fler 787 och är väl största 787 kunden. Fast det är kanske jag som tänker fel:confused:

Kan det vara något med EU regler som ligger bakom? Det är ju i praktiken Etihad som är AirBerlins bank för att finansiera nya köp. Sist man hjälpte till med pengar i obligationsform knorrades det väl att man riskerar att gå över 49%. Då är det kanske lättare att köpa planen under Ethiadflagg och hyra ut dem till Airberlin.

Min gissning är att Air Berlin inte kommer flyga så mycket långdistans överhuvudtaget. Bara i västerled, och allt annat med anslutning i Abu Dhabi.....eller via nya partnern Alitalia. Etihad har förresten redan fått leverans av en B787-9 :)
 
Toppen