Senaste nytt

Boka bonusresa till San Francisco?

Gizmo79

Medlem
Hej,

Har en tanke att boka en bonusresa till SFO om ca en månad när jag beräknas få min 2-4-1 voucher.
Men nu när jag är inne och tittar så finns det inga som helst bonusresor att boka efter Mars nästa år.
Tanken är att vi ska försöka åka aug-sep. spelar ingen roll om vi åker ekonomi eller business.
Tittar man på tex New York så finns det gott om platser ända fram in i aug.

Har förstått att det överlag är svårt att få tag i bonusresor till SFO men är det nån som vet varför det skiljer sig så i hur man släpper dom?
 

agehall

Medlem
Hej,

Har en tanke att boka en bonusresa till SFO om ca en månad när jag beräknas få min 2-4-1 voucher.
Men nu när jag är inne och tittar så finns det inga som helst bonusresor att boka efter Mars nästa år.
Tanken är att vi ska försöka åka aug-sep. spelar ingen roll om vi åker ekonomi eller business.
Tittar man på tex New York så finns det gott om platser ända fram in i aug.

Har förstått att det överlag är svårt att få tag i bonusresor till SFO men är det nån som vet varför det skiljer sig så i hur man släpper dom?

Välkommen hit @Gizmo79

Tyvärr kommer du att ha svårt att hitta platser till SFO. Det är en av de svåraste destinationer att hitta platser till med SAS. Rutten är väldigt populär och SAS väljer därför att helt enkelt bara släppa väldigt få platser som bonusplatser.

Dessutom är det väldigt kort varsel. Om du vill åka på en bonusresa så får du sikta på att leta platser 6-12 månader framåt i tiden. Alt kika närmaste veckorna ifall att det råkar släppas någon ytterligare plats nära inpå avgång.

Använd bästa tillgång när du bokar så finns det biljetter :)

Funkar inte med 2-4-1-vouchern.
 

Gizmo79

Medlem
Tack så mycket, har följt forumet en längre tid och tycker det är helt grymt så nu tyckte jag det var på tiden att gå med.

Det är naturligtvis nästa år vi tänkt att åka så det var därför jag funderade på varför det finns resor till NY för ca 11 månader framåt medans det till SFO bara finns för 6 månader. Men det är alltså ingen generell regel att man släpper bonusresor i samma veva som man släpper de vanliga biljetter som väl brukar vara ca 330 dar framåt.
 

agehall

Medlem
Men det är alltså ingen generell regel att man släpper bonusresor i samma veva som man släpper de vanliga biljetter som väl brukar vara ca 330 dar framåt.

Det finns nog inga "regler" vad gäller hur det släpps bonusplatser. Normalt sett släpps det några ungefär samtidigt som vanliga biljetter öppnas upp för bokning, men inte på alla sträckor och inte alltid.
 

Alf

Medlem
Jag hade tur för ett par år sedan och lyckades få två 2-4-1 platser i C över en långhelg på förra sportlovet. Dessa bokade jag ca 6 månader innan. Har nu kollat efter nya platser men det är helt tomt både i närtid och långt fram alla fall om man vill åka i C vilket är enda alternativ på en så lång flygning.
 

agehall

Medlem
Jag hade tur för ett par år sedan och lyckades få två 2-4-1 platser i C över en långhelg på förra sportlovet. Dessa bokade jag ca 6 månader innan. Har nu kollat efter nya platser men det är helt tomt både i närtid och långt fram alla fall om man vill åka i C vilket är enda alternativ på en så lång flygning.

"För ett par år sedan" och SFO går inte ihop. Linjen är inte så värst gammal...

Det verkar (rent empiriskt enligt egen erfarenhet) som att det släpps lite platser i olika batcher. Är man lite flexibel så är det relativt enkelt att hitta awardplatser, men måste man åka vissa tider är det inget man ska hoppas på.
 
Toppen