Senaste nytt

Boka åt andra och behöva ha med kreditkort vid resa

xz0781

Medlem
Blir så trött över vissa asiatiska bolag som kräver att samma kreditkort man betalat med ska visas upp vid resetillfället, förstår inte ens vad detta skulle vara bra för. Ska åka med familjen Hong Kong-Vietnam i december och av skäl som jag inte orkar redogöra för här så åker jag HKG-HAN-CXR-SGN-HKG och övriga familjen HKG-SGN-CXR-SGN-HKG på olika flighter fast med samma datum. Eftersom jag är den "medvetne resenären" i familjen och (visserligen passivt) hänger på BC.se så bokade jag och betalade alla resorna med mitt BA-Visakort på Vietnam Airlines webbsida. Allt gick jättebra tills jag fick mailet med bekräftelsen från Vietnam Airlines och läser (har inte nämnts ett ord om detta i webbdialogen) detta:
Important:
  • If you purchased the ticket(s) in website www.vietnamairlines.com by Visa/MasterCard/JCB, The card holder must verify card at time of check-in or at Vietnam Airlines Ticketing Offices before travelling. For further assistance, please refer to the Frequently Asked Questions section on our website or contact our Helpdesk for tickets purchased on the website via telephone number: (84-4) 39381 835/39381 836.
Min fråga till församlingen är härmed:

Hur hårt är detta? Måste jag börja krångla med Vietnam Airlines eller kommer detta att lösa sig kemiskt?
 
Tag en kopi af kortet (som i kopimaskine - ikke som i klon(!) ) og underskriv den + evt. kopi af pas, så bør det gå. Men prøv at ringe til Vietnam Airlines og høre hvad de siger.
 

011430121

Medlem
Du bör nog meddela Vietnam Airlines
Min kompis bokade sina barn på en resa till Thailand med TG, föräldrarna reste 14 dagar före, han ringde och informerade TG här i Stockholm och TG löste det hela genom att göra en notering i bokningen.
Jag själv fick lite problem när jag hade bytt mitt BA visa och skulle resa med TG, men det finns i en annan tråd här på BC
 

AABack2ARN

Medlem
Låter som en framkomlig idé. Att bara tro att det löser sig kemiskt verkar inte stämma om man skall tro trådarna på FlyerTalk där detta diskuteras med jämna mellanrum...
 

xz0781

Medlem
Tack doktorn för hänvisning till tråden som redan behandlat detta (även om jag blev mörkrädd när jag läste den). Om du tycker att den ska flyttas dit så får du gärna göra det. Det märkliga är att jag 1) Rest väldigt mycket i Kina, Japan, Taiwan, Hong Kong både inrikes (inte i HK) och interkontinentalt och aldrig någonsin behövt visa något kreditkort 2) Inte förstår vad syftet är när jag bokat en resa flera månader i förväg och pengarna definitivt redan har "landat" hos flygbolaget sedan länge.
 
Toppen