Senaste nytt

Nationellt ID-kort. Är det värt att skaffa?

Jonas C

Medlem
Mitt nuvarande ID-kort gick ut för tre år sedan, och då jag under tiden har varit för lat och snål har passet fått agera som ID under denna tid. Det är visserligen osmidigt och risken finns att det försvinner, och det börjar kanske bli dags att skaffa ett nytt ID-kort. Valet står antingen mellan bankens eller ett nationellt ID-kort. Det förstnämnda är billigare, så frågan är vilka incitament som finns för att skaffa ett nationellt ID.

I vissa länder kan man exempelvis råka ut för kontroll av polis där de vill se ditt pass. Det händer visserligen sällan, men jag tycker ändå att det känns riskabelt att ha med sig passet när man går ut då risken finns att de blir stulet eller förlorat. I synnerhet när man befinner sig utanför Schengen och man mer eller mindre blir fast i landet om passet försvinner. Kan ett nationellt ID-kort fylla samma funktion som passet vid en poliskontroll i ett utomeuropeiskt land, och finns det några andra incitament till varför man bör skaffa ett nationellt ID-kort?
 

agehall

Medlem
Skaffa fler pass eller ett körkort skulle jag säga. Det kanske dock finns några oanade förmåner med ett nationellt id-kort?
 
A

Aurora

Guest
Som "innvandrer" trenger jeg nasjonalt ID-kort for å få logget meg på web-tjenester som krever e-identitet. Det er det eneste beviset jeg har på min identitet og mitt svenske personnummer. Sinnsykt dyrt da... Med betaling i min bank ble det 475SEK...
 

Palazzi

Medlem
Jag var tvungen att kolla upp vad ett sådant ID-kort var mer specifikt, men undrar fortsatt: Kan man resa inom Europa på det?

Jag var norsk medborgare när mina vänner skaffade ID-kort. Kunde man ändå ha ett nationellt ID-kort om man var skriven i Sverige?
Jag kommer ihåg att jag alltid behövde passet, fram tills dess att jag fick körkort.....och sedermera också bytte till svenskt medborgarskap.
 

maswan

Medlem
Jag reser uteslutande på nationellt id-kort inom schengen (och pass utanför). Mycket smidigare att inte behöva plocka med sig passet, utan bara behöva komma ihåg plånboken. :)

Inom schengen är det formella kravet att man ska kunna visa upp en godkänd id-handling som styrker medborgarskapet, för sverige är pass och nationellt id de två alternativen för det. Och även om det i praktiken dessutom lär gå hyggligt bra med körkort eller id från banken, så riskerar man ju råka ut för en paragrafryttare om man har otur.
 

Nemo

Medlem
Nationellt IDkort är i teorin mycket bra att ha inom Schengen (och Storbritannien om man inte åker direkt från Sverige), i praktiken är det "bara" bra då inte alla (incheckningspersonal etc) känner igen kortet utan det tar lite extra tid. I vissa fall måste pass användas (exempelvis om du ska öppna bankkonto i Norge).
Skaffar du SEB Maestro ingår vanligt IDkort på köpet.
http://www.seb.se/pow/default.asp (15:-/mån gratis <21 år).
Fakta om pass/nationellt id-kort - Service - polisen.se
 

Jonas C

Medlem
Nationellt IDkort är i teorin mycket bra att ha inom Schengen (och Storbritannien om man inte åker direkt från Sverige), i praktiken är det "bara" bra då ingen känner igen kortet (incheckningspersonal etc) utan det tar lite extra tid.
Skaffar du SEB Maestro ingår vanligt IDkort på köpet.
http://www.seb.se/pow/default.asp (15:-/mån gratis <21 år).
Fakta om pass/nationellt id-kort - Service - polisen.se
Hur ser det ut exempelvis i USA om man stoppas för en kontroll. Kan man använda ett nationellt ID-kort för att stryka nationalitet där eller måste man ha ett pass?
 

Jensik

Medlem
@Palazzi Ja det går fint att resa inom Schengen på det nationella IDkortet. När jag reser inom Europa/Schengen reser jag bara med mitt ID-kort. Slipper tänka på att ta med mig passet.
Som @maswan skriver funkar det för det mesta med svenskt körkort idkort från bank etc, men de är inte godkända i de flesta EU-länder, bara i Nordiska passunionen (Nordiska passunionen – Wikipedia så vill man vara säker på att resa utan problem i Schengen rekommenderar jag att skaffa ett nationellt IDkort.
 
Toppen