Senaste nytt

Vad ska jag tänka på inför första First?

Hej!

På fredag drar jag o frugan till Dubai med våran voucher och det blir First då vilket ska bli väldigt intressant att testa på. Flyger från Göteborg.
Har typ 9h på Heathrow dock som jag inte riktigt vet hur vi ska spendera, får väl hänga i Concord rummet men 9h?! Nåt tips på vad man kan göra? :)

Men annars är det väl knappast nåt men behöver tänka på bara för att man flyger First? Nåt speciellt vid ombordstigning som man inte är van vid eller vad som??

Tack för hjälpen :)

Mvh
Johan
 

psve

Ny medlem
Hej,

Skulle försöka ha realistiska förväntningar, BA F är ok, crew kan vara jättebra men också lite grumpy om man ha otur. Helt ok stol i New First men inte så privat (faktiskt så att ett fönstersäte i Club World är bättre i det avseendet). Ombordstigning funkar mest som vanligt men du brukar bli visad till stolen av FA.
 

kristerj

Medlem
Boka SPA-behandling om du inte redan gjort det. Sippa champagne på divanerna på terrassen i Concorde room...Boka en Cabana o slappa. Annars kan du ju ta Heathrow Express in till London och gå på pub eller shoppa.
 

Senator

Moderator
Hejsan,

Ett tips är att det väldigt ofta finns en tråd om en fråga om detta innan. Men, det är inte alltid så enkelt att söka. Jag hittade i alla fall denna gamla tråden:

My first First! | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Sedan har redaktionen en bra rapport här:

Test: British Airways nya första klass London-Seoul - "Som att gå ombord på ett rymdskepp" - BusinessClass.se

Recension: British Airways First Class Airbus A380 - High life på nytt plan - BusinessClass.se

Så med lite sökhjälp hittar du nog mycket att sätta tänderna i :)
 

doc

Medlem
Ring eller mejla You First och boka spa-behandlingarna i förväg samt eventuellt en Cabana om ni behöver.
 
Selvom dem der har svaret før mig sikkert har fløjet en del mere first end jeg har, glemmer de alligevel det jeg synes er det vigtigste.

Tag det roligt, du har ikke travl - tværtimod har du god tid.

1)
Der er ingen grund til at stresse, tag det stille og roligt. Hvis du vil tage billederne af maden, fruen, kabinen eller noget fjerde, så gør det - du er næsten per definition ikke i vejen.

2)
Spørg løs. Cabin Crew (altid CC!!) er der for at hjælp og vejlede dig. De kommer gerne med råd og vejledning og generelt er alt muligt inden for rimelighedens grænser. Hvilken vin vil i anbefale? - Må jeg prøve begge rødvine? Har i en ekstra dessert? - Du fortryder kun det du ikke spurgte om.

3)
Tag dine ammenities med. Tøfler, PJ, kit osv. Selv plejer jeg at spørge om det er OK at få menuen (uden omslag) med. Har endnu ikke fået nej.

Ellers så er der bare en ting at sige... Lean back and enjoy the ride :)

(Det her er mest generelt information - har endnu ikke prøve British Airways First)
 

agehall

Medlem
Har typ 9h på Heathrow dock som jag inte riktigt vet hur vi ska spendera, får väl hänga i Concord rummet men 9h?! Nåt tips på vad man kan göra? :)

9h är väldigt lång tid i CCR. Ni kommer antingen att vara totalt uttråkade eller kalaspackade när ni kommer ut därifrån. CCR är på inget sätt den roligaste F-loungen i världen utan är mer vad Galleries First borde ha varit imho. Men har man inget att jämföra med så är det ingen dålig upplevelse. (Det är dumt att börja med FCT i FRA om man säger så...)

Boka SPA-behandling om du inte redan gjort det. Sippa champagne på divanerna på terrassen i Concorde room...Boka en Cabana o slappa. Annars kan du ju ta Heathrow Express in till London och gå på pub eller shoppa.

Ring eller mejla You First och boka spa-behandlingarna i förväg samt eventuellt en Cabana om ni behöver.

Ha inte för stora förväntningar på "spa"-behandlingarna. De har ganska lite med ett riktigt spa att göra. Personligen skulle jag nog inte bemöda mig med dessa. Däremot kan jag rekommendera en cabana.
 

Storsteffe

Medlem
Instämmer med @SAS404 läs inte på så mycket utan ta det som det kommer. Att ha låga förväntningar är alltid bra iofs och då kan det vara bra att läsa vad alla bortskämda F-klass resenärer här på BC skriver ;) Personligen tyckte jag mycket om att bli oredig i CCR vilket ställde till det med minnesbilderna från själva flygresan första gången, tur att man skulle hem också :D
 
Toppen