Senaste nytt

Alternativ för resa över Atlanten - fungerar 40 min transfer i Zürich?

Hej,

Jag och frun ska över till NYC för en vecka. Är det rimligt att boka CPH-ZRH-EWR med en layover på endast 40 minuter (MCT=40 min) i ZRH?

Om vi missar flyget och vi flyger med United, kan vi få dem att boka om oss på en flygning utförd av ett annat bolag eller kommer de hänvisa till nästa flygning som utförs av United?

Eller ska jag bita i det sura äpplet och boka ett tidigare flyg som innebär att gå upp okristligt tidigt? :)

Tack för input!
 

Andreas Q

Medlem
Det kan man absolut göra om man inte ogillar en löptur vid behov.

Kolla vilka andra bolag inom alliansen som flyger från flygplatsen senare på dagen för i praktiken brukar det bli dem man får flyga med om du missar ditt flyg.
 

flybob

Medlem
Är det en och samma biljett och ni inte har några problem med att eventuellt komma fram senare än planerat, så är best case, ni kommer fram som planerat och worst case att ni får åka en senare United-flight. Står ni ut med worst case, så varför inte?
Vad finns det för alternativ från ZHR till EWR (eller JFK/LGA) som ni i så fall kan tänkas bli ombokade på? Det är alltid bra att vara proaktiv och föreslå flighter i dessa situationer.
Vilken serviceklass handlar det om förresten?
 

Dr. Miles

Expert
Även om jag inte har erfarenhet själv tror jag att ni kommer att bli ombokad till t ex United flyg, därför att både SWISS och United är i tillsammans Air Canada, Austrian, Brussels Airlines och Lufthansa med Star Alliance Joitn Venture för flygning över Atlanten. Detta innebär att de delar ut inkomster mellan flygbolagen.

@Senator kan säkert svara bättre än mig när det gäller irregular operation när man flyger med Star Alliance JV.
 

Storsteffe

Medlem
Kan ju hända att du blir ombokad via Washington med United men nog lika troligt att du får åka direkt med Swiss, jag utgår från att det är en bokning.
 

agehall

Medlem
På ZRH är det inga problem att göra ett byte på 40 min imho. Så länge du får allt på en biljett skulle jag inte oroa mig det minsta.
 

G-man

Ny medlem
Hej,

OK, tack för alla snabba svar!

Jag kollade och det finns en kärra som går 2h och 40 minuter senare. Om man skulle missa första kärran får man nästan hoppas att den efterföljande blir försenad så att man kan kommer över de magiska 3 timmarna :)

Btw, det är riktigt härligt att få så snabb respons på en fråga likt detta. Hatten av och jag önskar er alla en trevlig kväll!
 

agehall

Medlem
Om man skulle missa första kärran får man nästan hoppas att den efterföljande blir försenad så att man kan kommer över de magiska 3 timmarna :)

För att detta ska hända, krävs att din anslutning är försenad av tekniska skäl. Om den avgår i tid och du missar din anslutning så blir du nog ombokad, men du kan inte räkna den förseningen som del av förseningen som avses i EU261/2004.
 

Lokföraren

Medlem
För att detta ska hända, krävs att din anslutning är försenad av tekniska skäl. Om den avgår i tid och du missar din anslutning så blir du nog ombokad, men du kan inte räkna den förseningen som del av förseningen som avses i EU261/2004.
Hur menar du? Kan du förklara för mig på enkel svenska?
 

agehall

Medlem
Hur menar du? Kan du förklara för mig på enkel svenska?

Man måste råka ut för en försening som överstiger 3h, orsakad av tekniska skäl, för att man ska ha rätt till ersättning enligt EU261/2004.

Dvs om man missar en legal anslutning (dvs som uppfyller MCT) och blir ombokad, så är denna delen av förseningen inte något man kan använda för hävda EU261/2004. Har man lyckats boka en anslutning som inte uppfyller MCT så kan det diskuteras, men det är nog tveksamt det också.
 
Toppen