Senaste nytt

Måste man bränna sig en gång för att förstå problemet?

Dr. Miles

Expert
@agehall har skrivit fina tio budord men det verkar problemet upprepar sig hos andra.
Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Även om vi har varnat både nya och gamla medlemmar om olika saker (t ex codeshare), så händer det om och om igen.
Det känns som om man (alla) måste få bränd en gång för att förstå att man inte ska ha handen i lågor.
一度火傷しないと火の怖さは分からない (Förstår inte hur farligt elden är om man inte har bränt sig tidigare.)

T ex
  • Flyger med en codeshare flight och få problem
  • Har för kort anslutningstid när man reser med två eller flera separata bokningar och få problem
  • Försöker att checka in väskan när man reser med två eller flera separata bokningar och få problem
  • Bokar en biljett genom en resebyrå och få problem
  • Reser utan reseförsäkring (genom kort eller hemförsäkring) och få problem
Listan kan vara lång...

Frågan är, hur gör man att andra ska förstå dessa innan de drabbas av problemet?
 

agehall

Medlem
Jaadu, den som det visste...

Det är många förutom mig som upprepar samma mantra men lik förbaskat så är det enklare för folk att strunta i det vi skriver eller helt enkelt inte läsa.

Jag kan förstå att det börjar bli väldigt många trådar här och som nykomling är det inte helt enkelt att hitta rätt i djungeln. För att underlätta detta lite, så har ju vissa trådar fått sticky-markering för att de ska vara enklare att hitta. Trots detta verkar de flesta helt missa dessa.

Det jag funderar på ifall man skulle göra, är att skriva en guide för BC.se. Dvs en guide som handlar om hur man hittar information här. På FlyerTalk's BA-forum finns en fin dashboard-tråd som gör att det är enkelt att hitta igen vissa ganska centrala trådar. Tyvärr ser man även där att många nya användare helt hoppar över att titta på tråden och istället hasplar ur sig de mest basala frågorna utan att själv ta två sekunder för att läsa det som redan finns.

I grund och botten handlar det mycket om att man inte tänker på andras tid. Vi är många som har detta som jobb/hobby och gärna svarar på frågor. Men iaf jag uppskattar om frågeställaren iallafall försökt hitta informationen på eget bevåg innan man frågar saker och ting. Oftast är frågan redan besvarad och kan hittas ganska enkelt mha sökmotorn.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Är det inte så livet är? Gäller väl så mycket annat också, ibland måste man gå genom elden för att fatta.. Det är bara så! Samtidigt tycker jag det ska vara så, man lär så länge man lever. Gäller bara att komma ihåg vad man lärt sig ;)
 
@agehall har skrivit fina tio budord men det verkar problemet upprepar sig hos andra.
Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Även om vi har varnat både nya och gamla medlemmar om olika saker (t ex codeshare), så händer det om och om igen.
Det känns som om man (alla) måste få bränd en gång för att förstå att man inte ska ha handen i lågor.
一度火傷しないと火の怖さは分からない (Förstår inte hur farligt elden är om man inte har bränt sig tidigare.)

T ex
  • Flyger med en codeshare flight och få problem
  • Har för kort anslutningstid när man reser med två eller flera separata bokningar och få problem
  • Försöker att checka in väskan när man reser med två eller flera separata bokningar och få problem
  • Bokar en biljett genom en resebyrå och få problem
  • Reser utan reseförsäkring (genom kort eller hemförsäkring) och få problem
Listan kan vara lång...

Frågan är, hur gör man att andra ska förstå dessa innan de drabbas av problemet?
-
Jag har fått svar från SAS ang. SAS Plus-Swiss Y Missförståndet är löst, jag har dessutom begärt att få svar på frågan SAS-Swiss då jag under 2 år kommer att åka en hel del till ZRH och kommer säkert att boka om, har en dotter som blivit handbollsproffs.
 

henke12

Medlem
-
Jag har fått svar från SAS ang. SAS Plus-Swiss Y Missförståndet är löst, jag har dessutom begärt att få svar på frågan SAS-Swiss då jag under 2 år kommer att åka en hel del till ZRH och kommer säkert att boka om, har en dotter som blivit handbollsproffs.


Vilken fråga menar du med SAS-SWISS?
Trodde vi redde ut allt i förra tråden (Bokningsklass, serviceklass, codeshare osv)
 

Johan_G

Medlem
Till viss del tror jag att det är som diskuteras ovan, att människan av naturen har svårt att lära från andra. Sedan har vi en del trådstartare som hittar hit först när saker har gått snett, dom kan man aldrig fånga upp med guider.

Jag tror att det mest effektiva är att hjälpa till innan saker går snett, t.ex. som den biljetthjälpsmall som finns på forumet, man kanske kan låta den få en mer framträdande roll. Dock lär vi fortfarande få dras med att en och annan först ställer till det för sig och sedan hittar BC.se.
 

Valley

Medlem
@agehall har skrivit fina tio budord men det verkar problemet upprepar sig hos andra.
Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Även om vi har varnat både nya och gamla medlemmar om olika saker (t ex codeshare), så händer det om och om igen.
Det känns som om man (alla) måste få bränd en gång för att förstå att man inte ska ha handen i lågor.
一度火傷しないと火の怖さは分からない (Förstår inte hur farligt elden är om man inte har bränt sig tidigare.)

T ex
  • Flyger med en codeshare flight och få problem
  • Har för kort anslutningstid när man reser med två eller flera separata bokningar och få problem
  • Försöker att checka in väskan när man reser med två eller flera separata bokningar och få problem
  • Bokar en biljett genom en resebyrå och få problem
  • Reser utan reseförsäkring (genom kort eller hemförsäkring) och få problem
Listan kan vara lång...

Frågan är, hur gör man att andra ska förstå dessa innan de drabbas av problemet?

Kört.
Just nu bryter jag själv mot några av dem :D

Resebyrå - Eftersom det gäller en konferens och jag inte orkar jaga själv utifrån olika flygplatser och önskemål
Men. Nu skall vi se om jag får som jag vill själv. Har gett dem flightnummer för det jag vill åka
Codeshare - Får man liksom på köpet om man vill åka från Karlstad
 
Till viss del tror jag att det är som diskuteras ovan, att människan av naturen har svårt att lära från andra. Sedan har vi en del trådstartare som hittar hit först när saker har gått snett, dom kan man aldrig fånga upp med guider.

Jag tror att det mest effektiva är att hjälpa till innan saker går snett, t.ex. som den biljetthjälpsmall som finns på forumet, man kanske kan låta den få en mer framträdande roll. Dock lär vi fortfarande få dras med att en och annan först ställer till det för sig och sedan hittar BC.se.
Johan
om det är mig du menar så hittade du hit efter mig;)
 
Toppen