Senaste nytt

Utländsk kreditkort med koppling till flygbolagsprogram

Ragnar G

Medlem
Vet någon av er hur jag kan få ett Euro (valuta) kreditkort som har koppling till något flygbolags program? Jag har inte hittat något som man kan få utan att vara mantalsskriven i ett EU land.
 

Senator

Moderator
Jag vet inte om jag förstår exakt frågan...Vill du ha ett villkorligt kreditkort kopplat till villkorligt program så länge det är i ett land där Euro används som valuta? Kan du kanske komma med lite detaljer på frågan; vad är det exakt du vill veta?
 

mha321

Medlem
Det Tyska korten brukar väl gå att få bara man har ett bankkonto i Tyskland, och det känner jag folk som har utan att bo i Tyskland. Däremot skrev ju OP om att han inte var skriven i något EU-land överhuvudtaget, och då vet jag inte om det går.
 

agehall

Medlem
Näe, är man inte skriven i EU alls, så lär det bli ytterst svårt om inte ens arbetsgivare kan rycka in och på något sätt hjälpa till.
 

Dr. Miles

Expert
Lite OT.
När jag försökte att skaffa bmi Diamond Club co-branded kreditkort i Storbritannien för några år sedan var det så att man måste ha ett bankkonto och inkomst (alternativt tillgångar) i Storbritannien.

Så länge det inte är ett debit card tror jag att institutionen som utfärdar kreditkortet vill ha kreditupplysning vilket kan vara svårt om man inte är mantalskriven i ett land.

För övrigt har jag försökt att skaffa LifeMiles co-branded debit card (jag tror att det var i El Salvador) men jag har inte lyckats.
Annars hade jag kunnat lägga ut all USD spend på detta kort och tjäna LifeMiles miles.

Chequera LifeMiles
 

Senator

Moderator
Nu har inte @Ragnar G själv hunnit svara, men allt går att lösa med bra kontakter.

Jag har kreditkort i flera länder där jag inte är folkbokförd. Ett av dom råkar vara min hemnation där jag senaste var folkbokförd 1996, och det andra i ett land där jag har tidigare varit folkbokförd. När jag lämnade detta icke-EU land har jag kvar bankkonto och kreditkort utan minimerat kreditnivå.

Principen för att få ett kreditkort i ett annat land är att man först får ett godkänd bankkonto i samma land. För att öppna ett bankkonto i ett annat land krävs det normalt inte att man är folkbokförd. Hur skulle det globala samhälle fungera om det var så? Detta gäller för både fysiska och juridiska personer.

Men då penningtvätt är en het fråga, skall ett tydligt syfte finnas för varför en utländsk medborgare skall ha ett konto i ett annat land. Jag har t.ex. haft diskussioner här i Sverige med en svenska storbank om detta, och det krävs lite dokumentation.

Så principiellt är det inte en "nej, det går inte" fråga, men något en bank kommer titta på case-by-case. Är man Private Banking kund fixar nog banken detta lätt. Kom ihåg, många svenska banker som t.ex. SEB i Tyskland och Handelsbanken i UK har numera retailverksamhet som troligtvis kan hjälpa till även om man inte är Private Banking kund. Är man kund i en Schweizisk bank, då går allt :) ... kanske...
 

agehall

Medlem
Klart allt går, men det hade varit betydligt enklare ifall man bara kunde be sin bank om ett kreditkort i €-valuta istället för SEK, precis som man kan göra med vanliga bankkonton hos många banker.
 
Toppen