Senaste nytt

Incheckat bagage på två olika bokningar?

vicce

Medlem
Hej!

Jag ska flyga GOT-CPH, och sen CPH-OSL med SAS och med incheckat bagage. Jag har bokat detta på två separata bokningar för SAS Bonus Challenge skull.

Jag har alltså bokat GOT-CPH-GOT (hem en vecka senare) samt CPH-OSL-CPH (hem en vecka senare).

Hur fungerar det i Köpenhamn med mitt incheckade bagage? Måste jag hämta ut bagaget i Köpenhamn och checka in igen eller går det att tagga bagaget hela vägen till Oslo? Jag har ca 30 minuter i Köpenhamn, så då blir det extremt tight med tid om det måste checkas in igen...
 

Thornado

Medlem
Jag hade nog inte vågat boka en så kort anslutning om jag bokade på två biljetter, åtminstone inte med incheckat baggage...

Vad innebär "ca 30 minuter"? Är det mer eller mindre (eller exakt) 30 minuter? Minimum connection time (MCT) för SAS->SAS inom Schengen är 30 min, så om anslutningen är minst 30 minuter så tycker jag att du *borde* kunna få baggaget taggat hela vägen. Man kan nog inte garantera det till 100% dock. Är anslutningen under 30 minuter så kommer de troligtvis inte att interline:a ditt baggage.

Att ta ut baggaget i CPH och checka in det igen skulle jag säga är helt kört.
 

agehall

Medlem
Som vanligt, du kan fråga, men förvänta dig ingenting. När du har separata bokningar har du inga rättigheter att få bagaget incheckat hela vägen.

Just i detta fall, när det är SAS och SAS, så skulle jag tro att det går, men som sagt var, bli inte förvånad om de säger nej.

Sedan är 30 minuter, oavsett MCT, galet lite tid när du reser på olika biljetter. Det räcker ju med att det blir lite dimma någonstans så är du rökt.
 

Dr. Miles

Expert
Man kan undra om varför du inte frågade här INNAN du bokade två separata biljetter.
Andra medlemmar och jag har varnat vid flera tillfälle om detta med inchekcat bagage som involverar två eller flera separata bokningar.

Nu har du få möjligheter att välja mellan.

1. Agera proaktivt.
Betala ombokningsavgiften och boka om första flighten till en tidigare flight eller boka om andra flighten till en senare.

2. Testa din lycka.
Åka som du redan har bokat. Om du missar anslutningsflyg får du nog pröjsa för en ny biljett. Det kan sluta som en dyr historia.
 

vicce

Medlem
Jag har 1 timme på mig på ditresan och 40 minuter på mig på hemresan i Köpenhamn. Ditresan borde vara fine, hemresan... Lite dåligt med marginal.

Jag tittade först direkt GOT-OSL och fick upp GOT-CPH-OSL med dessa korta tider och tänkte inte på att det är skillnad på att ha allt på samma bokning gentemot att ha två separata.
 

SK

Medlem
På förra SAS Bonus Challenge så räknades varje leg, ej antal ToR, även fast det stod tvärtom i villkoren. Fast det är väl inte värt att chansa på det kanske, men då är det lugnt med bagaget i alla fall....
 

agehall

Medlem
På förra SAS Bonus Challenge så räknades varje leg, ej antal ToR, även fast det stod tvärtom i villkoren. Fast det är väl inte värt att chansa på det kanske, men då är det lugnt med bagaget i alla fall....

SAS pratar nästan uteslutande om T/R i sin marknadsföring men i praktiken har det väl alltid varit segment som räknats? Jag misstänker att det kommer att marknadsavdelningen hellre skriver "10 R/T" än "20 segment" då det sistnämnda låter som mer. Det är lite som "fem myror är fler än fyra elefanter"...
 
Toppen