Senaste nytt

Hanoi eller Ho Chi Minh City i Vietnam (eller något helt annat?)

Agö

Medlem
Godkväll!

Vi sitter och tittar på upplägg för årets höstsemester (mitten/slutet på november). Vi har tänkt oss två-tre dagar i Vietnam som en del i turen. Vad säger expertisen - är det Hanoi eller Ho Chi Minh som gäller? Eller är det kanske något helt annat ställe vi missat i vårt än så länge begränsade researcharbete? Intresserade av det mesta men en aning kräsna vad avser boende. Viktigt med bra flygförbindelser (dock inte från Europa). Eftersom vi har begränsat med tid går det helt enkelt inte med en endagstur på tåg eller liknande utan det får bli stadsliv.
 

Mr.T

Medlem
Besökte Vietnam i julas och skulle helt klart välja Ho-Chi Minh före Hanoi. Tyckte att det fanns mer att göra och se i HCM och det är en mycket trevligare stad. Vi bodde på Sofitel som vi tyckte var väldigt bra, riktigt schysst executive lounge.
 

Dr. Miles

Expert
Om ni har bara 2-3 dagar så tycker jag att Ho Chi Minh City passar bättre än Hanoi.
Ho Chi Minh City har mer flyg än Hanoi och det finns mer än tillräckligt många sevärdheter och restauranger för 2-3 dagars vistelse.
 

Pixel

Medlem
VI gjorde Vietnamn från norr till söder under en novembermånad för några år sedan. Vi började i Hanoi och reste sedan vidare till Kambodja från HCMC. Flyg till Hanoi var smidigt med Thai hela vägen med byte i Bangkok. Från HCMC tog vi Air Asia som fungerade väldigt bra. Hanoi är mindre och "mysigare" med träd, boulevarder, sjöar, parker och franska koloniala byggnader än HCMC. Det är också något behagligare temperatur i norr vid denna tid. Dock finns det mer att se i söder men det är lite avstånd också om man vill se staden + Mekongdeltat/Cu Chi tunnlarna. Skall man bara vara där 2-3 dagar så finns det inget bättre i mellandelen av landet. Hotellen har jag ingen koll på då vi reste med ryggsäck.
 

henrik l

Medlem
När jag skulle till HCMC för första gången för två år sedan var det en vän här som postade denna länk, som inspiration.

Nu blev det ingen kusttur, men väl en tur till Cu Chi tunnels. Turen kan rekommenderas, viss vana av att köra tvåhjuling rekommenderas dock. När man väl sväng bort från huvudleden var det i princip ingen trafik. Se dessutom till att inte tappa GPS'n, vilket jag gjorde. Förutom att det kostade nästan 2000 kr, så blev det en utmaning att hitta tillbaka när man väl kom in i HCMC. Men det är en annan historia:)


IMG_2350.JPG
IMG_2355.JPG
IMG_2365.JPG
 
R

rstenelo

Guest
Jag gillar både Hanoi och HCMC, som tidigare nämnts så är Hanoi mindre, mysigare, mer kolonialt men finns mer att se runt HCMC. Om ni väljer Hanoi kan jag rekommendera en lunch på (aldrig testat middag) enkelt men mycket gott och mysigt Green Tangerine Ha Noi
Vill ni se hur expats lever i Hanoi så kan jag rekommendera en brunch på: Best Restaurant Hanoi | Hanoi Fine Dining | Hanoi Caterer | Meeting and Conference Hanoi | Press Club Hanoi
I Hanoi skulle jag nog välja Sofitel Metropole, gammal kolonial byggnad: Hotel in HANOI - Book your hotel Sofitel Legend Metropole Hanoi
Gällande alla mopeder - tveka aldrig att gå över gatan, gå bara i jämn takt så löser det sig, tvekar ni och stannar till riskerar ni att på en moped på er :)
Utflykt från Hanoi skulle kunna vara Halong Bay - ca 4 timmar från Hanoi men vackert, dock en del turister, inte varit där på 6 år så kanske mer förstört nu.... Halong Bay Vietnam - Cruise, Tours & Tourist Information

Glöm inte att testa ett av de små hålen i väggen för en middag, man sitter på små plastpallar på gatan, kostar ingenting, är fantastiskt god och fräsch mat. Givetvis är en del bättre än andra men fråga runt - en del är enormt bra...
 
Last edited by a moderator:
R

rstenelo

Guest
Glömde några saker, i Hanoi så är ett givet besök givetvis Hanoi Hilton - och det är inte ett Hilton du förväntar dig och eventuella statuskort i din plånbok kommer inte att fungera ;-) så nu när jag funderat tror jag att jag skulle välja Hanoi fyra av veckans sju dagar framför HCMC om du vill uppleva mer... ger en bättre känsla av Vietnam... nästan alla av mina minnen som jag kommer ihåg är från Hanoi. Hanoi är givetvis mer politiskt så lite mindre "västerländskt" idag jmf med HCMC, dock inte varit i Vietnam på 4 år så det kan ju ha ändrats...

Väljer du HCMC så ta en drink på takterrassen på Rex hotel, det var där den amerikanska militären satt och planerade kriget över en drink.... .::Rex hotel viet nam::.
 
Last edited by a moderator:

pep

Medlem
Hanoi! Alle dage i ugen! Saigon er måske lettere at flyve til direkte, men Hanoi har et helt unikt miljø omkring det nationale klenodie: Hoan Kiem Lake søen ("Bo Ho"). Press Club er fint, men hvis du vil opleve det eksotiske så prøv de små caféer og bia hoi (draft beer) places i det meget intense, kompakte ancient city. Der findes intet i denne verden der ligner det (?). Sofitel er i verdensklasse, men dyrt. Hilton er billigere men stadig over 100 USD/nat. Bo til en fjerdedel på Army hotellet nærved (eller 3 star Bao Khanh på Bao Khanh street med udsigt over søen!?). Tæt på Hanoi Opera, Hilton Opera, og Hoan Kiem. Løb en meget tidlig morgentur eller tag kameraet med ud og oplev dynamikken omkring søen: der er masser af aerobics, endog dans(!), og hvis man er tålmodig ser man måske (typisk ved 6-tiden om morgenen) den gamle skilpadde der er 200 år gammel og arten vil uddø med den (da de 3-4 eksemplarer der er tilbage i verden er alle for gamle til sex)....
 

maba

Medlem
Jag hade absolut valt Hanoi, framförallt för att det är en mysigare stad än HCMC och tempot är lugnare i Hanoi. Har bara varit i Vietnam några gånger men det är ett av mina absoluta favoritmål. Om du tycker om rätter tillagade på äggplanta så kommer du inte att bli besviken, jag är tokig i äggplanta och inget ställe har varit bättre än Hanoi på att tillaga dessa rätter. När det gäller shopping så har de väldigt prisvärda lackarbeten man kan köpa hem antingen till sig själv eller som uppskattade presenter till vänner och bekanta. Bra tips från @pep och @rstenelo
 
Toppen