Senaste nytt

Spirit: Lägsta pris men högsta vinst!

Senator

Moderator
Vänner!

Herb Kelleher som startade Southwest Airlines, bolagets om skakade om en hel industri sa i 1994:
"If the Wright brother were alive today Wilbur would have to fire Orville to reduce costs".

Southwest är drivkraften bak bolag som EasyJet, RyanAir och Norwegian här i Europa, men också traditionella nätverksbolag har talat med Herb under åren då Southwest har alltid haft hög kundnöjdhet också.

Det amerikanska flygbolag som har tagit budgetresande till nya höjder är Spirit Airlines. Vet inte hur många här har rest med Spirit, men affärsmodellen verkar fungera. En mycket lönsam verksamhet.

Intressant läsning på en fredag!
Last in service, first in profit margin, Spirit paves the way for bare-bones air travel - The Washington Post
 

Morgan

Medlem
Intressant och lite konstigt egentligen att det är mycket att använda planen 13 timmar/dag - 06.00-01.00 borde väl funka utan att flyga allra värsta tiden? Klämmer man in en långflygning på natten så 24 timmar möjligt (exklusive service/slack). Eller hamnar man i Norwegians dreamlinerelände om man försöker flyga mer än halva dygnet?
 

AABack2ARN

Medlem
Är dessa 13 timmar/dag den tid planet tillbringar i luften eller från dagens första block-off till sista block-on vid gate?

13 timmar/dag i luften får nog klassas som ganska mycket.
 

jth

Medlem
Intressant och lite konstigt egentligen att det är mycket att använda planen 13 timmar/dag - 06.00-01.00 borde väl funka utan att flyga allra värsta tiden? Klämmer man in en långflygning på natten så 24 timmar möjligt (exklusive service/slack). Eller hamnar man i Norwegians dreamlinerelände om man försöker flyga mer än halva dygnet?

Jag tycker inte heller att 13 timmar låter extremt mycket i branschen, det här har ju charterbolagen verkligen fulländat som klämmer in 4 st 4 timmarresor per dag. En normal dag för en charterkärra är väl något i stil med ToR turkiet på morgonen och Kanarieöarna på eftermiddagen.
Förvisso så blir det horribla tider för de stackars resenärerna och förseningar "Norwegian style" så fort något krånglar men man maximerar ju användningen. För ett normalt nätverksbolag är det ju dock svårare att hitta de perfekta kombinationerna av turer, SAS ligger säkerligen en bra bit under 13 timmar.
 
Toppen