Senaste nytt

Flytta permanent till Australien?

Hej.

Jag undrar om det är någon som vet mera hur svårt och tidsödande det är att permanent flytta till Australien ?

Vad krävs tex för att få ett permanent uppehålls / arbetstillstånd ?

Har bara hört att det är samma lika med tex USA på den punkten men det är bara vad jag hört.

Jobb vet jag finns gott om för mig där och skulle nog inte ha så stora bekymmer att få ett sponsrat 2 års arbetstillstånd men sen då ?

Sett att man kan få företräde om man har en utbildning som det är brist på i landet, sk points .

Tacksam för eventuella tips.
 
Här har du länken som ger dig all info.. Jobs in Australia | Immigration to Australia | Working In Australia

Det är ett fantastiskt land.. Vore det inte för barnen hade jag dragit dit och stannat där för länge sedan. Folket och landet är helt underbart

topp..

fann även denna..---> Department of Immigration & Citizenship

dom har ett point system beroende på om din utbildning är bris på i landet osv.

och ungar är inget hinder..bara en möjlighet :)
 
Hej,

Har själv sedan ett antal år tillbaka Permanent Residency Visa status i Australien (som för övrigt även gäller i Nya Zealand, beroende på typ av sökt visum). Finns lite olika visumalternativ, och de flesta beskrivs i detalj i den länken du nämner ovan. Som regel går det snabbast att få Busines Sponsored Visa i någon form, det kan ha fördelar som skattelättnader men också en rad andra nackdelar. Personligen rekommenderar jag att söka P.R visum, om möjligt, eftersom det blir en helt annan möjlighet på arbetsmarknaden samt icke-inlåsning till en specifik arbetsgivare.

Din profil nämner arbete inom IT, vilket rimligen innebär att du behöver gå via ACS (Australien Computer Society) för att få dina credentials godkända av ackrediterad branschorganisation, för te.x off-shore Independent P.R visum. Ett av de första stegen man kan ta är att boka ett IELTS (eller motsvarande, om ackrediterad) engelska test, då jag vill minnas att det bara gick ett par gånger per år i Sverige.

Hör av dig om du har några frågor i allmänhet, har själv tidigare gått igenom denna process, som, i mitt fall, tog drygt 12 månader totalt.

BR,
SC
 

ACervin

Medlem
Håller precis på att flytta dit. Instämmer med ovanstående. Dvs 1 det tar tid. Kommer att bli ca 12 månader för mig också. 2 Språktest är bra men tänk på att det inte håller mer än 2 år. Dom är rätt fyrkantiga med papper. Är du en vecka över med språktestet så är det bara att göra om det. 3. Med äldre barn, gymnasiet slutar vi 17 års ålder Down Under och kan vara knepigt att matcha med svensk gymnasium under den perioden om inte barnen går på IB linjen.
 
Hej,

Har själv sedan ett antal år tillbaka Permanent Residency Visa status i Australien (som för övrigt även gäller i Nya Zealand, beroende på typ av sökt visum). Finns lite olika visumalternativ, och de flesta beskrivs i detalj i den länken du nämner ovan. Som regel går det snabbast att få Busines Sponsored Visa i någon form, det kan ha fördelar som skattelättnader men också en rad andra nackdelar. Personligen rekommenderar jag att söka P.R visum, om möjligt, eftersom det blir en helt annan möjlighet på arbetsmarknaden samt icke-inlåsning till en specifik arbetsgivare.

Din profil nämner arbete inom IT, vilket rimligen innebär att du behöver gå via ACS (Australien Computer Society) för att få dina credentials godkända av ackrediterad branschorganisation, för te.x off-shore Independent P.R visum. Ett av de första stegen man kan ta är att boka ett IELTS (eller motsvarande, om ackrediterad) engelska test, då jag vill minnas att det bara gick ett par gånger per år i Sverige.

Hör av dig om du har några frågor i allmänhet, har själv tidigare gått igenom denna process, som, i mitt fall, tog drygt 12 månader totalt.

BR,
SC

Go morgon :)

Nej jag är Bio kemist och inte data nisse..
Har ganska svårt att hitta min motsvarighet i deras Skill database tyvärr.
Men jag skulle tro att specialkundskaper inom bioteknik och kemi inte är listat.

Men du är en fantastisk källa med kundskap, vilka problem om ngr stötte du på längs vägen ?

Jag är av den uppfattningen i och med att jag har en son på 5 mån att det skulle vara ett utmärkt tillfälle att flytta i och med att det är ganska lätt att få in honom i både språk och allt sånt
Frugans utbildning vet vi är mycket eftertraktad ( Sjukgymnast ) i Australien.
Min är lite svårare att bena ut.

Men ska ta och boka ett IELTS och beta av språket och ta det därifrån.

Någon som har koll vilka som anordnar detta i stockholm ?

Ahh google is your friend :)
 
Nej jag är Bio kemist och inte data nisse..
Har ganska svårt att hitta min motsvarighet i deras Skill database tyvärr.
Men jag skulle tro att specialkundskaper inom bioteknik och kemi inte är listat.

Men du är en fantastisk källa med kundskap, vilka problem om ngr stötte du på längs vägen ?

Jag är av den uppfattningen i och med att jag har en son på 5 mån att det skulle vara ett utmärkt tillfälle att flytta i och med att det är ganska lätt att få in honom i både språk och allt sånt
Frugans utbildning vet vi är mycket eftertraktad ( Sjukgymnast ) i Australien.
Min är lite svårare att bena ut.

När det gäller SOL listan, i allmänhet, så är det inte alltid som exakt motsvarande titel finns men kan finnas möjlighet att hitta en som är nära besläktad, om någon sådan existerar. Det finns för övrigt inget krav på te.x ett P.R visum, subclass 175, att överhuvud taget arbeta inom det yrke man fått visumet utfärdat.

Oavsett förefaller ni ha en tacksam situation eftersom även din fru, enligt ovan, eventuellt kvalificerar sig för samma typ av visum. Jag föreslår att du undersöker följande mer i detalj:

1. Ta reda på om vilket av era yrken som kan tänkas förefalla "mest självklart" att gå igenom en branschackreditering för Australien.
2. Den av er som är bäst lämpad söker som Primary applicant.
3. Den andre "följer med" ansökan som en De Facto partner.

Jag stötte egentligen inte på några problem att tala om, tyckte allt gick smidigt och i princip all information finns på immi.gov.au alternativt expatforum. De jag erinrar mig, på stående fot, som kan vara bra att veta är följande baserat på egna erfarenheter från flera år tillbaka i tiden:

1. Var beredd på att vänta, efter ansökan är inskickad. "Ring inte oss, vi ringer er" är DIAC´s mantra.
2. Se till att alla dokument är korrekt utfärdade och iordningsställda. Det innebär ackrediterad översättare och en samtliga relevanta dokument vidimerade (certified copies) hos en Notarius Publicus (jämför priser, det kan bli väldigt dyrt om man anlitar någon som envisas att ta betalt per kopia).
3. Om något skall ändras i efterhand (te.x adress), efter ansökan är inskickad - använd rätt blankett för detta.
4. Immigrationsmyndigheten gör stickprovskontroller hos referenspersoner, befintliga-, tidigare arbetsgivare etc. Detta är givetvis mindre vanligt för ansökningar från te.x Sverige än, säg, Indien eller Sri Lanka, men det förekommer, genom primärt telefonsamtal. Bra att veta om så det inte kommer som en överaskning, att det kan inträffa.
5. Det kan vara frestande att använda en Migration Agent. Om man skall göra detta, kontrollera noga att vederbörande är registrerad och godkänd hos MARA. Personligen anser jag att, om man inte har ett komplicerat fall, det är helt onödigt och bortkastade pengar eftersom man själv får ta fram alla papper och dylikt. Skulle man behöva överklaga en ansökan, kan man anlita en vid detta tillfälle, vid behov.
 
Last edited:

Fisho

Ny medlem
Hej
Hur svårt är det att flytta till australien när man blir pensionär? vid 52 eller 60 ? är det bara att visa ett fett kontobesked eller behöver man ha lite planer!!!!
cheeers / Fisho
 

SWEDE

Medlem
Utöver det som här har nämnts så tillkommer en hälsoutredning, något som stoppar en hel del spekulanter. I korthet får du inte vara för fet eller lida av en kronisk sjukdom. Principen är att du eller någon i din medföljande familj inte får ligga deras hälsosystem till last vare sig när du kommer eller inom överskådlig tid framöver.
Du får själv betala alla kostnader för denna utredning, vilken sker hos en läkare i Sverige, godkänd av Australiska staten. NZ har samma ssystem som OZ i detta avseende. Någon som vill skrika diskriminering - go ahead!
 
Toppen