Senaste nytt

Varför säljer SAS inte biljetter från Malmö till Hong Kong?

Agö

Medlem
Sitter och försöker komma runt "straffbeskattningen" för oss som vill flyga med SAS på långdistanslinjer. Med straffbeskattning avses att en affärsklassbiljett (i Savervarianten) till Hong Kong är drygt 5 000 kr dyrare från Köpenhamn än från Stockholm. Detta har ju diskuterats i flera andra trådar och jag fattar rationalen.

En möjlig lösning, som diskuterats i andra trådar, är att starta resan i Malmö. Detta fungerar utmärkt till USA (San Francisco, Washington, Chicago, New York) men inte alls till Tokyo, Shanghai eller Peking - i vart fall inte på sas.se.

Är det någon som vet om detta antagande är korrekt, dvs. att SAS inte säljer genomgående biljetter från Malmö till dessa asiatiska städer eller om det bara är en bugg i systemet? På utvägen ska det ju tidtabellsmässigt fungera väl, på hemvägen kan det väl bli något mer komplicerat.

Tankar?
 

Senator

Moderator
Att man inte logisk vill göra en rutt som är MMX-ARN-CPH-NRT kanske? Jag gissar rutterna till USA är MMX-ARN-ORD/EWR-XXX?
 

Senator

Moderator
Min egen logik faller... Här är routingregler för MMX-SFO:


/VIA THE ATLANTIC/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. MMA-STO-CPH-SFO
2. MMA-STO-CPH/OSL-CHI/NYC-AS/SK/UA/US/VX-WAS-AS/SK/UA/US/VX-
SFO
3. MMA-STO-CPH/OSL-CHI/NYC-UA/US-SFO
4. MMA-STO-CPH/OSL-CHI/NYC/WAS-AS/SK/UA-SFO
5. MMA-STO-CPH/OSL-CHI/NYC/WAS-SK/UA-SFO
6. MMA-STO-CPH/OSL-CHI/NYC/WAS-UA-SFO
7. MMA-STO-CPH/OSL-SFO

Det finns inga SAS priser i ExpertFlyer med SAS på MMX-HKG.
 

Agö

Medlem
Att man inte logisk vill göra en rutt som är MMX-ARN-CPH-NRT kanske? Jag gissar rutterna till USA är MMX-ARN-ORD/EWR-XXX?
Nej, du får upp MMX-ARN-CPH/OSL-EWR också för att ta ett exempel...Så det måste vara något annat med just asiatiska städer och linjer.

MMX1.png
 

Agö

Medlem
Min egen logik faller... Här är routingregler för MMX-SFO:


/VIA THE ATLANTIC/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. MMA-STO-CPH-SFO
2. MMA-STO-CPH/OSL-CHI/NYC-AS/SK/UA/US/VX-WAS-AS/SK/UA/US/VX-
SFO
3. MMA-STO-CPH/OSL-CHI/NYC-UA/US-SFO
4. MMA-STO-CPH/OSL-CHI/NYC/WAS-AS/SK/UA-SFO
5. MMA-STO-CPH/OSL-CHI/NYC/WAS-SK/UA-SFO
6. MMA-STO-CPH/OSL-CHI/NYC/WAS-UA-SFO
7. MMA-STO-CPH/OSL-SFO

Det finns inga SAS priser i ExpertFlyer med SAS på MMX-HKG.
Tack! Det var inte svårare än så. Däremot fungerar det ju från Stockholm så det får väl bli en tur upp först och sedan fundera på vad man ska göra på hemresan...!
 

agehall

Medlem
SAS har inga publicerade priser MMA-PVG. (Har bara titta på PVG) Däremot verkar de flesta andra städer finnas för ungefär samma pris som ARN-PVG.

Jag misstänker att man helt enkelt antar att ingen vill åka MMA-ARN-CPH-PVG istället för att flyga direkt från CPH. Eller så har man bara missat att lägga in MMA.
 

Agö

Medlem
Jag misstänker att man helt enkelt antar att ingen vill åka MMA-ARN-CPH-PVG istället för att flyga direkt från CPH. Eller så har man bara missat att lägga in MMA.
Japp, fast är det inte då en gnutta märkligt att USA-rutterna finns publicerade? Det är väl inte nödvändigtvis bättre...?
 
Toppen