Senaste nytt

Blocked seat for EBG/EBD (soft-block)

star flyer

Ny medlem
Soft block for EBG/EBD
I sommer ble det slutt på "soft-block" for EBS/EBG/EBD da SAS endret innsjekkssystemet. Dette gikk ut på at (for eksempel) non-EB, EBB og EBS ikke kunne velge sete ved siden EBG. Det gjorde at man mest sannsynlig fikk ledig midtsete, med mindre flyet hadde en kabinfaktor på 100%.
Dette vil vi ha tilbake.
Brevet skal sendes til administrasjonen i SAS og Eurobonus.
Hittil er vi ca. 55 gullmedlemmer som har signert brevet. Les mer her: SAS med seteblokkering for EBG/EBD? - Page 13 - Flyprat

Utkast:
Jeg sender denne henvendelsen på vegne av meg selv og mange andre lojale SAS-kunder gjennom mange år. Vi er i all hovedsak fornøyde med EuroBonus, særlig etter relanseringen med “EuroBonus 2.0”, og ser med glede at dere satser på dette med kampanjer, innenrikslounge, fast track flere steder i landet m.v.

I velkomstbrevet som gullkunde står det imidlertid "Dine reiser vil bli mer behagelige på bakken, på flyplassen og i luften” - og vi savner fokus på det siste. Frem til sommeren var en av de største fordelene som “statuskunde” en uoffisiell fordel: blokkert midtsete (soft block), både i Plus og Go. Å komme ombord i en maskin med 95% belegg og være en av få passasjerer med ledig midtsete gjorde at en virkelig følte at SAS verdsetter lojale kunder. Slik vi forstår det var dette helt eller delvis en automatisk funksjon i Altea/Amadeus som gjorde at nabosetet var blokkert for alle med lavere nivå, hele veien fra EBS til EBP (EBS blokkerte EBB, EBG blokkerte EBS+EBB og så videre).

I sommer har det skjedd en endring som gjorde at denne fordelen har forsvunnet helt - til og med for Pandion-kunder. Etter vår oppfatning var dette noe som kostet SAS lite eller ingenting, men ga svært stor merverdi for oss som kunder. Nå er situasjonen i mange tilfeller helt motsatt, og en kan som EBD jevnlig oppleve at nabosetet blir opptatt mens det er mange ledige midtseter i kabinen, noe som tilnærmet aldri skjedde tidligere.

Vi håper at dere kan undersøke om det er noe som kan gjeninnføres.


Med vennlig hilsen
<navneliste>


Hvis dere vil være med å påvirke Eurobonus-ledelsen i denne saken, skriv en PM til meg med navn og EB-status. Jo flere vi er, jo bedre!

NB! Frist er i morgen (19/9) klokken 09:00!
 
D

Deleted member 4971

Guest
Bara kolla när det är 20 min kvar och byt plats. Lyckas nästan alltid få egen rad eller minst tomt mittensäte.
 

Camorra

Medlem
Har selv signert dette brevet, og oppfordrer også andre til å gjøre det. :)

Jag vågar påstå att det funkar varken bättre eller sämre nu än tidigare...
Seatblock fungerte tidligere, men på grunn av endringer i datasystemene til SAS eksisterer ikke seatblock lengre. Det er ikke snakk om "i hvilken grad det fungerte" - det er snakk om hvorvidt funksjonen eksisterer eller ikke. Man vil med denne funksjonen aktivert ikke være garantert noen seatblock; er det for mange pax med EBP/D/G til å gi det sammenlignet med ledige seter, blir det naturligvis slik at det ikke blir ledig midtsete på en del. Men da slipper man at Fru Kari Nordmann fra Gokk som skal på ferie ned til Alicante får det ledige setet som ikke er like klar over verdien det tilfører, og ikke du som er lojal kunde til selskapet.

Bara kolla när det är 20 min kvar och byt plats. Lyckas nästan alltid få egen rad eller minst tomt mittensäte.
Det er ikke alltid tilfellet når det er få seter ledige.
 

agehall

Medlem
Seatblock fungerte tidligere, men på grunn av endringer i datasystemene til SAS eksisterer ikke seatblock lengre.

Jag är av en annan åsikt. Jag har gjort rätt många flighter med SAS och det är ytterst sällan jag haft ett ledigt säte brevid mig. Om något har det hänt oftare på senare tid än vad det gjorde innan förändringen skedde.

Jag tycker det är viktigare att fokusera på riktiga problem, som att chokladmuffinsen försvinner!
 

Camorra

Medlem
Jag är av en annan åsikt. Jag har gjort rätt många flighter med SAS och det är ytterst sällan jag haft ett ledigt säte brevid mig. Om något har det hänt oftare på senare tid än vad det gjorde innan förändringen skedde.

Jag tycker det är viktigare att fokusera på riktiga problem, som att chokladmuffinsen försvinner!
Hvilken oppfatning du er av basert på dine reiser med bolaget, kan jeg ikke si noe om. Den er slik den er.

Hva jeg derimot kan si som reiser veldig mye med SAS, er at SAS hadde en upublisert perk for EBG/D/P som ga seatblock. Jeg har selv bekreftet denne blokkeringen ved meg utallige ganger gjennom KVStool, og jeg vet fra personer jeg kjenner i SAS-systemet at denne fordelen falt vekk sammen med endring av datasystemer. Det var ikke at SAS ønsket den vekk, men at det å fortsatt opprettholde tjenesten krevde merarbeid og at det egnetlig bare gled litt mellom fingrene.
 

agehall

Medlem
Togs inte seatblock bort som förmån långt innan EBD infördes?

Hsh, vad man har för perks på pappret är rätt meningslöst om det inte fungerar i praktiken, vilket jag anser att seatblock inte gjort för mig iaf.
 

Camorra

Medlem
Togs inte seatblock bort som förmån långt innan EBD infördes?

Hsh, vad man har för perks på pappret är rätt meningslöst om det inte fungerar i praktiken, vilket jag anser att seatblock inte gjort för mig iaf.
Da må du ha vært uheldig. Flyr man på avganger med høy kabinfaktor og/eller mange EBG/D/P, er naturligvis sjansene mindre. At det ikke fungerer mener jeg at er litt feil å si, ettersom at det er en god grunn til at du kanskje ikke får seatblocken. :)
Det är helt sant, men något att tänka på om man inte visste att möjligen finns, det har gjort mycket gott för mig :).
Det er jeg så absolutt enig i. Å sjekke appen et par minutter før innsjekk stenger (vanligvis 30 minutter før), er ofte lurt. :)
 

PILOTEN

Medlem
Jag har ofta haft ett ledigt mittensäte intill mig på europaflighterna, men inte senaste tiden. Om det berott på ändrade regler vet jag inte.
 
Toppen