Senaste nytt

Söker flygbiljett Stockholm-Tokyo-Okinawa för under 2000USD

fiffig

Medlem
Hej alla!

Jag ska till Japan, min budget är 2000 USD, ca 15000kr, behöver lite hjälp från er experter.

  • Varifrån vill du börja din resa? ARN
  • Var är din destination? HND/NRT sedan vidare till OKA.
  • När vill/behöver du resa ut? början av oktober
  • När vill/behöver du komma hem? mitten av oktober dock hem innan 18:e
  • Hur länge vill du vara borta? 12-15 dagar
  • Hur många personer som skall resa? 1
  • I vilken kabinklass? spelar ingen roll
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? star alliance helst
  • Vad är din budget? (per person) 15.000kr
  • Vad är det viktigaste för dig? Star alliance, ville egentligen flyga med SAS för jag började samla poäng hos SAS...men dyrt är det just nu.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vill ha några nätter i Tokyo på väg hem.
Så. Arbetsgivaren betalar upp till 2000 USD och om jag vill så får jag lägga till mina egna pengar.
Har flugit dit många gånger med diverse flygbolag och mina poäng går hit och dit så har nyligen bestämt mig att bara använda SAS.

Men här är problemet - Nu har SAS ingen kampanj till Tokyo och det kostar över 8000kr för economy. Jag har aldrig betalat mer än ca.5500kr för SAS (för att jag alltid tar det billigaste förutom Aeroflot/Korean) och det känns bara lite off med 8000kr. Sas Plus Saver skulle kosta ca. 17000kr. Känns inte som det är värt??

Testade Emirates när de öppnade nya linjen till HND 1 år sen, allt gick bra men att komma fram så sent på kvällen (kl.24 var det då, nu blev det kl.23 istället) var inte så kul. Nu har de dubbelpoäng kampanj och biljetten kostar bara ca. 5600kr.

Flugit med följande:

Finnair, JAL - snabbt och väldigt bra
Air France - många avgångar och kan nästan vara lika snabbt som ovan, bra
ANA - Jättebra, min favorit
Qatar, Emirates - tar tid men gratis stopover och bra service
Thai -bra
SAS - Sådär, tråkigt ibland med service - men känns mest "hemma" :)
Swiss, Alitalia, Austrian - sådär
Air China - Never again

Så vad tycker ni? Har t.ex. inte provat Turkish. Om det är betydligt bättre och bekvämt att flyga med något annat flygbolag i premium economy eller business skulle jag kanske betala lite extra själv.
Turkish kostar 20,935kr i business, 2-16 okt. Det låter väl bättre än SAS PLUS på 17000kr? ;)
För NRT/HND - OKA tänkte jag använda visit Japan pass är vad det nu hette, om flyget var Star alliance eller one world.


Tack på förhand!
 

Dr. Miles

Expert
Du är kanske relativt ny här därför kan du ha missat men man får inte använda förkortningar i trådrubriken. Det står i forumregler.

@Jacob kan säkert ändra rubriken åt dig men vänligen komma ihåg för nästa gång. :)

Forumregler - BusinessClass.se

2. Struktur
.
.
Var tydlig

Vill du ha bra svar får du ställa klara frågor. Undvik alltså att döpa din nystartade diskussion till ”En fråga” utan istället ”Hur gör jag för att uppgradera med poäng på Lufthansa?”. Undvik också att använda förkortning i rubriken. T ex använd inte OSL utan skriv Oslo istället. Moderatorer kommer att ändra oklara titlar för att hjälpa både dig och andra medlemmar.
 

dino_81

Medlem
Utresa 4/10 och hemresa 17/10 i exemplet.

image.jpg


Flyger du med Emirates till Narita isf Haneda landar du sent på eftermiddagen och kan vara inne i Tokyo vid 20-tiden.

Kommer själv att flyga inrikes med ANA i oktober och jag hittade bra priser när jag bokade i förra veckan.

Star Alliance Japan Airpass:

Star Alliance Japan Airpass|ANA (då går Emirates bort eftersom kravet är att du anländer till Japan med Star Alliance)

Mer om inrikesflyg i Japan (och mycket annat matnyttigt):

Discount Air Tickets for Japan
 

Dr. Miles

Expert
Jag tror att Turkish Airlines Economy Comfort class är ett prisvärd alternativ.
Det finns pris under 10.500 SEK inkl. skatter för utresa 5 okt, hemresa 14 okt. (lite kortare än 12-15 dagar som du vill vara borta)

Screenshot20140918_1.png


Turkish Airlines Economy Comfort class
turkish-airlines-comfort-class_02-jpg.22234

turkish-airlines-comfort-class_01-jpg.22235

(Foto: Turkish Airlines Multimedia)

Reserapporter av andra medlemmar:

 

Dr. Miles

Expert
British Airways World Traveller Plus (Premium Economy) är också inom din budget.
Screenshot20140918_2.png


Om du är medlem på British Airways Executive Club och om du har tur, kan du registrera dig till Avios Booster 2014 och tjäna extra 15.000 avios utöver de aviosarna du tjänar genom flygning.
Avios Boostern 2014 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Japan inrikes flyg (Tokyo - Okinawa t/r) kan du använda t ex:
  • oneworld Yokoso/Visit Japan Fare (från 1 kupong, krav: flyga in/ut med oneworld flygbolag)
  • Welcome to Japan Fare (från 2 kuponger)
  • Star Alliance Japan Air Pass (från 1 kupong, krav: flyga in/ut med Star Alliance flygbolag)
  • Visit Japan Fare (från 2 kuponger)
Det kostar från 10.800 JPY (ca 710 SEK) per segment.

Billiga inrikesbiljetter med ANA och JAL i Japan | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 
Last edited:

Senator

Moderator

Men den där BA dealen till BKK är överlägsen med tanke på att man kan routa via SIN eller HKG och stopover ingår. Med tanke på att just SIN och HKG som oftast ligger över 20 000kr kan den användas till mycket :)

Jag funderar på en Asien rundresa runt nyår, och denna skulle skapa bra förutsättningar för besök i ett antal länder...
 
Toppen