Senaste nytt

Vilka flygplatser slarvar med passkontroll vid in-/utpassering i Schengen?

Mark

Medlem
Jag har noterat att det är väldigt olika hur pass noggranna olika länders passkontroller är när de ska granska pass vid in-/utträde ur schengen. Min erfarenhet är att de på både ARN och HEL i 99 fall av 100 scannar passet för kontroll mot datasystem, medan de på CPH gör det max 1 gång av 10 eller inte ens så ofta. Jag har ofta undrat varför passpoliserna inte alltid gör denna kontroll då det oftast bara tar några sekunder för dem att få upp informationen på sin dataskärm.

Vad har ni för erfarenheter?
 

dino_81

Medlem
Min empiriska (förvisso ringa) undersökning gällande dessa förhållanden på Köpenhamn CPH är att passkontrollanterna vid utpassage ur Schengen är väldigt "snabba".

Senast jag passerade så kikade kontrollanten på mitt pass i någon sekund innan jag fick tillbaka det.

Möjligen hann han notera att passet tillhörde en svensk medborgare men omöjligen vem det tillhörde eftersom han inte öppnade det.

Är inte så insatt i detta, kan det vara så att kontrollen vid utpassage inte behöver vara lika noggrann som vid inpassage?

På Stockholm ARN upplever jag det som att gränskontrollen är lika noggrann vid in- såväl som utpassage?
 

Johan_G

Medlem
Jag har heller aldrig fått mitt pass scannat på CPH, jag har fått det i retur direkt så fort dom konstaterat att det var ett svenskt pass. Min sambo däremot som har ett osvenskt pass har blivit noggrant kontrollerad.
 

Jonas C

Medlem
I Zürich är de alltid noga med att scanna passet, men i övrigt brukar knappt kolla igenom passet när man räcker över det (ARN och OSL bland annat). Värst var dock I Warszawa där passkontrollanten av någon anledning fick för sig att jag reste på någon annans pass.
 

fcx

Medlem
Veckans erfarenhet

ARN-LHR. Passet scannas. Inspektören ägnar 15-20 sekunder åt att studera gamla stämplar i passet (oklart varför)

LHR-ARN. Passet scannas.
 

fcx

Medlem
Tycker vi alla tar passet med oss och är försiktiga med att lämna ut denna kanske lite känslig info.

Klart att vi alla har passet med oss. Däremot är vi generellt nyfikna på hur saker och ting fungerar inom flyget i allmänhet och på olika flygplatser.

Vill man ta sig in i landet utan pass finns det betydligt enklare (och säkrare) metoder.
 

agehall

Medlem
Jag har inte riktigt reflekterat över detta, men när jag tänker efter så brukar de oftast scanna passet på ARN. Om man däremot ser riktigt trött ut och samtidigt som man lämnar fram passet säger lämplig hälsningsfras på svenska så brukar det ofta resultera i att de bara kikar på passet och lämnar tillbaka det.

Antar att trötta affärsresenärer med välstämplade svenska pass inte riktigt ligger på deras radar...
 
Toppen