Senaste nytt

Flygplatser utan säkerhetskontroller vid transit

KNA

Medlem
Flög häromdagen via Kastrup - Helsingfors -Bangkok och som pax i transit på Hel behövde jag bara passera passkontroll men ingen säkerhetskontroll , hade inte varit några problem att ta med vätskor , kan inte minnas att jag i transit sluppit det innan ...
 

fcx

Medlem
Tycker nog att det är ganska många flygplatser som inte har extra kontroll i transit, men det beror ju ibland på varifrån man kommer (dvs. om man flyger in från ett betrott land).
 
  • Gilla
Reactions: KNA

KNA

Medlem
Ok , då har mina tidigare flighter varit mellan icke betrodda länder ;-) , ( brödkniven i CPH Appartment satt fast med vajer )
 

Mark

Medlem
Flög häromdagen via Kastrup - Helsingfors -Bangkok och som pax i transit på Hel behövde jag bara passera passkontroll men ingen säkerhetskontroll , hade inte varit några problem att ta med vätskor , kan inte minnas att jag i transit sluppit det innan ...

Om man kommer från schengenland till HEL behöver man inte passera ytterligare säkerhetskontroll, men när du däremot kommer från icke-schengenland måste du göra det. Jag har vid otaliga tillfällen sett när transitpassagerare under högljudda protester blivit av med sin taxfree whisky i HEL
 
  • Gilla
Reactions: KNA

Trox

Medlem
Kom till CPH från USA förra veckan. En loj passkontroll var allt som krävdes innan vidare flygning inom Europa.
 

Dr. Miles

Expert
Många flygplatser i Schngenländer inte kräver extra säkerhetskontroll när man byter Schengen -> Schengen/icke-Schengen destination.
Däremot kommer man från ett icke-Schengen land brukar det behövas att gå genom säkerhetskontrollen.
 

Senator

Moderator
Tittar vi på detta inom Europa så (tror jag) att följande gäller:
Schengen --> Schengen (ingenting)
Schengen --> icke-Schengen (ingenting)
Icke-Schengen --> Schengen (gränskontroll, tull och säkerhet), Danmark verkar vara udda. Tull styrs av EU eller inte EU
Inrikes Storbritannien --> Globalt (ingenting)
All annan transit i Storbritannien har ny säkerhetskontroll
USA inrikes --> inrikes (ingenting)
USA inrikes --> globalt (ingenting)
USA utrikes --> inrikes (gränskontroll, tull och säkerhetskontroll)
USA utrikes --> utrikes (gränskontroll, tull och säkerhetskontroll)
 
Toppen