Senaste nytt

Plötsligt händer det... Uppgradering till first class!

Jakob K

Medlem
Ohoj!

Igår var det lite rörigt på HongKongs flygplats pga en Tyfon i området.

Detta ledde till bl.a. gatebyten ganska nära inpå flighterna. I mitt fall så satt jag och tryckte i Thai-loungen vid gate 40 när det blev gatebyte till 25. Det är en halv järnväg att gå så jag kom lite tidigt och boarding hade inte startat än.

Det fanns redan 2 köer, där premiumkön redan innehöll 15-20 resenärer. Jag ställde mig med min Businessbiljett redo och väntade. Snart så börjar en gateagent beta av kön med nån slags pre-boarding check och alla får visa resedokument. När hon kommer och läser på mitt boarding pass så tvärtannar hon - ber mig att följa med till disken omedelbart. Väl där så meddelas att jag ska vänta på deras manager. Tiden går - kön till premuimcheck-in töms...

Plötsligt kommer en man i kostym farande och meddelar att jag minsann måste vänta på gate manager. Tiden går - det är nu nästan avgångstid. Jag är ytterst oroad att det är nåt fel på pass/visum/vad-som-helst så som det kan vara i Kina.

Så dyker en kort satt herre i uniform upp. Han har gradbeteckningar på axlarna och jag förbereder mig på att hamna i ett mörkt rum och aldrig mer se ljuset......fan tro't när han drar upp ett nytt boarding kort som det står "First" på samtidigt som han river det gamla Business-kortet. Han ställer upp all gatepersonal som bugar för mig (!) och sedan leds jag ner av honom personligen på jet-way.

Laurent-Perrier Grand Sièclen smakade fint som vanligt kan jag meddela.
 

Senator

Moderator
Man får vara glad för det lilla. Men i EU flyger du väl alltid redan i C? ;)

Annars måste jag ju tacka dig personligen, då du inspirerade mig till att ö.h.t. skaffa mig SEN-status. Vi får se denna upgrade som en hommage till ditt ledarskap. :)

Tackar ödmjukast.. Jag menar att alla mina OpUps till Förstaklass har varit från Europeiska flygplatser och vid gaterna så man får inte samma bemötande och man hinner inte med F-loungerna...
 

Jakob K

Medlem
Tackar ödmjukast.. Jag menar att alla mina OpUps till Förstaklass har varit från Europeiska flygplatser och vid gaterna så man får inte samma bemötande och man hinner inte med F-loungerna...

Detta får en ju att undra lite NÄR själva upgraden beslutas. I mitt fall vad det ju iaf beslutat i så god tid att de aktivt letade efter mig innan boarding. Är det nån som har info kring detta? Hur går egentligen en OpUp till hos exempelvis Swiss?
 

johhenrik

Medlem
OpUp-beslut borde väl ta ner antalet incheckade överskrider en vissa gräns? Så det kan ske tidigt om många checkat in online, eller vid boarding, som ju är det vanligaste enligt min erfarenhet, för att det dök upp X antal sena incheckningar. Det har bara hänt mig några få ggr att jag blivit uppgraderad redan vid incheckning.
 

ulagun

Medlem
Hände oss för något år sedan med LH Frankfurt-Mexico City.
Reste economy boardade och satte oss till rätta längst bak i planet för att få ett "två säte".
Då precis innan boarding completed kom en purser fram till oss och frågade "om vi kunde tänka oss byta plats?"
Tyckte vi satt bra så med tvekan sade vi OK och blev till vår förvåning lotsade fram til business.
Undrar än idag varför detta skedde i absolut sista minuten innan boardingen var klar.
Men har nog aldrig njutit så mycket av en totalt oväntad uppgradering.
Fru Ulagun var Frequent flyer, själv Senator.
 
Toppen