Senaste nytt

Var det bättre förr? (Eller är det bara jag som är "gnällig"?)

Var det bättre förr?


  • Total voters
    27
  • Poll closed .

Ystad

Medlem
Jag har nyligen upptäckt denna site och blivit medlem. Jag orkar inte läsa alla gjorda inlägg och ber er därför att ha överseende med om detta ämne redan berörs i annan tråd. Till mitt ämne:

Jag och min fru är nyss hemkomna efter en nöjesresa till Saigon/HCMC med AirFrance. Biljetterna var business class (bokade med FB poäng), CPH - SGN, via CDG. Saigon var fantastiskt men resan dit och hem upplevde jag som "sådär"; överfyllda flygplatser, loungerna på CDG stökiga med mediokert utbud av mat och dryck, planen fyllda till sista plats, kabinpersonalen stressad och till och med maten ombord var ganska slätstruken (trots att det alltså var AirFrance).

Som relativt nybliven avtalspensionär flyger jag inte särskilt mycket jämfört med när jag arbetade.
Har dock det senaste året flugit med, förutom AF, Icelandair och AirBaltic i business, samt med några andra bolag bakom skynket. Jag tycker att dessa erfarenheter alla pekar i samma riktning - nämligen att det var bättre förr...

Min bakgrund är den att jag på 80-talet, och framför allt på 90-talet, reste mycket i tjänsten - och alltid business (på den tiden var resereglementen ganska generösa:). Detta var före lågprisflygen och 9/11 så på flygplatserna var det ganska behagligt och inget av allt detta köande o trängsel i pass- och säkerhetskontroller. I loungerna kom man bara in med C-biljett eller guldkort och ofta var utbudet av mat o dryck stort. Flygplanen var nästan aldrig fulla och framför skynket var det oftast mycket gott om plats - vid många tillfällen var jag ensam eller nästan ensam. Personalen hade tid att passa upp passagerarna.
Ett enkelt exempel: mellan ARN och CPH kunde man åka business och man serverades alltid två utsökta "smörrebröd" med champagne och sedan en likör till kaffet. Naturligtvis var det porslin, metallbestick och riktiga glas som gällde.
Jag kan lämna otaliga andra exempel på stort o smått - men jag stannar här.

Visst. Jag inser att jag beskriver ett modernt lyxproblem som det är lätt att le åt. Men jag tycker lite synd om er ungdomar som vill känna er lite "lyxiga" och åka business. Är det så "lyxigt" med trängsel o hets på flygplatsen, överfyllda lounger med nergrisade minibuffer, proppfulla plan med stressad personal, äta med plastbestick, champagne i plastmuggar och flygplansstolar som inte går att luta?

Någon som håller med? Var det inte bättre förr? Eller är det bara jag som gnäller?

Slutligen: ingen skugga över AirFrance. Nuförtiden är ni varken bättre eller sämre än andra att åka med - och förr var ni helt fantastiska, jag har åkt mycket med er och ångrar det absolut inte.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jag har inte varit med så länge och kan därför omöjligt veta hur det var förut, men vad fick du betala för en biljett då och nu om du jämför?
 

Ystad

Medlem
Hej SAS404,
Jag har lite svårt att uttala mig om biljettpriser förr. Minns inte direkt (och det var ju inte
jag som betalade:). Dessutom har ju penningvärdet rört på sig.
Såhär tror jag att det är:
- ekonomiklass definitivt billigare idag (p g a konkurrans från lågprisflyget)
- business och första klass ungefär som förr
 

Dr. Miles

Expert
Ett inlägg från en liknande tråd: Det var bättre förr - Pan Am | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Vid träffen på Monks berättade jag till några medlemmar att flygbiljett mellan Tokyo och Los Angeles kostade 1.300 USD i 50 talet.
Det låter inte så dyrt i vårt öra idag men, då kostade 1 USD = 360 JPY och ingångslön för en universitetexaminerade var ca 1.500 JPY i månaden.

1.300 USD x 360 = 468.000 JPY
468.000 / 1.500 = 312 månadslöner = 26 års bruttolöner

Ja, då hade Japan Airlines råd att ha en sushikock onboard...
 

ulagun

Medlem
Jag har nyligen upptäckt denna site och blivit medlem. Jag orkar inte läsa alla gjorda inlägg och ber er därför att ha överseende med om detta ämne redan berörs i annan tråd. Till mitt ämne:

Jag och min fru är nyss hemkomna efter en nöjesresa till Saigon/HCMC med AirFrance. Biljetterna var business class (bokade med FB poäng), CPH - SGN, via CDG. Saigon var fantastiskt men resan dit och hem upplevde jag som "sådär"; överfyllda flygplatser, loungerna på CDG stökiga med mediokert utbud av mat och dryck, planen fyllda till sista plats, kabinpersonalen stressad och till och med maten ombord var ganska slätstruken (trots att det alltså var AirFrance).

Som relativt nybliven avtalspensionär flyger jag inte särskilt mycket jämfört med när jag arbetade.
Har dock det senaste året flugit med, förutom AF, Icelandair och AirBaltic i business, samt med några andra bolag bakom skynket. Jag tycker att dessa erfarenheter alla pekar i samma riktning - nämligen att det var bättre förr...

Min bakgrund är den att jag på 80-talet, och framför allt på 90-talet, reste mycket i tjänsten - och alltid business (på den tiden var resereglementen ganska generösa:). Detta var före lågprisflygen och 9/11 så på flygplatserna var det ganska behagligt och inget av allt detta köande o trängsel i pass- och säkerhetskontroller. I loungerna kom man bara in med C-biljett eller guldkort och ofta var utbudet av mat o dryck stort. Flygplanen var nästan aldrig fulla och framför skynket var det oftast mycket gott om plats - vid många tillfällen var jag ensam eller nästan ensam. Personalen hade tid att passa upp passagerarna.
Ett enkelt exempel: mellan ARN och CPH kunde man åka business och man serverades alltid två utsökta "smörrebröd" med champagne och sedan en likör till kaffet. Naturligtvis var det porslin, metallbestick och riktiga glas som gällde.
Jag kan lämna otaliga andra exempel på stort o smått - men jag stannar här.

Visst. Jag inser att jag beskriver ett modernt lyxproblem som det är lätt att le åt. Men jag tycker lite synd om er ungdomar som vill känna er lite "lyxiga" och åka business. Är det så "lyxigt" med trängsel o hets på flygplatsen, överfyllda lounger med nergrisade minibuffer, proppfulla plan med stressad personal, äta med plastbestick, champagne i plastmuggar och flygplansstolar som inte går att luta?

Någon som håller med? Var det inte bättre förr? Eller är det bara jag som gnäller?

Slutligen: ingen skugga över AirFrance. Nuförtiden är ni varken bättre eller sämre än andra att åka med - och förr var ni helt fantastiska, jag har åkt mycket med er och ångrar det absolut inte.
 

Senator

Moderator
Både ja och nej är mitt svar..

Jag har åkt relativt mycket sedan 1993. Det finns ett antal saker som har blivit väsentligt bättre:
Hårdvaran ombord i affärsklass och Förstaklass
Ljud och ljussättning ombord
Underhållningssystem
Marktjänster och lounger
Information som är tillgängligt som konsument
Avreglering som har medfört större konkurrens

Det som jag anser att har ändrat sig som kan upplevas som sämre är:
Säkerhetsåtgärder (fast, med alla terroristattacker på 70 och 80-talet borde det redan ha funnits) på flygplatsen
Helhetsupplevelsen i ekonomiklass

Men det som kanske är största skillnaden, och som kan låta lite elitist (men menas inte så) att skriva är att det är vi som resenärer har ändrat oss. Med avregleringen öppnades konkurrens upp. Med det (i mina ögon) har flygresor blivit en "commodity". Så antallet konsumenter som reser i fritiden har ökat markant.

På samma tid har företagen gått genom ett antal känsliga cykler:
Dot.com vågen runt 1999-2000
9/11
Finanskrisen i 2007
Dessa medförde stort fokus på kostnader

Pratar du med leverantörer av resetjänster idag så är det få företag där resande ses på som en strategisk fråga. Det är något upphandling eller inköp gör, och ibland är också Travel Management outsourcat.

Så resande som allt annat i livet är i ständig förändring. Ibland blir vissa saker bättre, och ibland blir vissa saker sämre. Men jag tycker det finns en enkel förklaring: trots produktionsökningsåtgärder, bränslepriser som är 300% mer, bränslesnålare flygplan kostar en flygresa mellan Skandinavien och Denver, Co det samma i nominella pengar i 2014 som det gjorde i 1993. Med en ackumulerat inflation (som jag inte vet hur mycket är) måste något ha ändrat sig för att leverera samma pris för en produkt. Som en lite intressant jämförelse kan jag berätta om cigarettautomater i Tyskland. Alla dessa tar enbart €2, och kostnaden för att byta ut för flexibel prissättning samt växel är rätt dyr. Vad är lösningen? För varje prishöjning blir det en cigarett mindre i ett paket. Jag tror att flyget har gjort samma sak: prisnivå 2014 = 1993 samma, men cigaretterna är borta (sedan 1997). ;)
 

ulagun

Medlem
Instämmer på sätt och vis var allt bra mycket bättre förr. Allt från charter till reguljärflyg.
SAS charterbolag Scanair hade t.ex alltid någon form av mat. Från cold meal till London till varm mat Las Palmas, Tyvärr var de pionjärer att införa plast. Drinkutbudet var enormt jämfört med idag. Färdigblandade Manhattan, Dry Martini, Bourbon, Gammel Dansk, röda bär ja name it,.
Flög ofta SAS CPH-LIS via Nice i ekonomi på 60-70-talen. Superb mat, service O/B m.m. Att jämföra med SAS Plus idag så framstår Plus som ett dåligt skämt i jämförelse.
För att inte tala om VARIG, serverades ibland hummer i economy.

Men som nämnts. En economy biljett då kostade motsvarande en business idag.
T.ex nästa månad då fru Ulaggun och jag tar en week-end resa till Geneve SAS för 632kr.
Vad kan man då begära?

Beträffande överfylda flygplatser osv så var det en helt annan upplevelse att flyga förr. Kommer ihåg att min mor tog alltid på bästa dräkten och fadern slips och kavaj. Som barn var jag den ende i klassen som flugit utomlands.
Tiderna förändras.
Ta dig en titt på hur mång är klädda i en Guld lounge, ibland kan man undra om man hamnat i något av Stadsmissionens härbärgen?!
 
Om en resa kostade 100 kronor år 1993 motsvarar det 130 kronor idag år 2014. Det vill säga 30% mer i kronor räknat. Detta baserat på Konsumentprisindex, ej specifikt för resesektorn utan den allmänna inflationen i Sverige.
Priser och konsumtion - Statistiska centralbyrån
Faktisk interessant, i Danmark ville en rejse der kostede 100 DKK i Januar 1993 koste 153 DKK i August 2014...
(Der kan selvfølgelig være forskelle i den anvendte statistiske metode SCB vs. DST)
Forbrugerprisindeks: Hovedtal - Danmarks Statistik
 
Toppen