Senaste nytt

SSSS är inte alltid likvärdig

mha321

Medlem
Fick idag det jobbiga SSSS på boardingkortet till Chicago (SK945), ugh. Visade sig dock att det inte alls var speciellt jobbigt - tog inte mer än 5 minuter, och de gick inte ens igenom hela väskan, bara snabbkoll.

Fick SSSS ganska nyligen med United på flyget från Arlanda också, och då var det en helt annan historia som tog nästan en halvtimme.

Kommenterade detta för personalen som utförde checken (som väl är Swedavia eller deras underlev, och inte SAS åtminstone så de borde vara "neutrala") och de sade något om att det är "andra regler" på United.

Trodde det var någon sorts generella regler där samma gällde andra, men så verkar det alltså inte vara.

Ytterligare en anledning att välja SAS (i mitt fall den, direkt chicago och best-availability-kombinerad-med-diamond-award). Men behöver jag inte någon av de andra anledningarna, så väljer jag nog fortfarande United till New York för bättre hårdvara, trots SSSS , och förhoppningsvis ska man väl inte få den varje gång, även om det är ett otrevligt mönster att jag fått den två gånger i rad.
 

fcx

Medlem
Jag hade SSSS med SAS på ARN för en dryg månad sedan. Tog 15-20 minuter, gå igenom väskan, starta all elektronik, köra med dukar för att leta förbjudna ämnen, ta av skorna etc.
 

Jonas C

Medlem
Råkade ut för SSSS på både United och Turkish, även här två gånger på rad. Hos UA tog processen nästan en timme med diverse utfrågningar i incheckning, security och CBP kontor. Hos Turkish gick det på mindre än fem minuter.
 

flapps

Medlem
Har också råkat ut för SSSS med United från Oslo... Dummare frågor fick man leta efter
- Var kommer du ifrån ? Sverige
- Var i Sverige? Skåne
Var i Skåne ? Helsingborg
Var ligger det? I SVERIGE
Har du ditt pass? Ja
Kan jag få se på en annan legitimation? Jag har ett norskt körkort
Varför har du ett svenskt pass men ett norskt körkort? För jag bor i Norge
Varför bor du i Norge? Zzzzz Så höll det på i en timme..
 

jth

Medlem
Jag fick SSSS sist jag flög med BA (jag vet, fel forum men ändå :)
Det var ingen större dramatik, de tittade i princip på mitt pass igen och jag fick plocka ur det jag hade i handbagaget. Allt var över på 5 minuter... Så det verkar absolut inte vara någon standardiserad "checklista" över vad som ska ingå.
 

chazzie

Medlem
Jag hade inte SSSS när jag flög OSL-EWR (UA39) i mars, men fick ändå en utfrågning på taskig engelska vid gaten innan avfärd, fick plocka ut nya boardingkort av någon anledning också. Tog ca. 5 min, ingen urpackning av väskan eller liknande. Det kanske var för att jag reste själv?
 

mha321

Medlem
Jag hade inte SSSS när jag flög OSL-EWR (UA39) i mars, men fick ändå en utfrågning på taskig engelska vid gaten innan avfärd, fick plocka ut nya boardingkort av någon anledning också. Tog ca. 5 min, ingen urpackning av väskan eller liknande. Det kanske var för att jag reste själv?
Sist jag flög United arn-ewr så hade de den utfrågningen för alla. Innan incheckning, så man hade inte fått kortet ännu. (däremot hade de bara personal i ekonomi-kön är jag kom och vi som stod i business/gold fick vänta 5 min på att det skulle komma någon). Den generella frågeställningen är en United/"usa-bolag" och oberoende av ssss.
 
Toppen