Senaste nytt

Köpenhamn - Los Angeles - smartast lösning...

Hej alla kloka. Ska med hustrun flyga CPH-LAX t/r i månadsskiftet okt/nov och ska betala själv, varför ekonomin i det hela är viktig. Men - long haul i ekonomi är inte lockande. Har ett par funderingar som kanske ngn klok kan ge ett extra tänk runt.

Jag är EB gold och har med hustrun ca 320.000 miles.
Är också BA brons med ca 80.000 miles och silver hos EK med ca 90.000

Fundering 1:
Flyga direkt SAS CPH-SFO i ekonomi (ganska dyrt jämf med andra bolag till LAX) och hoppas på chans att uppgradera för miles i förväg eller i gate, och sedan ta hyrbil till LAX.
Fördel: tjänar vettigt med miles för statusbehållning även om det skiter sig med upgrade. Slipper byte.
Nackdel: Inte så kul att flyga ekonomi med SAS longhaul om jag minns rätt. Ca 60% dyrare än nedanstående tanke.
Ngn som vet hur det brukar vara med platstillgång i Plus/business på dessa flighter?

Fundering 2:
Ta ngn billig Star Alliance flight till LAX (med byte) och i alla fall ha tillgång till lounge, prio boarding mm. Då undrar man om ngn vet hur det brukar vara med att köpa upgrade i gate el dylikt med miles på t ex Air Canada? Och hur det är att sitta "i baksätet" hos dessa?
Finns det ngn som har känsla för vilka Star Alliance bolag som är mest vällvilligt inställda till upgrades för EB-miles? Eller vilket SA-bolag som har vettigast platser i ekonomi om uppgraderingen misslyckas.

Fundering 3:
BA - lyckas aldrig hitta ngn som helst awardflighter hos dem. Vad kan 80.000 miles räcka till i uppgraderingsläge?


Fundering 4:
Ta ngt helt annat som man inte tänkt på och som kan vara kul att prova.

Tackar panelen på förhand.
 

agehall

Medlem
Hej alla kloka. Ska med hustrun flyga CPH-LAX t/r i månadsskiftet okt/nov och ska betala själv, varför ekonomin i det hela är viktig. Men - long haul i ekonomi är inte lockande. Har ett par funderingar som kanske ngn klok kan ge ett extra tänk runt.

Jag är EB gold och har med hustrun ca 320.000 miles.
Är också BA brons med ca 80.000 miles och silver hos EK med ca 90.000

Fundering 1:
Flyga direkt SAS CPH-SFO i ekonomi (ganska dyrt jämf med andra bolag till LAX) och hoppas på chans att uppgradera för miles i förväg eller i gate, och sedan ta hyrbil till LAX.
Fördel: tjänar vettigt med miles för statusbehållning även om det skiter sig med upgrade. Slipper byte.
Nackdel: Inte så kul att flyga ekonomi med SAS longhaul om jag minns rätt. Ca 60% dyrare än nedanstående tanke.
Ngn som vet hur det brukar vara med platstillgång i Plus/business på dessa flighter?

Jag vet inte hur fullt det faktiskt brukar vara i plus/business på CPH-SFO men jag misstänker att den linjen är rätt välfylld i premiumkabinerna. Dock har jag svårt att tro att de fyller alla flighter till 100%, så viss chans att kunna uppgradera bör finnas, men man ska nog kolla lite på ExpertFlyer för att få en uppfattning innan man bestämmer sig.

Btw, du är medveten om att du behöver räkna med att köra en hel dag SFO-LAX?

Fundering 2:
Ta ngn billig Star Alliance flight till LAX (med byte) och i alla fall ha tillgång till lounge, prio boarding mm. Då undrar man om ngn vet hur det brukar vara med att köpa upgrade i gate el dylikt med miles på t ex Air Canada? Och hur det är att sitta "i baksätet" hos dessa?

Jag är väldigt osäker på om det finns något annat *A-bolag som säljer gate upgrades till USA. Om jag skulle gissa på något, så är det nog Air Canada, men andra har nog bättre input på detta än vad jag har.

Finns det ngn som har känsla för vilka Star Alliance bolag som är mest vällvilligt inställda till upgrades för EB-miles?

Andra *A-bolag kommar bara att se dig som *G vilket oftast inte står speciellt högt i kurs. Räkna med att du kommer, i bästa fall, trea i turordningen efter deras egna guldmedlemmar och silvermedlemmar.

Eller vilket SA-bolag som har vettigast platser i ekonomi om uppgraderingen misslyckas.

Star Alliance brukar förkortas *A, inte SA då detta oftast betyder något helt annat.

Fundering 3:
BA - lyckas aldrig hitta ngn som helst awardflighter hos dem. Vad kan 80.000 miles räcka till i uppgraderingsläge?

80k miles bör räcka till uppgradering, men du behöver antingen boka WTP eller någon av de högsta bokningsklasserna i WT för att kunna uppgradera och du kan bara uppgradera en kabinklass. Dessutom delar awards och upgrades inventory hos BA, så finns det inga awards, så kan du inte uppgradera...
 

gdaily

Medlem
Fundering 3:
BA - lyckas aldrig hitta ngn som helst awardflighter hos dem. Vad kan 80.000 miles räcka till i uppgraderingsläge?

De som förstår sig på BA säger att bland det bästa att använda BA-poäng är att köpa World Traveller Plus och använda poängen att uppgradera till Club World (business). Som Agehall då säger så måste det finnas CW-platser att uppgradera till (dvs awardplatser). Jag gjorde en dummybokning för att se om jag hittade några sådana platser, tyvärr verkar du vara för sent ute :-(
 

gdaily

Medlem
Hade jag varit dig så hade jag siktat på någon av SAS-kärrorna över pölen, till SFO eller Chicago, och försökt uppgradera med SAS.poängen. Sedan vidare med flyg inrikes (som Agehall säger så tar det minst en dag att köra bil mellan SFO och LAX (men det är en trevlig resa, man vill gärna stanna till här och var). Fördelen med bilen (och SFO) är ju att man kan turista lite med, missa inte Alcatraz för allt i världen. Jag och Rob74 gjorde denna resa i januari. Det var trevligt.
 

gdaily

Medlem
By the way, är det möjligt att sätta frugan i en C-stol (eller Plus-stol) för poäng, och att du själv betalar din stol för kontanter? Då kommer ju hon unnan billigt, samtidigt som du tjänar nya fina poäng och statusgrundande inför kommande flighter...
 
Norwegian flyger direkt och de har premium economy för ganska rimliga pengar, men Norwegian har ju ganska dåligt rykte (sök här på forumet), blir det strul kan du mycket väl bli 4 dagar försenad utan att få ersättning.

Är du inte sugen på att prova den hype:ade Stavanger - Houston linjen med SAS? Vissa medlemmar här på forumet skulle offra en kroppsdel (kanske lite överdrivet...) för att få prova på den. Det blir ju minst 2 byten och du hade fått köpa separata biljetter från Houston till Los Angeles och Eurobonusbiljetterna är slut vid det här laget. Men du kan delbetala biljetter med poäng och fördelen är då att ni tjänar Eurobonuspoäng precis som vanligt och man får ett Eurobonus guld för en tur och retur resa (vet ej om din hustru redan har ett sådant).
 
Hade jag varit dig så hade jag siktat på någon av SAS-kärrorna över pölen, till SFO eller Chicago, och försökt uppgradera med SAS.poängen. Sedan vidare med flyg inrikes (som Agehall säger så tar det minst en dag att köra bil mellan SFO och LAX (men det är en trevlig resa, man vill gärna stanna till här och var). Fördelen med bilen (och SFO) är ju att man kan turista lite med, missa inte Alcatraz för allt i världen. Jag och Rob74 gjorde denna resa i januari. Det var trevligt.

Kruxet är ju byte i USA - vilket jag helst slipper...
 

gdaily

Medlem
Det jobbigaste å¨resan till USAs västkust är inte ett eventuellt byte i USA, även om jag håller med om att det inte är något man ser fram emot. För mig är det jobbigaste att sitta inlåst i en metalltub i ett ekonomisäte, så jag skulle göra allt för att maximera uppgraderingsmöjligheterna, och då står SAS-flygen med SAS-poäng bra i kurs... Jag brukar inte rekommendera SAS, men här gör jag det :)

Sedan är jag inte lika negativ som Agehall till att köra bil en hel dag i USA, det är en upplevelse det (det går ju också att flyga SFO-LAX om man känner för det).
 
Toppen