Senaste nytt

Annorlunda resupplevelse

EMA

Medlem
Har precis kommit hem från en av mina märkligare flygdagar vilket jag tänkte sammanfatta i en liten post.

Hade en morgonflygning med Air Macao från Kina. (Oroa dig inte Jacob, recension kommer men bara mitt första leg av anledning som kommer längre ner i denna post)
Incheckningen började 07.30 och var satt till 50 minuter, två diskar. Jag och mina två resekamrater (en kines och en annan europeisk medborgare) var där i god tid och vi fick påbörja vår incheckning 5 minuter före disken egentligen öppnade.
Då vi skulle vidare till Hanoi i steg två var det många tittar i passen, dubbelkoll av visumregler, dubbel och trippelkoll av landningsdokument för den det berörde (visumfritt för svenskar). Summa summarum tog det personalen 24 minuter innan de var nöjda med alla papper och stämplar, vi fick boardingkort och kunde gå vidare.
Dagen till ära var det kinesisk helgdag så flyget var nästan tomt. 23 personer skulle checkas in på ett vad det visade sig vara en A321. Needless to say vi hade gott om plats senare.

Nåväl när denna något omständiga incheckningsprocedur var avklarad var det dags för immigration. 2 diskar öppna och idag hade vi utbildningsdag för en ny tjänsteman. 5 personer före mig i kön tog en kvart. Han tittade mig djupt in i mina blåa ögon, tittade på pass, pratade med kollegor. Tittade på mig, bad mig ta av glasögon, tittade igen, ny diskussion (under vilken jag tog på mig glasögonen igen) tittade igen ( av med glasögon igen). Letade efter rätt visum det fanns en hel del att välja på, mer snack. Stämplade passet och jag fick gå vidare.

Säkerhetskontroll, jamen det här har vi ju gjort förut, necessär, padda, dator på bricka, in med grejorna på bandet genom bågen och ut o ta grejorna. Näää inte denna gång.
På brickan på andra sidan fiskar de då fram en svart mattkniv. Vaf-n.... Diskussion modell längre och jag hindrades ta mina grejor. Tjatter på kinesiska.... Spola tillbaka filmen... Kör mina grejor igen....mer tjatter. Men ingen som överhuvudtaget konfronterar mig med det funna högviltet. Vid passage två kommer kniv två ur ett sidofack i min datorryggsäck. Jag är nu ganska upprörd och undrar vad fn det är som händer.
Kallar tillbaka min kinesiska kollega som översätter "new guy training". Killen som ser till att man plockar ur vad man ska före röntgen står alltså och lägger knivar i passagerarnas bagage. Jamen det var ju också ett väldigt lämpligt tillfälle, lämplig plats och en väldigt bra person att idka träning på. Idioter.
Bad min kollega fråga hur jag nu kunde vara övertygad att inget annat stoppats i mitt handbagage och vad jag eventuellt skulle svara på frågan om jag lämnat det utan uppsikt, om någon skulle kunnat tänkas stoppa något i mina väskor eller än värre om det vid nästa säkerhetskontroll uppdagats något föremål som de glömt. Fick inga uttömmande svar på mina då högst berättigade frågor. Man måste ju ifrågasätta om de ens får lov att göra såhär? Men det kanske vi har forummedlemmar som har koll på.

Boarding kan man ju knappast misslyckas med med 23 personer på planet. Ankomst Macau problemfri varpå vi hade en dag på stan. Tillbaka på flygplatsen är det dags igen, då vi hade konstiga boardingkort utskrivna på förra stället så skickades vi till incheckningsdisken som inte hade öppnat än. Min buffliga kinesiska kollega öppnade dock snabbt en ny disk och pappersadministrationen vi upplevt tidigare på dagen upprepades. Trots att vi visste vad de ville kolla på tog det ca 20 minuter.

Sensmoral lämna aldrig Kina från en mindre flygplats.

Nåväl på flygning två Macau-Hanoi kunde jag äntligen lugna nerverna. Trodde jag.
Hade fönstersäte i en A321 och får till slut någon lokal förmåga ur intelligensreserven brevid mig i mittsätet. Han har en kavaj på sig och en plastpåse som han placerar på sitt nynedfällda bord. Då han enbart avger grymtande läten avvaktar jag flygvärdinnornas kontroll av kabinen och tittar ut genom fönstret så länge. Nja, särskilt länge blev det inte för min granne ville också titta ut. Märkligt.
Sen tyckte han det blev för varmt så han tog av sig kavajen, snurrade sig och hängde den över stolsryggen.
Näväl kabinkontrollen genomfördes och den lilla späda flygvärdinnan spännde ögonen i honom och han flyttade sin påse och fällde upp bordet. Lutade sig tillbaka och tog del av säkerhetsgenomgången som visades på de nedfällda skärmarna rakt ovanför framförvarande stolsrygg. Han fick någon typ av panik och tyckte inte om undehållningen och försökte 4 gånger trycka upp skärmen i taket igen innan den fastnade och övriga på bakomvarande rader missade denna annars centrala information.
Nu åker vi...
Takeoff och efter någon minut fortfarande under kraftig stigning tycker min nyfunna vän att det är dags att gå på toaletten. Flygvärdinnornas utrop att sätta sig har noll effekt. 30 sekunder senare släcks lampan och kabinpersonalen skyndar till serveringen. Jag påkallar då uppmärksamhet och ber att omgående få byta säte. Killen är ju uppenbarligen påverkad av något. Hon ler tar min ena väska och flyttar mig snabbt till 1A med business säten.. Där får jag njuta i 2 minuter innan min gode vän återvänder från toaletten och ser ett tomt säte.... 1B. Jackpot tycker han nog och går och hämtar sina grejor. Samma panik upprepar sig då reklamen för Air Macao störde nog hans sinnesfrid och han trycker återigen upp tvn.
Överlägger med mig själv och kommer fram till att jag föredrar ensamheten på rad 12. Tar mina väskor, flyttar tillbaka och pratar med en annan flygvärdinna, förklarar situationen och ber henne ha koll på en uppenbarligen förvirrad man på 1B samt se till att han nu stannar där så jag slipper se honom. Hon tar emot informationen något förvirrat och ett par minuter senare kommer samma snälla flygvärdinna som tidigare flyttade upp mig och ber om ursäkt. Ja hennes fel är det ju inte men jag fick i alla fall lugn och ro under resten av flygningen.
När vi landade fick vi dock en "Welcome to Hanoi.... Please remain seated" dessutom hade man lagt till en "do not touch any buttons on the doors" eller något liknande på slutet. Det verkar som de har haft fler stjärnskott på Air Macau. Nja det verkade inte riktigt som denna information gick fram helt. Fortfarande på plattan tar en tjurrusning fart i gången av sällan skådat slag. Vissa föll sedan som käglor vid inbromsningen. Underhållning på hög nivå.
Var sist av flyget och kommer aldrig välja Air Macau igen.
 

miknil

Medlem
Händelsen vid säkerthetskontrollen låter helt fruktansvärd.
Jag hade nog hunnit i tankarna sväva iväg om ett liv i kinesiskt fängelse både en och två gånger.
 

Friskytten

Medlem
På brickan på andra sidan fiskar de då fram en svart mattkniv. Vaf-n.... Diskussion modell längre och jag hindrades ta mina grejor. Tjatter på kinesiska.... Spola tillbaka filmen... Kör mina grejor igen....mer tjatter. Men ingen som överhuvudtaget konfronterar mig med det funna högviltet. Vid passage två kommer kniv två ur ett sidofack i min datorryggsäck.
Får en förnimmelse av titelmusiken från "Midnight Express" när jag läser ditt inlägg... Huh! :rolleyes:

Edit:
 
Toppen