Senaste nytt

Är det "normalt" att Köpenhamn -> Stockholm med SAS kostar 738 kr?

Det är sällan jag flyger inom Skandinavien, men jag blev väldigt förvånad när jag såg att en enkel biljett med SAS från Köpenhamn till Stockholm kostar 738 kr. Jag trodde det var priskrig på denna sträckan mellan tåg, Norwegian och långfördsbussar, men 738 kr låter inte direkt priskrigsmässigt i mina öron. Är det as good as it gets? För säkerhets skull har jag fyllt i mallen.

Varifrån vill du börja din resa? Köpenhamn
Var är din destination? Stockholm Arlanda
När vill/behöver du resa ut? 10 januari
När vill/behöver du komma hem? Enkel resa
Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
I vilken kabinklass? Ekonomi
Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS
Vad är din budget? (per person) 737 kr
Vad är det viktigaste för dig? Att jag flyger med SAS
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 
Ikke den store hjælp herfra, men jeg tror desværre det er prisniveauet. Det er sjældent man kan finde de aller billigste billetter i "Hovedstadstrekanten" (jeg har ihvertfald ikke fundet dem :rolleyes: ).

Måske kan du spare lidt småpenge ved at flyve fra Malmø / Sturup hvor lufthavnsskatterne er lidt lavere...

Edit:
På SAS.dk finder jeg en billet til 599DKK
Skærmbillede 2014-09-12 kl. 10.12.20.png


og fra Malmø
Skærmbillede 2014-09-12 kl. 10.14.19.png
 

Dr. Miles

Expert
Det går inte att boka tågbiljett för 2015 på Die Bahn än men annars kan du använda denna trick.
Tågbiljetten blev billigare att köpa från Tyskland till Stockholm än att köpa Köpenhamn/Malmö -> Stockholm i vassa fall.

Mer info kan du läsa i den här tråden:
Dr. Miles i Tyskland | Sida 13 | BusinessClass.se
Jag har upptäckt att tågpriser på Die Bahn är ibland billigare än SJ trots att priset inkluderar samma tåg inom Sverige.

T ex 2014-AUG-09
Tåg542
Köpenhamn C 14:29 -> Stockholm C 19:39 med X2000.

hos Die Bahn:
Lübeck -> Köpenhamn C -> Stockholm C : 39 EUR (ca 360 SEK)

hos SJ:
Köpenhamn C -> Stockhom C : 486 SEK


Skillnad från flygbiljett, behöver man inte åka varje segment i sekvens utan man kan åka bara en av de tågsegmenterna om man vill.
 
Min egentliga avreseort är Malmö så det lutar mot att det blir en 195-kronorsbiljett med SJ istället (när de billiga biljetterna har släppts), men jag är inte så förtjust i att åka tåg i Sverige på vintern... Jag måste säga att jag är imponerad över att flyg med SAS ger 600 poäng till Aegean, jag tror det är t o m mer poäng än jag hade fått hos SAS! Men betala mer än 500 kr extra vet jag inte om det är värt...
 

Dr. Miles

Expert
Min egentliga avreseort är Malmö så det lutar mot att det blir en 195-kronorsbiljett med SJ istället (när de billiga biljetterna har släppts), men jag är inte så förtjust i att åka tåg i Sverige på vintern... Jag måste säga att jag är imponerad över att flyg med SAS ger 600 poäng till Aegean, jag tror det är t o m mer poäng än jag hade fått hos SAS! Men betala mer än 500 kr extra vet jag inte om det är värt...
Du behöver att ha riktigt bra mariginal för byte mellan tåg och flyg OM du åker tåg i Sverige.

SAS från Malmö/Sturup till Stockholm/Arlanda kostar ca 550 SEK inkl. skatter när jag kollade ITA Matrix.
 

Chrille

Medlem
Där ser man. Jag blir aldrig klok på prissättningarna inom flygindustrin, jag har flugit billigare till Rom med SAS...

Nä, hur prissättningsmodellen ser ut kan vara svårt att förstå, men jag tycker ändå du blandar begreppen här. Du frågar vad som är "normalt" på en sträcka och jämför med att du någon gång åkt "lågpris" på en helt annan sträcka.
 
Du behöver att ha riktigt bra mariginal för byte mellan tåg och flyg OM du åker tåg i Sverige.
Ja, jag siktar på 4-5 timmars marginal.

SAS från Malmö/Sturup till Stockholm/Arlanda kostar ca 550 SEK inkl. skatter när jag kollade ITA Matrix.
Men då tillkommer en hundring till flygbussen (tåget till Köpenhamn är gratis för mig eftersom jag har pendlarkort), men Malmö/Sturup blir nog totalt en femtiolapp billigare.

Nä, hur prissättningsmodellen ser ut kan vara svårt att förstå, men jag tycker ändå du blandar begreppen här. Du frågar vad som är "normalt" på en sträcka och jämför med att du någon gång åkt "lågpris" på en helt annan sträcka.
Ja, jag uttryckte mig nog lite tokigt. Jag trodde att Köpenhamn -> Stockholm var så prispressat att det inte skulle behövas en rea för att hitta biljett för sådär 400-500 kr. Jämför andra heta resmål, t ex London, New York, etc där det alltid går att hitta billiga biljetter om man bara är ute i god tid.

Vet någon vad priset var under deras kampanj, "1000000 billiga biljetter"?
 

Senator

Moderator
Nu är allt relativt och vi har alla olika referensramar samt smärtgränser, men att det skulle överhuvudtaget vara "dyrt" att flytta sig med ett flyg från Köpenhamn till Stockholm för 737 kr är för mig svårt att förstå med tanke på de enorma kapitalkostnader och rörelsekostnader som är i spel.

I 2002 kostade det mig 5 200kr (SEK) för en dagsresa till Köpenhamn, idag kostar samma 1 224kr om jag tittar på en resa i oktober.

Sedan hela revenue management diskussionen och en "prissättning per km" är en annan femma med massor av fasta och variabla kostnader att ta hänsyn till, samt marknadsanpassningar.
 
Toppen