Senaste nytt

British Airways - Det här gjorde ni riktigt bra!

sembl

Medlem
Kan inte hitta en tråd på detta ämne via sök:

Jag och Dr sembl var bokade på två separata biljetter då hon skulle göra en snabbvisit hos mig i sthlm och sedan skulle vi sätta oss på samma flyg tillbaka till DCA. Detta innebar att jag var tvungen att boka Y så vi kunde flyga tillsammans. Dagen D närmade sig och jag hade redan förbokat 33C och dessutom var det lite mer meckigt med en TCP så när det var T-24 så satte jag mig och valde platser för oss båda på alla legs (ARN-LHR-JFK-DCA)

På BA 173 så valdes platser 35FG i minikabinen då de var de enda platserna tillsammans i minikabinen på 747an. Planen var att när vi landade på LHR så skulle vi i rask takt stega oss till transfer desks och se vad det skulle gå på med en LUP. Innan så hade dessutom @Senator kollat att det var nollat i stort sett så jag hade inte så stora förhoppningar om att kunna gå upp till WTP.

Herren bakom disken börjar knappa och säger, javisst skall det gå för den facila summan av £209 per pers. Han slår en signal för att bekräfta om det finns två säten tillsammans och jomenvisst. 30J/K i WTP. Uppgraderingsgudarna är på våran sida och det skall bli kul att testa WTP igen som jag flög senaste sommaren 2008 LHR-SFO.

In på Galleries First för att avnjuta lite Eggs Benedict och ladda upp för en 7 timmars flygresa över pölen med Dr sembl. Avgång sker från T5 B32 och vi kommer fram lagom innan det är dags att borda ....via buss. *suck* Så jag ställer mig i kön Prio Lane och hör bip bip bip. Yes och nej samtidigt. fröken bakom disken säger att jag är utvald för extra screening idag.

Följer en dam ner för trappan som pekar på en herre som ber mig att plocka fram all apparatur i min väska. agen till ära, en PC, en macbook, en styck ipad och två mobiler. Sätter igång dem och så fort bios eller skärm kommer upp så är han nöjd och sveper med sin "magic wand" ej att förknippas med den i SATC.

Under tiden så har Dr sembl hoppat på den första bussen och boardat planet. Jag hoppar på buss nummer två och känslan att får boarda via en trappa på en 747a är mäktigt. Morsar på kabinpersonalen och gör mig hemmastadd på rad 30.... men vänta lite var är Dr sembl. Lite förvirrat kollar jag runt och ingen i syne, är hon på toaletten kanske...väntar 2 min...ingen fortfarande. Kollar min telefon och får ett meddelande sitter på rad 13, kom hit. Jag packar ihop mina saker och beger mig till rad 13. Frågar vad som står på och hon säger "the guy over there wanted to move you business due to problem with the headrest" Letar upp personen i fråga och kollar med honom. Det visar sig att det är CSD Ray som har tagit detta beslut och han berättade för mig att istället för att kalla in en tekniker och fixa headrest på min stol så tänkte han för att spara tid och uppgradera mig. Han hade ingen aning om att jag reste med Dr sembl då vi hade två separata biljetter. Dr sembl förklarade innan jag kom dit att hon inte ville ta ett beslut om att bara flytta mig innan jag kom dit. Ray tog då beslutet att flytta upp oss båda till CW.

Jag tackade och bockade djup på japanskt maner och på europeiskt med handskakning och klapp på axeln. Första resan för Dr sembl i CW på en utsåld flight dessutom i stort sett. Under hela flygresan så gav både han och resten av crew kanonservice till oss båda och kallade mig Mr sembl vid varje fråga etc.

En timme innan landning så plockar jag fram den gyllene biljetten och fyller i allt utom hans namn, den skall ges till Ray har jag prompt bestämt mig. Så efter avslutad afternoon tea så beger jag mig till toaletten där CSDn har sitt kontor, i detta fall Ray. tänker att jag överraskar honom. Nickar medan jag går in på muggen och slår en sjua. (Ja händerna tvättade) stiger ut och frågar honom om han har en penna att låna ut. Det har han minsann. Då plockar jag fram biljetten och visar honom att jag skall fylla i hans namn. Han blir helt lyrisk. Han tackar så otroligt mycket och han är glad över att kunna hjälpa en god kund och premiera dem och gör det lilla extra. I detta fall även inte bara mig utan även Dr sembl. Några handskakningar senare så är jag på väg tillbaka till min stol.

Dr sembl stiger då upp och skall gå på muggen, när hon står där och väntar så hör hon personalen diskutera "the golden ticket" alla verkade vilja se den, de har hört talas om den men aldrig sett den. Vid avstigningen så tar alla av de som står på bryggan i hand med oss och önskar oss en trevlig fortsatt resa.

BA fortsätter att imponera
 

agehall

Medlem
Det där är riktigt kul med Golden Tickets tycker jag. Även om man på FT läser att personalen inte verkar bry sig så värst mycket, så har alla som fått en av mig blivit djupt rörda och jag tvivlar på att de bara spelar.

För mig är det ett fruktansvärt enkelt sätt att tydligt förmedla att någon gjort sitt jobb på ett sätt som jag uppfattar som utöver det vanliga. Jag ser fram emot GGL och mer än en GT/år. ;)
 

Concorde

Founding Member
Det där är riktigt kul med Golden Tickets tycker jag. Även om man på FT läser att personalen inte verkar bry sig så värst mycket, så har alla som fått en av mig blivit djupt rörda och jag tvivlar på att de bara spelar.

För mig är det ett fruktansvärt enkelt sätt att tydligt förmedla att någon gjort sitt jobb på ett sätt som jag uppfattar som utöver det vanliga. Jag ser fram emot GGL och mer än en GT/år. ;)


Agehall, ha inte för stora förväntningar på GGL. Då blir du besviken. Och känner jag dig rätt är risken överhängande ;)

Skillnaden ombord mot Gold är obefintlig. En proaktiv CSD/CSM som scannar manifest och Ipad kanske kommer och säger hej och tack. Övriga crew var som regel ingen aning vad GGL är.

GGL är bra för 24H numret som är samma som YouFirst. Dom kan hjälpa till och är ofta räddningen vid irrops.
Jokers är fantastiska såklart och likaså extra gäster i lounger.

Sembl, great story!
 

sembl

Medlem
Det där är riktigt kul med Golden Tickets tycker jag. Även om man på FT läser att personalen inte verkar bry sig så värst mycket, så har alla som fått en av mig blivit djupt rörda och jag tvivlar på att de bara spelar.

Här var det inget fel på glädjen, CSDn blev som sagt helt lyrisk och verkligen tackade och sen stolt visade upp sin biljett till sina kollegor. Självklart finns det rötägg, tänk på att sådana finns det många av på FT med. Detta kändes verkligen helt rätt från början och jag sa till Dr smbl om han fortsätter att leverera hela resan så är det givet vilket han gjorde.

Leended på Ray var inte svårt att misstolka.

@agehall Fortsätt att dela ut till genuin personal är det enda jag kan säga.
 
@sembl Det lyder som en super god oplevelse, dejligt at se de tager godt hånd om deres gode kunder og et ekstra + for dr sembl :)

Til alle os der flyver med de forkerte alliancer kan vi så ikke lige få forklaret CSD/CSM? Jeg går udfra at det ikke er Certified Scrum Developer ;)
 

Senator

Moderator
@christianr, du vet att Britter är lite finare än alla andra, och enbart på British Airways får man fina, fancy titlar som "Director". Iofs, så är Schweizarna också lite fina, då det heter Maitre D'cabin.. :)

Så det som heter "Purser" på SAS och Lufthansa, blir helt enkelt en "Cabin Service Director" på British Airways.. "I would like to have a return to Poshville please. First Class obviously". ;)
 

Concorde

Founding Member
Inte så enkelt herr Senator. ;)

Geek mode activated:

  • BA har också Pursers. Dom jobbar både på Eurofleet och Worldwide.
  • På Eurofleet är Purser den högst ansvarig i kabinen, såvida det inte är en 767. Där brukar det vara en CSD som är högsta hönset i kabinen.
  • På Worldwide (long-haul) finns det alltid en CSD såvida det inte är Mixed Fleet. Ibland finns det både CSD och Purser(s) på dom stora maskinerna.
  • CSM finns både på Short- och longhaul. CSM betyder att kabinpersonalen är Mixed Fleet mao. det finns ingen CSD. Dom jobbar både på long- och shorthaul, tillskillnad från Eurofleet och Worldwide som bara jobbar på short respektive longhaul.
Mixed fleet är BA's nya kabinpersonal. Man har idag alltså WW, EF och MF. MF är frukten av alla strejker som pågick 2009-2010. MF kostar BA betydligt mycket mindre än EF men framför allt WW, där man sitter på gamla avtal och militanta fack. Vilket som är bäst får andra orda om. Personligen tycker jag att MF verkar ha rätt kassa villkor, samtidigt som WW har det alldeles för bra. Något i mitten skulle falla mig i smaken.

Sorry för sjukt OT post!
 
Toppen