Senaste nytt

Kina: Rapportera adress till polisen inom 24h vid privat boende?

Kastrup

Medlem
Hej,

jag avser hälsa på en bekant i Kina ett par dagar. Vederbörande är svensk, och befinner sig en längre tid i Kina för affärer. Jag läste på Reseinformation Kina | SwedenAbroad och fann följande stycke:

"Utlänningar som bor privat i Kina måste inom 24 timmar registrera sin adress hos den lokala polisen."

Har någon erfarenhet av hur detta praktiskt går till?
 

ESSA

Medlem
Din vän har förmodligen koll på var polisstationen ligger. Alternativt tas detta hand om av receptionen om vännen bor i ett expat tätt område/byggnad.
Det är att rekommendera att göra detta omgående. Ifall du vill återkomma till Kina...
 

ESSA

Medlem
Du behöver ev fin väns uppgifter på adressen och ev dennes passnummer... Minns inte riktigt. Fick ett papper att fylla i av kontoret i byggnaden där min vän bodde.
 
M

Monkey_Class

Guest
Eller så fyller man i business och bokar in sig på ett billigt hotell i närheten under de dagar man är där och "besöker" sin vän.
 

Biggles

Medlem
Hå,hå precis som " good old days" näär man reste i gamla Tjeckoslovakien, Ungern eller för att inte prata om DDR. Jag vill minnas jag var på en polisstation för att registrera mig och det var en skräckupplevelse. Den såg ut som en ruin från krigsslutet. I DDR kunde man också bli skuggad ibland även som obetydlig student. Naiva svenskar bör hålla tand för tunga o nogsamt följa reglerna i länder med röda stjärnan.
 

Dr. Miles

Expert
När jag försökte göra anmälan när jag reste till inre-Mongoliet under min studenttid, fick jag svar från polisen: 不用了! (Det behövs inte!)
Förmodligen lokala polisen tyckte att det var jobbigt med all pappersarbete därför slapp jag att göra det.

Jag vet dock inte hur det är nu för tiden. Det är antingen för jobb eller i transit (inom 24 timmar) när jag besöker Kina och passar på att besöka mina vänner.
 

CharlieK

Medlem
Var i Beijing nyligen och såg att det stod ett stort plakat utanför en polisstation med information på engelska om hur man anmälde sig, inte för att jag kommer ihåg vad som stod där men ändå, tror de är ganska vana med dessa ärenden i större städer iallafall.

Lär ju bara vara att gå dit, fylla i ett papper och sen är det klart. Inte värt att skita i det iom att du riskerar böter om du åker fast :)
 

Kastrup

Medlem
Var i Beijing nyligen och såg att det stod ett stort plakat utanför en polisstation med information på engelska om hur man anmälde sig, inte för att jag kommer ihåg vad som stod där men ändå, tror de är ganska vana med dessa ärenden i större städer iallafall.

Lär ju bara vara att gå dit, fylla i ett papper och sen är det klart. Inte värt att skita i det iom att du riskerar böter om du åker fast :)

Att strunta i det har aldrig varit aktuellt, men ville mest veta om någon tagit sig igenom processen och vad som var att vänta. Det verkar ju vara någorlunda väl uppstyrt utifrån din beskrivning!
 
M

Monkey_Class

Guest
:) Glöm inte att det är Kina vi talar om - landet där anything goes och flavour of today som gäller (förutom confusius dårå) :) Uppstyrt eller inte kvittar - allt beror på den vid stunden rådande situationen och om månen står i zenith eller inte ;)
 
Toppen