Senaste nytt

Använda poäng för inrikesresa i USA, bra idé?

drW

Medlem
Funderar på en sak som jag inte kan hitta med sökfunktionen (åtminstone inte via mobila hemsidan, får upp konstiga resultat).
Är det någonsin en vettig idé att använda poäng till inrikes i USA? Kan det till och med vara vettigt att använda inköpta poäng till detta?
 

agehall

Medlem
Oh ja.

Framförallt på lite kortare sträckor kan det vara enormt fördelaktigt att använda Avios. Jag har själv flugit för 4500 Avios och typ 10kr i skatter istället för att betala runt $400.
 
  • Gilla
Reactions: drW

Jonas C

Medlem
TK har en fördelaktig tabell för inrikesresor. 7500 miles i Economy och 12500 för Business. Så i teorin kan man flyga United BusinessFirst JFK-LAX för 12500 miles och $2,50 i skatter. Detta förutsätter att man lyckas hitta tillgänglighet och genomföra bokningen över telefon. Deras call center är en cirkus, så risken finns att du sprängs i frustration ;)
 

Senator

Moderator
@drW , en mycket bredd fråga som kräver lite nyanser och detaljer tycker jag. Skulle vara bra om detta kom med några detaljer vilket eller vilka program du hade i åtanke. Men här är några bra deals:
SAS EuroBonus eller Miles & More
Som @Jonas C nämner kan en transkontinental (direkt) resa mellan New York och San Francisco eller Los Angeles i United Premium Service affärsklass hamna på över $2,000 tur/retur. Då kan 50 000 EB eller M&M poäng vara ett bra alternativ.

Det samma gäller Hawaii direkt från Newark. Tror båda tar 70 000 för den resa som är 4 800 miles. New York till Hawaii med något bolag är svårt att göra för under $2,200 med i affärsklass. Direktkärran som United har ligger ofta på mellan $2,500 - 3,000. Så en bra deal.

Förra året betalade @sembl 15 000 EB poäng (60% av 25 000) för DCA till Savannah, Georgia en resa US Airways skulle ha $900 i cash för.

BAEC Avios
Jag och @sembl bokade Miami till San Juan i affärsklass för 2x 30 000 Avios t/r när det blev kallt i Miami :). Alternativet var $1,200 i cash per person.

Som @agehall nämner, korta resor (under 500 miles) som är rätt dyra i cash kan vara bra läget. T.ex. är det många direktlinjer från New York samt Washington-National (DCA) som är livlinjer till mindre småstäder som är dyra som 'attan. Jag betalade 18 000 Avios + 130kr för 2 personer t/r från LGA till Richmond, VA när AA skulle ha 2 x $900 i cash.

Ett tips i premium är att leta resor som har affärsklass och inte förstaklass. Konstig grej med BAEC att man betalar 3x för att det heter First. Så Karibien och Kanada är bra val för Avios i premium då man kallar samma stol och service för affärsklass ;)

Så absolut är det en bra deal.. Man måste veta vad som gäller dock :)
 

drW

Medlem
Stort tack för de utförliga svaren trots min något flummigt breda fråga:) Känner mig trots flitigt läsande här som fullständigt okunnig amatör jämfört med er.
I mitt fall gäller det ffa möjligheter med eurobonus och BAEC avios. Allt inkluderat ovan. Tack!
 

agehall

Medlem
Bra analys av @Senator tycker jag, som vanligt.. ;)

Man kan sammanfatta det hela som "Ja, det finns en hel del sweetspots. Om det är bra eller dåligt värde får man själv avgöra".

Konstig grej med BAEC att man betalar 3x för att det heter First.

Works both ways - man får ju även TP som om det vore riktig first när man flyger på betald biljett...
 
  • Gilla
Reactions: drW

Senator

Moderator
Bra analys av @Senator tycker jag, som vanligt.. ;)

Man kan sammanfatta det hela som "Ja, det finns en hel del sweetspots. Om det är bra eller dåligt värde får man själv avgöra".



Works both ways - man får ju även TP som om det vore riktig first när man flyger på betald biljett...

precis :) Tänkte det, men skrev aldrig det.
 

Dr. Miles

Expert
Med de kontantpriserna kan kanske även köpta Lifemiles och Dividend miles vara intressant.
US Airways Dividend Miles har inte one-way award (eller man kan boka enkelresa med poäng för t/r) och för bokning inom 21 dagar från avresedatumet måste man betala Quick issue fee 75 USD om man inte har status hos US Airways.
 

johhenrik

Medlem
OT: @Jonas C: Det är därför man snackar med biljettkontoret på Arlanda och ber dem boka ens poängresor. De har till och med bokat mig på flighter som inte haft plats. :)
 
Toppen