Senaste nytt

Bagageförsening med Turkish Airlines från Istanbul, nödvändiga inköp?

Malla

Medlem
Flög från IST till ARN i Söndags kl 14.00. Tidigt på plats för att spendera lite tid i loungen, prio på allt bagage. Jag har EBD och min fru EBG. Vi bor i Kina och problemet är att bägge väskorna saknas fortfarande (2 dygn senare, fortfarande ingen info). Då jag är i Sverige för möten på HQ blev jag tvungen att köpa kläder för att ha under veckan. Vad anses som "nödvändiga inköp" i detta fall? I min väska hade jag mina kostymer men jag körde lite casual och gick för ett par byxor, en uddakavaj och en skjorta plus underkläder. Totalt ca 6 000. Någon som har erfarenhet av hur turkish hanterar claims som denna? Föredrar de att man uppsöker dressman...?
 
Jeg tror at man som vejledende regel når man kigger på enkelt-genstande kan sig at hvis du havde det i din bagage kan det betragtes som et nødvendigt indkøb. Ofte har man jo ikke unødvendige ting med - men omvendt ingen regel uden undtagelser.

Ex. Havde du et jakkesæt i bagagen og har du brug for et jakkesæt - så må du købe et jakkesæt.

Det man kan sige hvor det er "unødvendigt" er ex. du havde 4x jakkesæt med, der ville fornuft (imho) være at købe 2 og så anvende hotel express laundry service 2x.

Hvad jeg har læst mig til er forsikringsselskaber ofte nemmere at få penge af end flyselskaberne, så hvis du har en forsikring enten gennem firmaet eller et kreditkort vill jeg prøve der først.
 

Malla

Medlem
Hej, tack för svaret. Jag har en reseförsäkring via arbetet (det är en tjänsteresa) men ser helst att Turkish tar sitt ansvar. Har iofs läst att försäkringsbolag ofta använder sin regressrätt och ser till att flygbolaget betalar i slutändan.
 

Dr. Miles

Expert
Hej, tack för svaret. Jag har en reseförsäkring via arbetet (det är en tjänsteresa) men ser helst att Turkish tar sitt ansvar. Har iofs läst att försäkringsbolag ofta använder sin regressrätt och ser till att flygbolaget betalar i slutändan.
Ja, det är vad jag har hört från Amex försäkring och därför föreslår jag dig att skicka ersättningskrav till ditt försäkringsbolag.
Försäkringsbolagen är vana vid sådana ärende och det tar mycket mindre av din kraft att få ersättning från flygbolaget i slutändan.
 
Hej, tack för svaret. Jag har en reseförsäkring via arbetet (det är en tjänsteresa) men ser helst att Turkish tar sitt ansvar. Har iofs läst att försäkringsbolag ofta använder sin regressrätt och ser till att flygbolaget betalar i slutändan.
Selv tak :) Selvom du er 'sur' på Turkish tror jeg din tid er brugt bedre på at få penge fra egen forsikring, så er Turkish deres hovedpine...
 

LP

Medlem
jag du fått besked från TK om ditt bagage är upphittat ? 2 dygn är lång tid med tanke på att TK kör
3 ggr/ dag mellan IST och ARN
 

Malla

Medlem
Igår kväll när jag kom till hotellet hade väskorna levererats. Inget tel samtal, SMS eller mail så kommunikationen brister helt klart. Priobagage mer än två dygn försenat på ett direktflyg....
Turkish har bra mat och loungen i IST är fantastisk men deras bagagehantering suger. Efterssom vi nu är på väg hem till kina ställde denna försening till det rejält.
 
Toppen