Senaste nytt

"Newbie" undran - att flyga transit till Mexico via Houston. Är man air side?

M

Monkey_Class

Guest
Helloj.

Moderaten får gärna flytta tråden till rätt forumdel om den ligger fel :)

Det var typ "100 år" sedan jag åkte västerut. Nu har jag fått i mitt knä en hel del problemlösning som måste göras på plats i Mexico.
Jag har bokat *A via Houston men en del här på ftg säger att det är bättre att flyga via Mexico City för "det är bara en massa med strul i US of A" utan att de egentligen kan säga vad för strul.

Någon upplyst här som kan berätta om det är något speciellt? I min värld så är jag väl bara i transit i Houston innebärande lite slappa i lounge och sedan borda eller har jag fel?

Flyger ut: LH via FRA -> IAH -> AUG (med United) Hem: UA -> IAH -> AMS -> CPH (SAS)
 

Dr. Miles

Expert
Även om jag inte har varit USA, har jag förstått att de har inga air side transfer utan man måste gå genom immigration -> tull -> checka in igen -> immigration/säkerhetskontroll.
 

palmen

Moderator
Du måste igenom immigration och hämta din väska och lämna den igen. Lite omständigt kan i bästa fall ta 10 minuter och i värsta fall med mycket kö upp emot 2 timmar. När du gjort detta ska du igenom security igen...
 
M

Monkey_Class

Guest
En "bummer" alltså :( men å andra sidan så har jag bara status på *A så jag får värdera det mot att slippa stå i kö på IAH.

Edit! Det går ju att lösa med *A via MEX men då får jag en betydligt jobbigare väg plus att den biljetten blir för dyr för haggan på vår reseservice (pardon my language men hon är en hagga på riktigt :))
 

gunry

Medlem
En fördel med att åka via Houston är att det kan vara fler amerikaner på flyget (än om man åkt till JFK eller LAX). Är det då separerade köer till immigration för amerikaner, ESTA och non-ESTA så behöver man kanske inte köa så mycket.
 
M

Monkey_Class

Guest
Jag tackar för alla svar. Nu börjar min inre resa för att finna frid så jag klarar av ev långa köer :)
 

Senator

Moderator
Jag har rest in och ut av USA kanske 30 gånger sedan 2007. Antingen är jag jävligt snygg, fruktansvärt duktig, eller har väldigt mycket tur. Jag har stått i kö en gång runt en timma: Swiss First på TBIT på LAX. Sedan hade jag ca 45 med Lufthansa First på IAD. Annars allt mellan 30 sekunder och 10 minuter. Aldrig mer. :)
 
Toppen