Senaste nytt

Några fördelar att boka via resebyrå

Dr. Miles

Expert
Även om många av oss inte är förtjusta i att boka resor via resebyrå, finns det också några (få) fördelar.

Sätta ihop flera bokningar i ett (det går dock inte göra det efteråt)
Resebyrån (och även flygbolaget) kan sätta ihop två eller flera bokningar i ett och biljettera dem som en biljett. Förutsatt att alla biljetters fare rules tillåter kombination med annan fare.
Detta är mycket användbart när man har relativt kort anslutning mellan två bokningar som ändå uppfyller MCT krav.
Genom att boka som en biljett har du rätt till att checka in bageget hela vägen (om flygbolagen har interlineavtal) och du kan räkna med att bli omhändertagen om flyget A är försenat och du missar flyget B.​


Återbetalning av biljetten oavsett skäl av avbokning
Detta är resebyråspecifik tjänst så det gäller inte på vilken resebyrå som helst.

Ticket erbjuder avbokning-/återbetalningstjänst så kallad Ticket Garanti.
Ticket Garanti - Pengarna tillbaka om du avbokar - Ticket.se

Detta är till skillnad från vanlig reseförsäkring, krävs det inget läkarintyg och man kan man avboka resan oavsett skäl upp till 3 timmar före avresa och få pengarna tillbaka. Mot försäkringspremie samt självrisk.

Biljetter som t ex de här deals kostar en hel del pengar och de är icke återbetalningsbara. Så denna försäkring kan vara värd om man planerar sin resa i långt förväg.
[Business class] København/Billund-Hawaii T/R, Star Alliance JV, 14.100 DKK inkl. | BusinessClass.se
[Business class] Stockholm/Göteborg-Hawaii T/R, oneworld JV, 21.800 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se


Betala med Amex/Diners när flygbolaget inte tar emot dessa kort
Detta är också beroende på resebyrå så det gäller inte på vilken resebyrå som helst.

Vissa udda flygbolag tar inte emot Amex och/eller Diners. Vilket kan du lösa genom att boka biljetten på en resebyrå som tar emot dessa kort. Nackdelen är dock att resebyråerna tar ofta servicearvode.​


Finns det andra fördelar att boka genom en resebyrå? Förutom reseadministration?
 
Den stora fördelen jag har genom jobbets resebyrå är att det går att leta fram en resa och tryck på "HOLD". Sen har man 24h på sig att få ett godkännande av chefen. När godkännandet kommer är det bara att slutföra bokningen av flyg, hotell & hyrbil.
 

jumbooze

Medlem
Om man skulle boka flyg med bolag som man litar på mindre än resebyrån?
Dvs, om man skulle räkna med att resebyrån skulle ha mera muskler vid ombokning än flygbolaget själva.
Kanske om man bokar bolag som ej bokar om till andra bolag eller inte tillhör någon allians.

Ticket i butik tar emot amex.
 

Morgan

Medlem
När något händer med flygbolaget/man befinner sig vid outstation
För några år sedan var det snöoväder i Paris samtidigt som jag skulle flyga Air France hem från Havanna så planet ställdes in. För att göra ombokningen fick jag stå i kö 4 timmar vid Air Frances kontor i Havanna. Hade jag haft en bra resebyrå tror jag de kunnat bokat om mig med hjälp av ett mail eller kort telefonsamtal.

Själv drabbades jag inte av t.ex. askmolnet eller 9-11 men kan tänka mig att en bra resebyrå hade bättre kapacitet att hjälpa till vid ombokning än flygbolagets kundtjänst
 

Nemo

Medlem
En uträkning på när det lönar sig att använda Ticket Garanti, jämfört med att inte ha något avbokningsskydd alls.
TicketGaranti2014.png


Hur många resor får du maximalt göra för att en avbokning med Ticket Garanti ska löna sig? Biljettpris är per varje enskild biljett. Exempel: Biljettpriset är 3.000 SEK. Om du reser högst 7 gånger per avbokad resa lönar det sig med Ticket Garanti.
TicketGarantiProcent.png

Hur stor risk tror du att det är att du behöver avboka resan? Om den är högre än kurvan lönar det sig att använda Ticket Garanti. Exempel: Du flyger på ett biljettpris på 10.000 SEK. Om risken är högre än 6% att du behöver avboka tjänar du på att använda Ticket Garanti.
TicketGarantiAntal.png

Observera att det vid brytpunkterna blir stora skillnader i riskhantering.
 

Morgan

Medlem
Underbart @Nemo, dock antar jag att man i regel får betala ett par extra hundralappar i arvode till Ticket också för biljetten, jämfört med att köpa direkt från flygbolag. På longhaul business är det för mig ofta värt att ha avbokningsskydd, trodde det bara var biljettreglerna som var min vän där (eller sjukdom/kortförsäkring) - så tack @Dr. Miles för tipset!
 

AABack2ARN

Medlem
Notera att om man checkat in eller om flygbolaget tagit över bokningen (dvs man är ute och reser) kan en resebyrå oftast inte göra ändringar så tillvida flygbolaget inte släpper biljetterna med waivers eller det finns andra avtal som reglerar biljettåtkomst.

När det kommer till askmoln, 9/11 och liknande har givetvis en bra resebyrå oftast större möjligheter än en vanlig dödlig som via kundtjänst (status eller inte) skall få biljetterna ändrade.

Men även som privatperson kommer man ha ganska lite att säga till om i dessa fall om man inte har en mycket bra relation till en resesäljare.

Hade en del kollegor som fastnade i New York i samband med stormen Sandy. Resebyrån fixade nya biljetter och fick hem folk i ganska rask takt när trafiken släpptes på. Vad som dock hände var att resebyrån på kundens bekostnad köpte helt nya enkelbiljetter med kunden som betalgarant. När stormen lagt sig (no pun intended) kunde resebyrån börja kräva tillbaka pengar från flygbolagen för outnyttjade biljetter samt merkostnader för nya biljetter - vilket uppenbarligen fanns i deras avtal.

Men det byggde på att kunden (inte resebyrån) ville ligga ute med pengar. Som privatresenär är det inte alltid lika enkelt eftersom man kanske inte är garanterad att få tillbaka hela merkostnaden. Har för mig att jag hörde att hela processen tog ett par tre månader innan den var reglerad.
 

fly4fun

Medlem
Underbart @Nemo, dock antar jag att man i regel får betala ett par extra hundralappar i arvode till Ticket också för biljetten, jämfört med att köpa direkt från flygbolag. På longhaul business är det för mig ofta värt att ha avbokningsskydd, trodde det bara var biljettreglerna som var min vän där (eller sjukdom/kortförsäkring) - så tack @Dr. Miles för tipset!

Tvärtom, resebyråer är nästan alltid billigare än flygbolagen själva.
 
Toppen