Senaste nytt

Hercules på Arlanda

Yoghurt

Medlem
Hej! I fredags (5 september 2014) när jag anlände till Arlanda runt 17:20 stod det ett Hercules-plan en bit bort från den bortersta delen terminal 2:

ftNIGdh.jpg


Nu kan jag väldigt lite om den svenska militären, men borde inte flygvapnet hålla till på någon militär flygplats? Någon som är mer kunnig inom ämnet, vad bedriver flygvapnet för verksamhet på Arlanda? :)
 

fcx

Medlem
Det finns ju inte så mycket militär verksamhet kvar i Stockholmsområdet, så det är väl bara på arlanda man kan landa.

För ett tiotal år sedan hade jag nöjet (?) att som värnpliktig åka Hercules just till Arlanda. Anledningen då var enkel, planet skulle ändå ner mot de trakterna, så bättre att flyga ner alla än att sätta oss på tåget.

Lustigt nog var ombordservicen klart bättre på flygvapnets Hercules än i nuvarande SAS Minus...
 

FlyingFire

Medlem
Jag har flugit Hercules flera gånger mellan Arlanda och Luleå när jag gjorde lumpen, och A9 (Artilleriregementet, Boden) är på väg till högvakt nu. Kanske var de som landat?
 

Alf

Medlem
Flygvapnet använder Arlanda ganska frekvent för passagerartransport och även för viss godstransport.

Jag föredrar nog SAS Minus istället för Herkan, den är ganska bullrig att åka i.

Som kuriosa kan nämnas att Flygvapnet även bemannar en C17 med besättning. Denna C17 delas mellan ett antal länder och är stationerad på en flygbas i Ungern.
 
Sist jag åkte Hercules från Arlanda (till Luleå vill jag minnas) så tror jag att jag fotade incheckningsdisken, då var det en mycket fin Flygvapen/Försvarsmakten-logotyp på skärmen vid disken :)
 

Palazzi

Medlem
De flög till/från Västerås flygplats (utrikestrafiken) för så sent som några månader sedan, men numera ersatt med Arlanda. Troligen var det lite för långt att hämta upp militär utrustning, och sedan åka till Västerås...
 
Toppen