Senaste nytt

Många stämplar i raka rader

FFS

Medlem
Jag har sett flera som har pass som är fyllda med stämplar efter många in och utresor i samma land.
Om stämplarna sätts huller om buller tar passets sidor slut ganska fort.

När börjar passkontrollanterna sätta stämplarna i raka rader? Jag har ca 10-12 stämplar från USA och de sitter lite hur som helst, även om de sista fyra sitter i något som nästan liknar ett mönster. Krävs det två röriga sidor för att börja få stämplarna i ordning?

Ni som har stämplar i raka rader - hur började det?
 

agehall

Medlem
Det är väl vissa länder som är noggranna. USA stämplar nog alltid lite hur som. Däremot kan de också ibland stämpla halvt över en gammal stämpel, så det behöver inte göra att man får slut på passet fortare bara för att de är ostrukturerade.
 

FFS

Medlem
Det är väl vissa länder som är noggranna. USA stämplar nog alltid lite hur som. Däremot kan de också ibland stämpla halvt över en gammal stämpel, så det behöver inte göra att man får slut på passet fortare bara för att de är ostrukturerade.
Det är sant att de överlappar. En annan lösning de provat är att stämpla i skarven mellan två sidor, delvis över mitt visa. Det är inte helt lätt att läsa den stämpeln
 

johhenrik

Medlem
Mitt pass är 2,5år gammalt och jag har tre lediga uppslag kvar, så personligen önskar jag ju att de kunde vara lite mer sparsamma med stämplarna...
 

Mark

Medlem
Jag har precis detta problemet och har stämplat slut ett par pass (även när allting var i raka rader).

Jag tror inte att det går att påverka passkontrollanten på något sätt, utan de stämplar precis hur de vill. Däremot är det precis som @agehall skriver, att de kan återvända till tidigare "ineffektivt stämplade" sidor vid behov.

Tidigare kunde man ansöka om pass med extra sidor, men de finns inte längre kvar (tror att det togs bort i samband med att de införde den nuvarande versionen av de svenska passen). Däremot kan man ansöka om att få flera pass. Man får då ett huvudpass och om jag inte minns fel kan man ha hela 9 extrapass som så att säga "hänger under" det första. Detta är min räddning för att åtminstonne kunna använda passet några år.

Jag la upp en bild i ett annat forum innan, men postar igen. Man blir nästan tårögd över den ryska passpolisens stämpeleffektivitet!
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    {memory} MB · Visningar: 489

Dr. Miles

Expert
I Hong Kong och i Japan slipper jag stämplar på passet men alla Schengenstämplar är ganska stora och de fyller upp sidorna rätt snabbt.
 
Fantastisk at det er i Rusland at man skal finde en sådan effektivtet! Men okay, stempeliveren må give noget erfaring....
Mit pas er semi-velstemplet. Det er ikke kaotisk, men pladsen kan udnyttes bedre og med lidt god vilje kan der klemmes yderligere stempler ind på de viste sider.
stempler.jpg

Noget der dog kan gøre mig lidt sur er når ind- og udrejse stempler ikke er på samme side / sidepar...
 

swede77

Medlem
Stämplar i raka rader, hahaha! Försök få gränskontrollen i Mali eller Dammam att stämpla rakt.
Så här ser mitt pass ut mer eller mindre på samtliga sidor.

Det finns dublett pass, det betyder att det är flera pass med samma nummer så att säga. Sedan finns det även extra pass. Extra pass innebär ett till pass men med annat nummer, sådant får man under särskilda omständigheter Jag har båda typer och avverkar lätt 3-4 pass under en 5 års period.
photo 1 (1).JPG
photo 2 (1).JPG
 
Toppen