Senaste nytt

Bästa kombinationen av betal/kreditkort?

Hej - läst en del trådar senaste veckorna och är imponerad av expertisen i detta forum.

Sitter och funderar på bästa kombinationen av kredtikort till familjen. Eurobonus AMEX känns givet för att få 2-4-1 och en USA-resa per år tillsammans med hustrun. Sedan behöver man ju ett MasterCard eller VISA för att klara sig totalt sett - har just nu ett SAS MC och ett point-earner till hustrun.

Funderar dock på vilket Platinum-kort som egentligen är bäst value for money att komplettera med - väljer väl som alla andra mellan AMEX, Eurocard och Handelsbanken (är inte kund i SHB utan i SEB). En fördel med de två senare är ju att de är just Mastercard, eftersom AMEX inte fungerar överallt.

Värden jag uppskattar - utan inbördes ordning:

* Reseförsäkring
* Concierge (som fungerar!) - när man väl får en ledig kväll över utan framförhållning vill jag kunna lösa en reservation på bra restaurang snabbt och smidigt (är det dessutom någon som har erfarenhet av att använda concierge för att få startid på hårt bokade golfbanor med kort varsel?)...
* Allriskförsäkring på inköp av kapitalvaror till hemmet (är väl bara Eurocard som har?)
* Tillgång till lounger - reser med jobbet inom Norden 1-2 ggr i månaden så kommer inte upp i någon status på SAS direkt - men vill gärna kunna nyttja lounge när jag reser i arbetet/privat. Sett att något kort har access till SJ Prio lounge också - detta skulle också vara ett mervärde.
* Extrakort till hustrun som reser ungefär likadant som jag i jobbet - inga vuxna barn att beakta, dock tre små...
* Prisgaranti - en del kort erbjuder ju garanti att matcha bästa pris om du upptäcker att du betalat "för mycket" för en vara
* Hotell upgrades - bor inte mycket på hotell men när man väl gör det så är det ju så klart uppskattat med uppgradering el motsv

Vet att det finns otaliga trådar som jämför olika kort men tycker mig sakna ett helthetsgrepp på frågan - de flesta diskussioner handlar om reseförsäkringen och hotell-samarbetena. Framför allt allrisk-frågan diskuteras inte vad jag kan se och visst måste det väl vara värt en del om man får flera års försäkring på kylskåpet, TVn, gräsklipparen, etc?

Spendering via kort ligger i familjen på ca 250 tkr per år plus kanskle lika mycket till genom arbetsresor hos hustrun som kan använda privat kort för sin spend. Idag har jag ett Mastercard via SEB som inte ger mig någon bonus öht.

Slutligen - ni som förespråkar SAS Amex + Amex Platinum - vilket tredje kort har ni för inköp där Amex inte accepteras?

Tack på förhand!
 

drW

Medlem
Kör nu med SHB platinum, förhandlat pris 500kr per fullvärdigt kort till mig och frun, SAS AMEX, Coop medmera mer med extrakort.
Försäkringen suverän för priset på SHB används bara till resekostnader samt att jag använder priority pass och då och då concierge för enklare uppgifter (är inte helt imponerad av den).
Intjäningen till eurobonus oslagbar med kombon amex + coop + betalo.
 

Steve

Medlem
Kör nu med SHB platinum, förhandlat pris 500kr per fullvärdigt kort till mig och frun, SAS AMEX, Coop medmera mer med extrakort.
Försäkringen suverän för priset på SHB används bara till resekostnader samt att jag använder priority pass och då och då concierge för enklare uppgifter (är inte helt imponerad av den).
Intjäningen till eurobonus oslagbar med kombon amex + coop + betalo.
(För att inte bli slagen på fingrarna så kör jag med "ny på forumet"-kortet direkt i inledningen.)
Sannolikt finns din amex+coop+betalo variant beskriven i annan tråd, tipsa eller länka gärna till den. Om inte så är jag nyfiken på ditt upplägg.
 
R

rstenelo

Guest
(För att inte bli slagen på fingrarna så kör jag med "ny på forumet"-kortet direkt i inledningen.)
Sannolikt finns din amex+coop+betalo variant beskriven i annan tråd, tipsa eller länka gärna till den. Om inte så är jag nyfiken på ditt upplägg.

Ganska enkelt, du betalat allt du kan med SAS AMEX vilket ger dig 20 Eurobonuspoäng per 100 kr, sen betalar du din SAS AMEX räkning på betalo.se med ditt COOP Med Mera Mer Mastercard (0% avgift på betalo med COOP kortet) vilket ger dig 1 COOP poäng per krona via betalo.se vilket efter inväxling (om batch av 20 000 coop poäng- om du växlar mindre än 20000 får du sämre kurs.) ger dig en växlingskurs på 20 Eurobonuspoäng per 100 kr.

Så upplägget ger dig 40 EB per 100 kr. Handlar du på COOP eller deras partner och drar ditt coop kort men betalar med Amex, blir det en extra 20 EB poäng, dvs 60 EB per 100 kr. Sen kan du även betala alla andra räkningar, bolån mm med ditt COOP Med Mera Mer MC kort via betalo och då får du 20 EB per 100 kr. Blir snabbt mycket poäng....

Finns skrivet om i några trådar, men skulle nog ta några dagar att läsa igenom :)
 

Steve

Medlem
Ganska enkelt, du betalat allt du kan med SAS AMEX vilket ger dig 20 Eurobonuspoäng per 100 kr, sen betalar du din SAS AMEX räkning på betalo.se med ditt COOP Med Mera Mer Mastercard (0% avgift på betalo med COOP kortet) vilket ger dig 1 COOP poäng per krona via betalo.se vilket efter inväxling (om batch av 20 000 coop poäng- om du växlar mindre än 20000 får du sämre kurs.) ger dig en växlingskurs på 20 Eurobonuspoäng per 100 kr.

Så upplägget ger dig 40 EB per 100 kr. Handlar du på COOP eller deras partner och drar ditt coop kort men betalar med Amex, blir det en extra 20 EB poäng, dvs 60 EB per 100 kr. Sen kan du även betala alla andra räkningar, bolån mm med ditt COOP Med Mera Mer MC kort via betalo och då får du 20 EB per 100 kr. Blir snabbt mycket poäng....

Finns skrivet om i några trådar, men skulle nog ta några dagar att läsa igenom :)
Tack!
 
Jag kör med Amex Platinum + SAS Amex + SAS MC (som komplement).

Tycker personligen att Amex Concierge fungerar mycket bra. Särskilt för restaurangbokningar, använder dem ofta - både privat och i tjänsten.

Ska skaffa mig ett COOP-kort ASAP också. Nästan för bra för att vara sant. Det är ju en no-brainer att få poäng även på vanliga räkningar/fakturor.
 
sen betalar du din SAS AMEX räkning på betalo.se med ditt COOP Med Mera Mer Mastercard (0% avgift på betalo med COOP kortet) vilket ger dig 1 COOP poäng per krona via betalo.se vilket efter inväxling (om batch av 20 000 coop poäng- om du växlar mindre än 20000 får du sämre kurs.) ger dig en växlingskurs på 20 Eurobonuspoäng per 100 kr.

Men var det verkligen tillåtet att betala sin Amexräkning med ett annat kort?
 
Toppen