Senaste nytt

Från Japan till stränder/värme/paradisö

Hej,

Tack vare all information på businessclass.se har jag äntligen lyckats boka min första resa i business. (använde en 2-4-1 voucher för SAS. Arlanda - Tokyo) Stort tack för all information som finns tillgänglig här! Speciellt @Dr. Miles

Detta kommer bli vår smekmånad och tanken är att vi ska kombinera Japan med något varmare. Helst vidare sydöst dvs Mikronesien, Australien, Nya Zeeland, Söderhavet eller något annat?
Krav: Det ska vara varmt, det ska solas och badas. Gärna exotiskt dvs motsatsen till charter.

Hoppas det är OK att posta en något allmän förfrågan som denna i biljettforumet.

  1. Varifrån vill du börja din resa? Tokyo alternativt annat stad i Japan
  2. Var är din destination? Söderut (Mikronesien, Australien, Nya Zeeland eller Söderhavet) (eller annat förslag)
  3. När vill/behöver du resa ut? 2015-04-22 +/- 3 dagar
  4. När vill/behöver du komma hem? Jag behöver vara tillbaka i Tokyo senast 2015-05-11
  5. Hur länge vill du vara borta? 2 till 3 veckor
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass? Helst i Business class / Premium economy men det är en prisfråga
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst med Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) max 13.000 SEK per person
  10. Vad är det viktigaste för dig? Roligt/spännande/exotiskt resemål och värme
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? En stopover skulle vara trevligt dock inget krav och inte mer än en.

Absolut inga förslag är för dumma!
 

Dr. Miles

Expert
De flesta consolidated fares (ej published fares) i Japan är nog inte registrerade för sommartidtabell 2015 än.

Till Koror i Palau med United kostar ca 10.300 SEK per person inkl. skatter. (published fare)
Screenshot20140908_2.png


Jag tror att @sunkan och @Traveller har varit Palau. Om du behöver tips om själva Palau kan du starta en ny tråd i Resmål forum. :)
 

fiffig

Medlem
Hej och grattis!
Skulle inte rekommendera NZ/OZ i april eller maj om ni vill ha det varmt, det blir redan ganska kallt där då. Det är kallt inomhus så jag ser till att åka innan slutet av mars varje år.
Varmt..? Guam, Fiji eller Hawaii kanske?

Det finns faktiskt JÄTTEMÅNGA package-resor som man kan köpa till vart som helst därifrån, en av de största är till exempel HIS Across No.1 TRAVEL × H.I.S / H.I.S. travel agency - served for a foreign community in Japan for over 30 years .
De har oftast korta resor (några dagar) men det finns olika varianter.
Det känns lite fel (att åka tillbaka halvvägs osv) men det går att åka till Thailand till exempel för ca. 50000JPY per person (det billigaste) för flyg och hotell.
Kolla runt lite på resebyråer i Japan som ordnar "tours". Lilla ön som ligger söder om mainland Japan, Okinawa, är också värd att se. Där kan man bada från mars enligt japanerna och för oss svenskar året runt ;)
Jag var där i juni, bott på Nikko Alivila 4 nätter. Flyg/hotell/bil kostade bara 55000JPY per person :)

För 13000kr per person kan man göra en hel del! Lycka till!
 

m10

Medlem
Med tanke på dina datum så vill jag flagga för att japans största helgbonanza, Golden Week, börjar 29/4 och håller på till 10/5. Och då reses det, både inom landet och utrikes. De flesta kommer dra 29/4 eller 2/5 och återkomma 6/5 eller 9-10/5. Kan vara bra att ha i åtanke ity tillgång och priser har en tendens att minska resp. öka.
 

pitch

Medlem
Palau är trevligt och så, väldigt avslappnat land, det. Men det finns inte så fantastiskt mycket att göra där. Om man anser det vara en för- eller nackdel är väl högst personligt, räkna i alla fall inte med att hitta jättemånga landbaserade aktiviteter. Däremot finns det riktigt bra dykning, om ni inte sysslar med det redan så kan ni ju börja där :)

Flyga till Hawaii från Japan i nån högre klass är rätt dyrt, så det tror jag kan bli lite jobbigt att knö in i budgeten.

Okinawa är supernice och blir normalt väldigt billligt i flygbiljetter räknat. (Vilket kan behövas, det kostar på om man vill bo på nån lite finare resort där.) Men med tanke på Golden Week så skulle jag nog hoppa över stället just vid den tiden på året.

Resten av förslagen har jag ingen erfarenhet av, så ingen kommentar där.
 

Dr. Miles

Expert
Som @m10 och @pitch skriver, det är inte så bra idé att åka till Hawaii eller Okinawa under Golden Week då stor del av befolkningen reser.
T ex till Hawaii i Business class kostar ca 220.000 JPY per person (ca 14.700 SEK) under perioden du vill flyga.
Med tanke på att ibland kan man hitta Business class kampanjpriser från Sverige till Hawaii för ca 20.000 SEK, så det är rätt dyrt.
 
Toppen