Senaste nytt

Aeroflot österut, byte i Moskva, erfarenheter?

rvarttinen

Medlem
Håller i detta nu på med att kolla upp diverse olika routing i affärsklass inför en längre resa nästa år och ITA Matrix ger för handen en del intressanta alternativ (prismässigt) med Aeroflot och byte i Moskva. Någon som har erfarenheter av byte på Sheremetyevo? Bra, dåliga? Minimum tid? Tips?
 

Jacob

Medlem
Jag har bytt där en rad gånger. Ungefär som att byta på vilken flygplats som helst, förutom att de gillar stämplar. :)

Håller man sig inom terminal D är det väldigt enkelt, bara att följa skyltarna "Transfer", gå genom säkerhetskontrollen och ta trappan en våning ner. Är transfern mellan terminal D och terminal F är det lite längre att gå genom en lång inglasad gång genom terminal E.
 

rvarttinen

Medlem
Jag kollar vilka terminaler som är inblandade ...

Kan vara kul med lite stämplar ... numera blir det inte så många i passet. Om det var sådana stämplar du menade. Eller, stämplar de boardingkortet?
 

Mark

Medlem
Både och om jag inte missminner mig.

Jodå, ryssarna älskar att stämpla allt som kommer i deras väg (se bifogat bildbevis)...

Men @Jacob, går du igenom passkontrollen vid internationell transfer? Måste man i så fall inte ha visum?
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    {memory} MB · Visningar: 408

Dr. Miles

Expert
Men @Jacob, går du igenom passkontrollen vid internationell transfer? Måste man i så fall inte ha visum?
Jag var på Sheremetyevo innan de byggde om så informationen kanske inte stämmer idag men det fanns pass- och biljettkontroll vid transfer. Det är dock på airside så man självklart inte behövde något ryskt visum.
 

Jacob

Medlem
Men @Jacob, går du igenom passkontrollen vid internationell transfer? Måste man i så fall inte ha visum?
Ja du går igenom en "transfer-passkontroll". Exakt vad den är bra för får du fråga någon annan... ;)

Du behöver inte visum så länge du har en transfer inom 24 timmar och stannar i internationella transithallen.
 

Mark

Medlem
Ja du går igenom en "transfer-passkontroll". Exakt vad den är bra för får du fråga någon annan... ;)

Du behöver inte visum så länge du har en transfer inom 24 timmar och stannar i internationella transithallen.

Att man inte behöver visum för transfer visste jag, men trodde (i min enfald) att passkontroll = passage mellan internationellt/nationellt territorium, dvs krav på visum. Men då har man lärt sig något nytt idag också.

Har aldrig själv funderat på detta tidigare då jag har ett mångårigt visum i passet.
 

thsred

Medlem
Ja du går igenom en "transfer-passkontroll". Exakt vad den är bra för får du fråga någon annan... ;)

Är det någon som vet varför en del länder har så? Det är samma när man är i internationell transit i Johannesburg. Vill de bara ha koll på vilka som passerar?
 
Toppen