Senaste nytt

Var i Tokyo är det bäst att bo? Tips på hotell

Pandion

Medlem
Passade på att boka en SAS Eurobonusresa ARN-CPH-NRT i februari nästa år.

Då jag har ett Platinum Ambassador kort på Intercontintental så tänkte jag se om det finns några andra här som har bott på de tre Intercontintental som finns i Tokyo och om ni har några rekommendationer?

Rent praktiskt, vart i Tokyo skall man bo (område). Stan är ju väldigt stor och någon paradgata verkar ju inte finnas där alla hotell finns.

Förslag?
 

Chris81

Medlem
Trevligt!

Har besökt Tokyo ett tiotal tillfällen och jag skulle definitivt rekommendera Shinjuku som område att bo i - antingen västra sidan/skyscraper district eller östra sidan/nöjesområdet. Kommunikationerna är helt suveräna, inklusive tåg direkt till och från NRT, och dessutom är utbudet av mat, shopping, nöje och sevärdheter otroligt bra. Finns givetvis högklassiga hotell på flera håll i stan, men många ligger i "business"-områden som inte är speciellt spännande att besöka som turist och som kan vara lite öde på kvällarna.

Den enda nackdelen med Shinjuku (stationen i synnerhet) är att det alltid är väldigt mycket folk i rörelse. Om möjligt bör man därför undvika stationen i den värsta morgonrusningen.

Hoppas du får en trevlig resa!
 

Dr. Miles

Expert
Välkommen till BusinessClass.se, Christoffer Von Sabsay!
Jag tycker också att Shinjuku är ett spännande område.
Om man vill gå till barer/klubbar där personalen förstår engelska, är Akasaka/Roppongi område inte dum heller. Akta er för amerikanska soldater på besök under deras permission. De kan vara jobbiga.
 

Henry

Medlem
Trevligt!

Har besökt Tokyo ett tiotal tillfällen och jag skulle definitivt rekommendera Shinjuku som område att bo i - antingen västra sidan/skyscraper district eller östra sidan/nöjesområdet. Kommunikationerna är helt suveräna, inklusive tåg direkt till och från NRT, och dessutom är utbudet av mat, shopping, nöje och sevärdheter otroligt bra. Finns givetvis högklassiga hotell på flera håll i stan, men många ligger i "business"-områden som inte är speciellt spännande att besöka som turist och som kan vara lite öde på kvällarna.

Den enda nackdelen med Shinjuku (stationen i synnerhet) är att det alltid är väldigt mycket folk i rörelse. Om möjligt bör man därför undvika stationen i den värsta morgonrusningen.

Hoppas du får en trevlig resa!

Trevligt med ett bekant ansikte! (Hint: ett visst ungdomsförbund i en viss kranskommun.)

Jag flyttar till Nagoya i höst för att spendera en termin där, men det känns inte omöjligt att det blir ett och annat besök i Tokyo. Det har tidigare talats om att man i Kina bör hålla sig till de stora hotellkedjorna och det gäller ju även vissa andra länder - hur är det med Japan och då främst Tokyo? Och vet du hur det är att fira (västerländskt) nyår i Tokyo?
 

Chris81

Medlem
Trevligt med ett bekant ansikte! (Hint: ett visst ungdomsförbund i en viss kranskommun.)

Jag flyttar till Nagoya i höst för att spendera en termin där, men det känns inte omöjligt att det blir ett och annat besök i Tokyo. Det har tidigare talats om att man i Kina bör hålla sig till de stora hotellkedjorna och det gäller ju även vissa andra länder - hur är det med Japan och då främst Tokyo? Och vet du hur det är att fira (västerländskt) nyår i Tokyo?

Härligt! Nagoya är en trevlig stad med lite lugnare tempo än Tokyo - ett bra val för att spendera lite längre tid i.

Fördelen med att hålla sig till de stora hotellkedjorna (eller de hotell man kan boka via t ex hotels.com) är att personalen brukar kunna hyfsad engelska. Finns dock många inhemska hotell och hotellkedjor som nästan bara japaner bor på, och där språket eventuellt kan vara ett bekymmer. Det är dock ingen större skillnad på vilken produkt man får (till skillnad från t ex Kina). Japanska hotell håller generellt sett en mycket bra standard i förhållande till priset, även om storleken på rummen är mindre. Man kan dessutom förvänta sig en otroligt bra servicenivå, i synnerhet på 4-stjärniga och uppåt.

Nyår i Tokyo är garanterat en häftig upplevelse. Mycket folk i rörelse ute, fyrverkerier och bra utbud av barer och klubbar som är öppna, i synnerhet i t ex Shibuya.
 

Stefan62

Medlem
Du ska absolut bo i Shinjuku-området och min uppfattning är att det är bäst att bo i närheten av Shinjuku-train-station. Det finns ett bra och mycket prisvärt hotell - "Hotel Sunroute Plaza Shinjuku". Mycket prisvärt och perfekt läge.
 
Jag kom precis hem från Tokyo efter att ha spenderat 8 nätter där och bodde då 3 nätter på Hilton Tokyo och 5 på Conrad Tokyo.

När det gäller hotell så skall du definitivt välja Conrad då det är väldigt mycket lyxigare och fräschare än Hilton Tokyo. De har en fräsch spa-avdelning på 29:e våningen där man kan simma i en 25m bassäng och få spa-behandlingar och ett fräscht gym. Executive loungen är också väldigt mycket bättre än Hiltons och rummen är superfräscha, bodde på 37:e våningen med utsikt över Tokyo bay och den utsikten är fantastisk.

Gör nu rätt och välj Conrad istället, risken är att du kan bli besviken annars.

Conrad ligger väl mer "off" än Hilton?
Hilton Tokyo får ju riktigt bra betyg av de flesta som är där?
 

m10

Medlem
Conrad ligger väl mer "off" än Hilton?

Tokyo är en för stor stad för att helt lyckat använda sig av begreppet "off" – det beror helt på vad man har planerat att spendera sin tid. För Ginza, Hibiya Park, Shinbashi, Marunouchi och fiskmarknaden i Tsukiji ligger Conrad bättre till. Hilton är bra för Shinjuki, Yoyogi Park, Harajuku och Shibuya.

Nära båda hotellen ligger stora tågstationer som lätt tar en åt alla vädersträck. Så inget av dem ligger "off", IMHO.
 
Tokyo är en för stor stad för att helt lyckat använda sig av begreppet "off" – det beror helt på vad man har planerat att spendera sin tid. För Ginza, Hibiya Park, Shinbashi, Marunouchi och fiskmarknaden i Tsukiji ligger Conrad bättre till. Hilton är bra för Shinjuki, Yoyogi Park, Harajuku och Shibuya.

Nära båda hotellen ligger stora tågstationer som lätt tar en åt alla vädersträck. Så inget av dem ligger "off", IMHO.

Absolut. Så är det ju i alla stora städer men jag tänkte mest ur min synvinkel. (Vilket jag aldrig skrev ut och du är ju ingen mindreader - mitt misstag.) ;)
Tror jag tar Hilton dock.. min vän går i skola nära Ikebukuro stationen så tror det blir lämpligast för egen del med Hilton.
 
Last edited:

Magnus_K

Medlem
Hej!
Ska på weekend resa till Tokyo slutet på maj.
Är det någon som kan rekommendera hotell?
Har bott på Mandarin Oriental världen över tidigare och uppskattar kedjan, dock uppskattar jag alla tips man kan få på nya hotell.

Tack på förhand!

Magnus
 
Toppen