Senaste nytt

Minus till Plus inom Europa

fcx

Medlem
Jaha, första veckan på jobbet efter semestern och får direkt akut huvudvärk och multiple facepalm.

Har en resa med SAS bokad för kunds räkning. Tyvärr är det krav att använda kundens resebyrå, som är precis lika kompetent som den genomsnittliga resebyrån. Därför sitter jag nu men en bokad biljett i Minus på en längre flygning inom EU. Givetvis bokad i hög bokningsklass trots att det finns billiga Plus kvar. Skillnaden är endast 60 SEK.

Det går ju inte att uppgradera biljetter inom Europa med SAS, men är det möjligt att "uppgradera" genom att boka om biljetten hos SAS på något smart sätt?

Chatten har stängt för kvällen, så jag frågar här istället.

tldr: kan man uppgradera Minus till Plus på en resebyråbokning och komma undan med att bara betala fare difference?
 

Dr. Miles

Expert
Vanligtvis går det att boka om samma sträcka till högre bokningsklass mot avgift (ofta 500 SEK/NOK/DKK per segment) + prisskillnaden.
När man bokar om från en icke-återbetalningsbar biljett till en återbetalningsbar biljett (t ex SAS Plus), den första biljettens summa ska vara icke-återbetalningsbar. (Annars kör alla denna trick och försöker att få hela summan tillbaka. ;))

Exempeltext av SAS Go biljett inom Europa.
SAS skrev:
PENALTIES

CHANGES

CHANGES PERMITTED.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
ORIGIN/DESTINATION OF THE FARE COMPONENT MAY NOT
BE CHANGED.
CHANGES IN SAME BOOKINGCLASS AS TICKETED
CHARGE SEK 500 PER DIRECTION - FOR AUTOMATIC
REISSUE THE PENALTY FEE MUST BE COLLECTED ON AN
EMD/MCO.
FOR MANUAL REISSUE ON AN EMD/MCO OR AS A DU
TAX.
WHICH MUST REMAIN NON-REFUNDABLE.
CHILD DISCOUNT DOES NOT APPLY.
INFANTS FREE OF CHARGE.
IN CASE OF UPGRADING TO A HIGHER SK CARRIER
FARE UP TO AND INCLUDING C-CLASS -
CHARGE SEK 500 PER DIRECTION AND CHARGE THE
DIFFERENCE BETWEEN THE FARE PAID AND THE FARE
FOR THE HIGHER UPGRADE SECTOR.
REBOOKING/REISSUE/PAYMENT MUST BE MADE IN ONE
TRANSACTION NOT LATER THAN 1 HOUR BEFORE
DEPARTURE OF EITHER THE FLIGHT BEING CHANGED
OR THE NEW FLIGHT WHICHEVER IS EARLIER.
THE REISSUED TICKET MUST BE ANNOTATED -
THE ORIGINAL FARE PAID REMAINS NON-REFUNDABLE.
----------------------------------------------
WHEN COMBINING ON A HALF ROUNDTRIP BASIS THE
PENALTY CONDITIONS FOR EACH FARE COMPONENT APPLY.
 

fcx

Medlem
Ah, 500 + 300 (telefonbokning) + 60 SEK är det ju (kanske) inte värt. Nåja, får väl be om ett glas vatten ombord om jag vill ha underhållning.
 

Malu

Medlem
Det är aldrig roligt med företagsresebyråer och resepolicys. De som är anställda där jag konsultar nu får i princip alltid rödnästa flyg, hur liten prisskillnaden är. Däremot är det OK med taxi till/från flygplatsen. Så jag som bokar själv tar hellre tåget + SAS vilket ger en lägre totalkostnad.
 
Toppen