Senaste nytt

Utlägg i jobb: Har ni varit ute för det här?

hagmar

Medlem
Hej!

Jag gör en hel del utlägg i jobbet och har inga problem med det. Idag gjorde jag ett inköp åt en kollega för ett par tusenlappar. Allt var frid och fröjd, kollegan var nöjd att jag "tog smällen". Ända tills jag drog upp mitt Amex-kort. Det var tydligen en väldigt öm tå. Då kollegan blev svart i blicken och antydde att jag skulle minsann förmånsbeskattas till helvetet och tillbaks för att jag nyttjat systemet.

Har ni blivit förmånsbeskattade för att lägga ut med bonusgrundande kreditkort eller cashback kort?
Hur hanterar man en kollega som reagera så här, mer än att försöka värva honom?
 
Hade en rolig diskussion med min chef då jag gjorde min första arbetsrelaterade resa för företaget till Eskilstuna och tillbaka med SJ och samlade 310 poäng. Han bara skakade på huvudet och sa behåll dom. Att tillägga är att det är min enda jobbresa där jag behövt använda flyg/tåg eller liknande för att ta mig till ett ställe på mina 5 år på företaget. Vi använder bil :)
 

nota bene

Medlem
Menar Han att typ 1% av utläggen skulle vara föremål för förmånsbeskattning? Men det är väl knappast en förmån att ens arbetsgivare lägger betalningsskyldigheten på den anställde?

Fullkomligt oresonabel reaktion! Möjligen finns det en teknisk risk för förmånsbeskattning av cashback som tjänas till följd av utlägg i tjänsten, men det torde vara något som är ytterst små belopp och knappast något att oroa sig över.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Jahaja, jag använder det kreditkort jag vill för mina utlägg. Vill arbetsgivaren att jag ska använda ett annat kort så får de själva ordna ett sådant kort åt mig och betala månadsavgiften och ta kreditrisken för det.

Nu handlade det om en kollega. Men visst något knepigt beteende med tanke på att du ställer upp...
 
Toppen