Senaste nytt

Varför flyger inte fler bolag genomgående med samma plan som Malmö Aviation gör?

Morgan

Medlem
Med Malmö Aviation kan man flyga t.ex. Göteborg-Umeå med flight TF302. Flighten går Göteborg-Bromma-Umeå, men det är alltså ett flightnummer och man kan köpa biljett:

*Göteborg-Bromma
*Bromma-Umeå
*Göteborg-Umeå

Fördelen med det här upplägget är ju att resenärerna Göteborg-Umeå slipper gå ur planet, slipper oroa sig för att hinna med bytet o.s.v. Nackdelen jag kan komma på är att Bromma-Umeå resenärerna riskerar att försenas p.g.a något som hänt i Göteborg utan möjlighet att byta flygplan till dem (bara boka om till senare flight).

Eftersom Malmö Aviation uppenbarligen gillar konceptet, varför finns det inte fler som kör det? T.ex. skulle man kunna tänka sig Tammerfors-Stockholm-Oslo med Blue1 eller Stockholm-Frankfurt-Nice med Lufthansa. Finns det andra bolag som gör så? Då menar jag inte t.ex. Lufthansas linje Muscat-Abu Dhabi-Frankfurt, där väldigt få kliver av i Abu Dhabi utan där stoppet där är för att få ett fullt plan resten av vägen.

Varför tror ni så få bolag resonerar som Malmö Aviation?
 

Dr. Miles

Expert
Wideroe i nordnorge och andra flygbolag som har Islandhopper brukar ha liknande upplägg.
Många stora flygplatser kanske kräver passagerarna att gå genom säkerhetskontroll igen då är det inte direkt smidig lösning.
 

Kebalibre

Medlem
AY hade en hel del sådana rutter förut via ARN. HEL - BGO är dock den enda jag kommer som de har kvar. Med andra ord borde inte säkerhetskontroll vara anledningen till att det inte finns fler sådana rutter idag.
 

fcx

Medlem
Transitflygningar (=passagerare sitter kvar i flygplanet) blir mer och mer ovanliga.

Ett klart problem är att upplägget blir oflexibelt för flygbolagen. Exempelvis på linjen GOT-BMA-UME så blir ju tidtabellen låst på hela sträckan. Har du GOT-BMA och BMA-UME separat kan du ju reglera tidtabellen efter behov mer.

Dessutom måste beläggningen på alla tre sträckorna i förhållande till varandra vara sådan att det lönar sig...
 

011430121

Medlem
Vi som minns 80 talet och 90 talet kommer ihåg SAS hade transitflygningar, mest känd är nog SK 751 ARN-CPH-WAW (Gottröra)
Normalt fick man inte sitta kvar i CPH för att maskinen skulle städas. Var man försenad kunde man ibland få sitta kvar för att tjäna tid.
På SAS B 747 så fans det väl en linje CPH-GOT-JFK?
Det var inte bättre förr!
 

Dr. Miles

Expert
På Kina inrikes är det rätt vanligt med multi segment flygningar, men det är också lika vanligt med förseningar. Ibland upp till 5-6 timmar.
Så jag håller med om @fcx:s förklaring om det blir enklare och flexiblare för flygbolaget att ha två eller flera separata flygningar.
 

xmit

Medlem
United hade ( har ? ) flygningar från Västkusten med stopp på östkusten och sen vidare till Europa med samma flight-nr. Där kunde det dock innebära flygplansbyte trots att det vara samma flight-nr.
 
Toppen