Senaste nytt

Kort stopp på New York JFK - Hur fungerar det?

IdaFina

Ny medlem
Jag ska flyga Köpenhamn - Charleston, SC och har aldrig flygit till USA tidigare så känner mig lite osäker på hur det går till och om jag kommer hinna med mina korta byten.

Det är två mellanlandningar, den första i Amsterdam med 1h 55 mins stopp som jag inte är speciellt orolig över, däremot är jag orolig över det andra stoppet som är på JFK i NY, om tiden kommer att räcka.

När jag landar i NY har jag 1h 41 min tills flyget till Charleston går. Efter jag har landat, ska jag först igenom passkontroll, hämta mitt bagage på bandet, gå igenom tullkontroll och sedan ställa mig i kö för att checka in mitt bagage igen? Eller finns det ett "snabb band" för väskor efter tullen på JFK?

Ska jag sedan igenom en ny vanlig säkerhetskontroll innan jag kan gå till gaten?

Kan jag hinna detta på 1h 41 min?

Skulle jag missa flyget till Charleston pga köer i kontrollerna osv, kan de då boka om en till nästa flyg till Charleston utan extra kostnad? Har en kamrat som missade sitt flyg i Dallas och de bokade om hennes biljett utan extra kostnad, men tycker det låter för bra för att vara sant. haha

Tacksam för alla svar! :)
 

chazzie

Medlem
Jag har inte bytt på just JFK, men som du beskriver det är generellt korrekt. Första steget är att gå igenom passkontrollen varpå man efter det fiskar upp sitt bagage för att gå igenom tullen med den incheckade väskan. Väl igenom släpper man den på någon form av bagage-drop (på EWR senast var det en snubbe som tog emot manuellt och röntgade). Efter det blev det kan det vara säkerhetskontroll om man byter terminal, jag är dock lite osäker på hur det ser ut på JFK, men frukta icke, någon av de rutinerade rävarna kan nog berätta exakt hur många steg det är mellan passkontrollen och tullen på JFK =}

För att återkoppla till frågan så ska den tiden räcka, även om immigrations kan ta tid så brukar det flyta på ganska bra, det som kan ställa till det är om flyget anländer samtidigt som ett eller flera från länder som kräver visum, då tar varje person längre tid i passkontrollen.

Trevlig resa!
 

gunry

Medlem
Jag kan meddela att jag blivit ombokad utan extra kostnad pga långa köer i immigration vid ett tillfälle. Det var Memorial day-helg så stod i kö i 2,5 timmar.
 

fcx

Medlem
Har du båda flygen på samma biljett är du betydligt mer säker än om du har två separata biljetter.
 

Treo

Medlem
I och med att du måste igenom immigration och tull är du tvungen att gå genom ny säkerhetskontroll, oavsett ev terminalbyte. Som andra sagt: har du allt på en bokning är det bättre -- då borde de fixa ombokning. Allra bäst om du dessutom har Fast Track ;).
På stora flygplatser i USA är 1,5 h inte särskilt mycket för transfer från internationellt flyg, så bestämda steg rekommenderas.
 

obs

Medlem
På en rejse med United Airlines i sommers mellemlandede jeg i Houston, hvorefter jeg skulle igennem de trin som beskrevet ovenfor. Tiden mellem de to flyvninger var 1 time og 15 minutter.

Selve immigrationskontrollen tog ikke specielt lang tid, jeg tror omkring 20 minutter. Men derefter skulle jeg så hente min bagage, igennem toldkontrollen (10 minutter), aflevere bagagen igen i et bag-drop (den var tagget til slutdestinationen), og til sidst igennem endnu en sikkerhedskontrol (ca. 20-25 minutter).

Desværre blev jeg forsinket, da der opstod forsinkelse på leveringen af bagagen. Så jeg måtte ombookes til det næste fly, men det var dog ikke noget problem overhovedet (hele rejsen lå på samme reservation). Havde bagagen ikke været forsinket, havde der lige præcis været tid nok, men sådan gik det så ikke.

1 time 41 minutter kan være tid nok. Men som chazzie også skriver, kan det afhænge af tidspunktet på dagen og hvad der ellers er kommet ind af fly, da det kan have stor påvirkning på tiden det tager at komme igennem immigrationskontrollen.
 
Toppen