Senaste nytt

Några reflektioner över Emirates Stockholm-Dubai-Shanghai i first class

HON-II

Medlem
Jag har varit en flitig användare av QR’s flygningar från Stockholm under de senaste åren (är f.n. QR privilege club platinum). Jag hade däremot inte flugit EK i år, så jag var nyfiken på hur produkten står sig i konkurrensen. Mig veterligen är EK ett av de få (det enda?) bolag som erbjuder första klass från ARN, så det är ett extra plus jämfört med QR.

Jag flög för några dagar sedan ARN-DXB-PVG i F med EK och använde mig även av EK’s limousinservice till ARN. Bilen (Freys hyrverk) var punktlig och väntade med en röd EK skylt med namn synligt i baksätets sidoruta, så det gick inte at ta fel på bilen trots att den stod och väntade nära en busshållplats mitt i city med mycket trafik. EK:s centralbokning hade propsat på en avgång med bil ca tre (!) timmar innan avresa, men jag hade ringt Freys och ändrat till en avgång som gjorde att jag anlände till ARN en timma före flygplanets avgång. Detta räckte mycket gott och väl trots att EK hade hotat med att incheckningen stänger en timma före avgång. En stilla (men cynisk) reflektion: en av anledningarna till att EK vill ha bilarna tidigt till Arlanda är säkert ambitionen att använda bilarna till att transportera passagerarna från det inkommande EK-planet istället för att gå tomma tillbaka till city.

Det var mycket folk på Arlanda vid denna tid, men tillgång till SAS’s fast track security hjälper. Däremot var det en erbarmlig kö framför passkontrollen, framför allt då det vid denna tidpunkt inte fanns någon specialkö för EU-medborgare utan alla passkontrollstationer accepterade ”All Passports”. Arlanda måste vara en av de få flygplatserna inom EU som inte erbjuder separata EU-köer. Usel service. Arlandapolisen borde åka till Helsingfors flygplats för ett studiebesök. I HEL är de vana att hantera stora horder av ”icke-Schengen/EU”-passagerare och att ha separata köer för EU-medborgare.

Boarding och avgång i ARN var punktliga. Flygplanet ARN-DXB (777) hade den något trista, mycket smala, ”inklämda” 2+3+2-konfigurationen i business och en svit-produkt i F. Stolen i F-sviten är av lie-flat typ med singelsäten vid sidorna och dubbelsäten i mitten. Separationsväggarna är rätt så låga, ca 1.5 m. I stort sett är svit-kuben i B777-maskienrna väldigt lik den som är i A380-planen. EK sviten har en del speciella EK-”gimmickar” jämfört med andra flygbolags sviter, exempelvis det uppfällbara minibarskåpet med vatten, juice och läsk. Det är även en hel del speglar både fram och bak inom svit-kuben, vilket ger ett ljust intryck, när belysningen är på. So far so good.

Servicen på ARN-DXB-sträckan var däremot den sämsta F-klass service som jag upplevt på många år. Efter det menyn hade delats ut och ett glas Dom Pérignon hade serverats såg jag inte till purser eller attendant på nästan två timmar (på en sextimmars-flygning!). Avgången från Arlanda är vid två-tiden, så det är en lagom tid för lunch. Jag satt och arbetade med en del dokument, så jag märkte inte hur snabbt tiden gick. F-kabinen var tom förutom ytterligare en passagerare som sov, och business var rätt så fullt, men till slut ringde jag på flygvärdinnan och undrade vad som händer: Ingen hade frågat om jag vill ha påfyllning av drinken eller äta. Jag hade inte ens sett någon värdinna gå förbi i kabinen under dessa två timmar efter första drinken! Hur som helst. Jag beställde kaviarservicen och en soppa. Kaviaren kom efter ca. en halv timma! Soppan ca. 40-45 minuter efter de hade dukat av kaviaren. Jag tror att jag aldrig har varit med om en långsammare och mer oinspirerad F-måltidsservice. Det hela (inklusive kaffe) var överstökat efter ca. fyra timmars flygning. ARN-DXB är tidsmässigt ungefär som en snabb (non-Concorde) transatlantflygning LHR-NYC, och att under denna korta tid spendera fyra timmar på först vänta på måltid och dryck och sedan få en extremt långsam måltidsservice är minst sagt olustigt och stör vilan under flygningen.

I DXB var avgången för PVG-flyget vid A-gaterna, så jag använde mig av EK F-loungen i A-området. Såsom redan har beskrivits i BC är denna lounge gigantisk, långsmal med ca en km från en ände till den andra. Det finns två restauranger med fusion cuisine à la carte (i EK-språk: ”fine dining”; samma meny i båda matsalarna), flera kaffeer och en central bar. Jag satte mig nära avgångsgaten, då A-sidan har ett utmärkt och mycket bekvämt arrangemang för boarding av A380-plan: man går direkt från loungen via en separat dörr direkt in i planet. Jag har inte sett detta i någon annan flygplatslounge. Det hela är en fantastisk design.

IMG_3806.jpg
EK's F-lounge vid A-sidan: väntområdet, varifrån man kan gå direkt till planet (A 380-gate).

F-sviten i EK-A380-utförande är mycket lik sviten i B777-utförande. Det är naturligtvis en smaksak, men jag måste säga att jag föredrar SQ’s svit-design på A380-planen. Det må vara en illusion, men SQ-sviterna känns rymligare, det är mer plats för bagage, och sätena känns mer gedigna. Det viktigaste är däremot att väggarna är högre hos SQ, vilket ger mer privat kokong-känsla. F-klass-kabinen (totalt 14 säten på upper deck) var helt och hållet fullbokad, under DXB-PVG-flygningen vilket skapar lite buss-känsla med EK’s relativt låga skiljeväggar.

I motsats till ARN-DXB-sträckan var servicen (jag tog igen en portion kaviar) mycket snabb och effektiv, kanske för att jag uttryckligen bett pursern om att få en snabb service efter avgång, för att kunna sova lite. Det var också mycket positivt att få av passagerarna verkade vara intresserade av att ta en dusch innan landning, vilket gjorde att jag kunde få en tid mycket nära inpå landning. Jag uppskattar mycket EK’s dusch-service på A380. Det hela är ett väldigt fräscht och innovativt koncept. EK har en flightattendant speciellt för ”spa”-service (= dusch-servicen) på sina A380 plan. Hon håller de två duschkabinerna rena och fräscha och håller även koll på dusch-bokningslistan. Därtill ”piffar” hon under duschperioden före landning upp utrymmet framför duschkabinerna (vid trappan) med lite ”spa”-detaljer: krämer och displayer av avslappnande figurer och mönster.

IMG_3807.jpg
EK's underbara dusch på A380

IMG_3810.jpg
EK's toalett utrustad för duschning

I PVG fungerade limousinservicen utmärkt med förarna väntande med de röda EK-skyltarna på en mycket synlig plats vid utgången från tull-området.

IMG_3821.jpg
Framme i Shanghai, utsikt från Shangri-la Pudong

Sammanfattningsvis har EK en mycket varierande service i F-klass. Sviterna, maten och dryckerna är alla utmärkta, men beroende på personalens stressnivå eller inspiration kan slutprodukten bli allt från mycket bra till direkt dålig.
 

Fredrik

Medlem
Tack för rapport. Ett genomgående tema med Emirates verkar onekligen vara att kabinpersonalen är ojämn och det har varit så länge utifrån de rapporter jag läst tidigare.
 

Senator

Moderator
Jag vet att det troligtvis är något fel med mig, men jag har aldrig fascineras av tanken av att betala för att flyga med Emirates i affärsklass eller förstaklass. Skall jag lägga den typ av pengar känns det som det finns bättre alternativ.
 

HON-II

Medlem
Jag vet att det troligtvis är något fel med mig, men jag har aldrig fascineras av tanken av att betala för att flyga med Emirates i affärsklass eller förstaklass. Skall jag lägga den typ av pengar känns det som det finns bättre alternativ.

Jag förstår synpunkten (och håller med). LH, LX, BA och SQ levererar mer klassiskt eleganta produkter.
 

pep

Medlem
...LH, LX, BA och SQ levererar mer klassiskt eleganta produkter.
Tak for en meget spændende og velskrevet rapport fra een der virkelig ved, hvad man kan forvente af F..!! ARN-DXB: Hvis man rejser F/C skal man ikke være bange for at aktivere call-botton - jeg tror FA's ofte ikke vil forstyrre unødigt (intrusive) hvis de kan se man sover eller arbejder intenst. Selv synes jeg ikke LH (business) er interessant i længden. Hvor ligger QR i forhold til EK (C og F henholdsvis)??
 

HON-II

Medlem
Hvor ligger QR i forhold til EK (C og F henholdsvis)??

Tack, det stämmer: FA's på EK i F är förmodligen drillade till att inte störa, men det går till överdrift om kabinen är tom på personal i 1.5 timmar under en dagtids-flygning...

Vad avser EK vs. QR: I C är det enligt min mening ingen diskussion. I B787 (som bl.a. flyger på ARN och SIN-rutterna) är QR's 1+2+1 C-produkt vida överlägsen EK's klaustrofobiska och "inklämda" 2+3+2 C-klass. QR vinner här långa vägar. I F går det egentligen inte att jämföra. QR har i stort sett avvecklat sin F klass. Den finns mellan Mellersta Östern destinationer i exempelvis A320-plan, men då som en Y + F produkt (och jämförbar med amerikanska inrikesflygningar) och på vissa (väldigt få) lång-distans destinationer (exempelvis DOH-LHR). Jag flög förra åter några gånger med QR DOH-LHR i F och det var mycket bekvämt och bra i fina lie-flat F-stolar, dock ej sviter som i EK. Utan tvekan vinner därför här EK jämfört med QR.
 
  • Gilla
Reactions: pep

johhenrik

Medlem
Jag återgav en diskussion här men hittar inte tråden nu. Det var med Purser senast jag flög med EK ARN-DXB. Då flög jag C för första ggn med dem. Jag sa att jag var förvånad över vilken bra service det var och stor skillnad mot F. Här gick de ju runt o fyllde glasen o pratade hela tiden, medan man är rätt ensam i F. Dock kommer de ju fort om man plingar. Iaf så sa han att de som sitter i F inte vill bli störda etc och att de inte ska gå runt. Min åsikt är ju dock att man kan känna lite lappskjuka i F på EK. Har en ARN-PVG som du som kommer upp snart så jag ska nog säga till dem när jag går ombord att jag vill ha lite attention. :)
 
Toppen