Senaste nytt

Frågor om Optiontown

felixduva

Medlem
Jag har en biljett i V-klass nästa vecka (tisdag) med SK CPH-BKK och tänkte prova en uppgradering via Optiontown för första gången..

Problemet är att jag jobbar ute på Nordsjön och vet inte exakt när jag kommer i land om än skiftbytet är planerat till tisdag, därför tänker jag vänta så länge som möjligt innan jag uppgraderar.

Hur nära inpå resan kan man uppgradera i Optiontown?

Om jag gjort en uppgradering och sen inte kommer in till land i tid (dvs resan faller) och resan bokas om till ett senare datum får jag pengarna tillbaka då?
 

agehall

Medlem
OptionTown säger:

"What if my flights are changed/cancelled by the airline after my UTo Sign-up. Will I still be eligible for an upgrade?
In case, your flight is changed (either by yourself or by your airline) after your UTo Sign-up, Optiontown may choose not to upgrade you."

så man kan nog anta att de "gör om" processen från början. Det framgår dock inte explicit ifall du får tillbaka pengarna eller inte. Skicka ett mail till deras kundtjänst och fråga.

Dock tycker jag det verkar lite dumt att boka en resa så tight och inte ha full flex biljett. Vad jag kan se så kostar ändringar av din biljett €214 före avresa, så måste du boka om blir det rätt dyrt...
 

felixduva

Medlem
Jag glømde säga att det är en sjømannsbiljett och den är flexibel. Vid ändrigar så kan priset variera lite grann från dag till dag men ej så mycket. Føretaget betalar større delen av biljetten, de jämfør vad en Luleå biljett, (som är min hemadress), kostar mot vad en Bangkok biljett kostar och på just den här biljetten så skall jag lägga ut 1400 NOK. Men tror det eller ej ibland är Luleå biljetten dyrare. Har før tillfället 4 bokade enkel resor, två i vardera riktning och jag skall endast betala cirka 3000 NOK ur egen ficka.
 

Roger J

Medlem
Det verkar som att du kan söka en uppgradering fram tills 4h innan avgång. Optiontown anvisar också att man inte ska checka in innan man fått besked från dem eftersom uppgradering inte kan göras om man redan checkat in i sin ursprungsklass.

https://www.optiontown.com/jsp/MTP/MTP_What_is_UTO.jsp

Nackdelen med att vänta tills sista sekund är förståss att någon annan kanske får uppgraderingen.
 

agehall

Medlem
Jag funderar på en annan sak; hur fungerar det med en sjömansbiljett? Ifall du uppgraderar via OT får du ju en ny biljett och då är det ju inte säkert att reglerna för ändringar är lika flexibla längre?

Nu är det väl inte så stort problem ifall man kan vänta tills 4h före avgång, men ändå, det vore lite intressant att veta.
 

felixduva

Medlem
Tack så mycket för informationen. Jag vet inte så mycket om sjömannsbiljetter annat än att de har fördelaktiga regler i förhållande till sitt pris. När jag väl har uppgraderat så spelar flexibiliteten mindre roll för då är jag förhoppningsvis redan i land och kommer med flighten detta under förutsättning att man kan vänta till 4 timmar innan avgång.
 

felixduva

Medlem
En lyckad dag i dubbel bemärkelse.....kom mig till land i tid och blev uppgraderad via Optiontown till business....Sitter nu i Scandinavian Lounge i CPH med 4 veckor ledighet framför mig i det glada landet.
 

Murre

Medlem
En lyckad dag i dubbel bemärkelse.....kom mig till land i tid och blev uppgraderad via Optiontown till business....Sitter nu i Scandinavian Lounge i CPH med 4 veckor ledighet framför mig i det glada landet.

Gött o komma hem :)
Sjömansbiljetter har vi avhandlat tidigare kommer inte ihåg vad tråden heter, men någon snäll redaktör kan säkert hjälpa till o gräva fram den.
 

agehall

Medlem
Jag kapar tråden lite; en kollega från Japan har en *A RTW och kommer att åka hem med SK983. Jag tipsade honom om Optiontown, men av någon anledning lyckades OT inte hitta hans resa. Är det någon som testat OT på en en flight som är bokad på en RTW-fare? Eller måste bokningen vara gjord via SAS för att det ska fungera?
 
Toppen