Senaste nytt

booking.com - poäng hos Aegean

lnixon

Medlem
Är det någon som testat att boka hotell hos booking.com via Aegean?

Aegean Airlines | Booking.com

2 miles/€ måste väl betraktas som en schysst bonus, eftersom man ju inte behöver betala till booking.com. Och då är det väl fritt fram att tjäna in poäng direkt från hotellet som vanligt också?

Det är inte jättetydligt skrivet, men det verkar som förväntat vara award miles man tjänar, inte tier miles (som är det som avgör silver/guldstatus). Men i alla fall.

Jag har också testat att skicka in en retroregistrering av en bokning jag gjorde för snart ett år sedan, innan jag var med i Miles&Bonus. Vore ju skoj om den gick genom.
 

henkedio

Medlem
Jag har bokat där men eftersom jag inte har varit iväg än så kan jag inte svara på hur det gått, är inte förrän i maj som jag har bokat så det återstår att se hur det blir. Så som jag har förstått det hela så ska det vara grundade för att uppnå status. Men det är möjligt att jag har missat någon parantes. Problemet med att boka i booking.com är att du inte har någon nytta av eventuellt rewardkort på hotellet som du bokar.
 

GOTATH

Medlem
Har bokat via den sidan o fått poäng hos A3. Fick hela 40p för min hostel-bokning på 20€:p ej nivågrundande poäng
 

henkedio

Medlem
ej nivågrundande poäng

Tack för det Gotath, då ger det inte mig speciellt mycket att boka booking.com genom aegan, då det enda jag bryr mig om är status. Fanns bättre alternativ men trodde verkligen att det nivågrundande. Var egentligne för bra för att vara sant.
 

lnixon

Medlem
Det var det idiotiskaste jag hört idag. Eller, nej, några värre saker har jag hört, men... Det hade jag faktiskt ingen aning om.
 

henkedio

Medlem
Många hotellkedjor ger inga poäng när man bokat via sidor som Booking.com, Expedia, Hotels.com, etc. Löjligt tycker jag, varför är dina pengar mindre värda då?

Har för mig att dessa bokningssidor köper upp massa rum på hotellen för ett bra pris, är därför dem kan hålla lägre priser. Men visst är det löjligt.
 
"Gnopps skrev:Många hotellkedjor ger inga poäng när man bokat via sidor som Booking.com, Expedia, Hotels.com, etc. Löjligt tycker jag, varför är dina pengar mindre värda då?"

T ex. Expedia/Hotels.com som ingår i samma koncern får man inga poäng genom olika lojalitetsprogram. Det beror, som Henkedio skriver. De får ett sådant bra pris att man avsäger sig andra förmåner, t ex. poäng om gästen är med i ett medlemsprogram. Det är alltid priserna som styr. Bokar man t ex. genom booking.com så får man poäng för sin vistelse. Det för att man betalar direkt till hotellet och att det oftast är en rate som är styrd från rack-rate = ordinarie pris. Det stämmer att när man bokar genom booking.com att du inte kan notera ditt medlemsnummer och då eventuellt förlora vissa förmåner, t ex. uppgradering. Men, bokar du t ex. på Hilton och har Hilton Hhonors diamond kort så har du samma förmåner som om du skulle boka på hilton.com . Det du kan missa är eventuella uppgraderingar. Oftast rumsfördelar hotellen dagens ankomster redan på morgonen eller kvällen innan. När man så checkar in på kvällen kanske det inte finns några andra rum.

Som en tumregel, bokar man direkt med hotellet eller genom booking.com så ska du få poäng för övernattningar du gör. Så fungerar det i vilket fall om du bor på Hilton, Best Western och Scandic.
 
Toppen