Senaste nytt

Vilket bonusprogram ska jag välja inom Star Alliance?

charmkurs

Medlem
Är relativt ny medlem i SAS EB (för poängkreditering från kreditkort mm) men tycker att de slingrar sig när det gäller att kreditera poäng som utlovats. Tillgänglighet till kundtjänst samt bemötande har också varit under all kritik (återkommer om det i lämplig tråd när jag ser vad de svarat, efter 4 - 5 veckor enligt kvittot på mitt klagomål, bara en sådan sak!).

Nu ska jag resa med SK i nästa vecka och har helt enkelt tappat lusten till att kreditera poängen där och undrar om ni kan hjälpa mig med alternativt program som skulle kunna passa med tanke på mitt resemönster och vad man får för poängen sedan.

Nu reser jag inte mycket i förhållande till många av er andra - på längre resor i möjligaste mån i business men på kortare resor som inom Europa eller intraregionalt i turistklass (fn Asien), vilket funkar utmärkt för mig. Det blir oftast en längre resa/år i restricted business, och upp till 10 - 15 enkelresor intraregionalt.

Planerade resor nu är till LIN i SK O och till BKK i TK J (bokningsklass) samt under vintern några resor i inom Sydostasien, troligen i turistklass.

Bolagets bästa kunder kommer jag aldrig att höra till, men jag vill få ut mesta möjliga ändå - antingen genom bra program för awardresor eller status.

I Star Alliance har jag en del poäng som skvalpar i LH Miles and More (men man får inget när man flyger i turisten med andra bolag numera, men dock 150% för TK J-klass), i princip tomt konto på TG ROP - och så SAS EB då. Flyger inte SAS särskilt mycket men poäng från kreditkort etc går in där som sagt.

Men är det smartare att satsa på status i A3 (det enda program där jag nog kommer upp i guldstatus inom ett år (dock ej kalenderår), trots att det bara är 100% intjäning i J-klass - däremot verkar man få 100% för SK O-klass, men hur är det med Blue1, dock SK690, som återresan flygs med - "tagits" bort står det i tråden för A3 när jag letar där...)?

Eller ska jag gå med i TK Miles and Smiles och utyttja deras erbjudande om 7 500 poäng om man flyger nu i september - om jag förstod infon på hemsidan rätt? Trots bara 50% av intjäning i SK O-klass ger ju erbjudandet kompensation med råge.

Eller ska jag helt enkelt bita ihop och fortsätta med EB? Eller något annat?

Tacksam för era synpunkter!
 

fcx

Medlem
Vad är du ute efter? Med dina flygmönster finns det två alternativ.

Med SAS kan du utnyttja poängen du samlar in, och dessutom samla poäng genom kreditkort.

Med A3 får du enklare högre status.
 

charmkurs

Medlem
Jag kanske var otydlig: SAS EB kommer jag att behålla ändå (kreditkort mm, så det tickar på) men kan det vara vits att kreditera flygresor med annat bolag, antingen för status (A3) eller för att få fler poäng i J-klass/tillgång till bättre award charts och kanske ffa för att slippa tjafsa med SAS EB kundtjänst. Med tanke på att det inte har börjat så bra undrar jag hur det blir i fortsättningen.
 

fcx

Medlem
Jo, men om du skvätter ut poängen i flera olika program blir det betydligt svårare att skrapa ihop tillräckligt till en bra awardresa.

EB har en av de mest förmånliga intjäningstabellerna om man inte har väldigt speciella resmönster eller reser betydligt mer.
 

MartinH

Medlem
Om du är osäker på att uppnå EBG, satsa på Aegean först. Kreditera dom resor som ger samma eller mer miles som EB. När du sen är A3G så fortsätter du att samla till EB.
 

FlyingFire

Medlem
Jag kör Aegean för status (har guld) och EuroBonus för poäng.
Trivs med konceptet men försöker samla milesen så gott det går till EB, nu hatr jag 33k på Aegean (pga en afrika-resa som jag krediterade fel, och en ilsken incheckningsagent på Newark) och 10,4k på EB. Och jag är ändå nöjd med upplägget, men som man ser är jag ingen jättefrekvent resenär...

Guldet i Star Alliance är dock rätt fint att ha.
 

charmkurs

Medlem
Tack för synpunkter. Nej, EBG tror jag inte att jag kommer att uppnå i första taget och Star Alliance guld kan vara bra att ha om man som jag reser turist på kortare sträckor, inte minst med tanke på att den gäller ett bra tag.
Är det någon som vet hur Aegean krediterar SKflight med Blue1-kärra?
 

agehall

Medlem
Jag kanske var otydlig: SAS EB kommer jag att behålla ändå (kreditkort mm, så det tickar på) men kan det vara vits att kreditera flygresor med annat bolag, antingen för status (A3) eller för att få fler poäng i J-klass/tillgång till bättre award charts och kanske ffa för att slippa tjafsa med SAS EB kundtjänst. Med tanke på att det inte har börjat så bra undrar jag hur det blir i fortsättningen.

Betänk att gräset inte alltid är grönare på andra sidan... A3 är rätt dåligt när det gäller att plocka ut awards faktiskt.
 

Palazzi

Medlem
Betänk att gräset inte alltid är grönare på andra sidan... A3 är rätt dåligt när det gäller att plocka ut awards faktiskt.

Förutom till Khartoum dvs ;)

Men för att återknyta till rubrike - jag tror att TS reser för lite för att nyttja t.o.m. ett A3-guld. Fortsätt satsa på Eurobonus i kombination med kreditkort, då faller det åtminstone in poäng som du kan resa för. Jag håller med om att Eurobonus har en dålig support, men det gäller 8/10 flygbolag...
 
Toppen