Kontakta SAS så bör de lösa detta. Bör vara deras ansvar att reda ut med sin leverantör (FedEx). Troligen har de felaktigt fakturerat tullhanteringen. Alternativt har SAS skickat med en faktura, och då blir det hanteringsavgift även om själva momsen är typ 20 kr...
Enig med Jakob K här i övrigt. Detta är ett standardproblem vid all form av import till Norge. Jag handlar i jobbet med varor som är momsfria vid införsel i Norge och är mycket noggrann med att ange rätt TARIC-nummer etc. Får ändå titt som tätt kunder som klagar på fakturor från DHL, Posten etc. Tricket då är oftast att de vägrar lösa ut varan för att skicka åter och sedan skicka en gång till - för att få förtydliga en förskottsfaktura, eller lägga till en som ramlat ur under transport - det går ju inte för sig...
Vid personlig in/utförsel i Norge med korrekt ifyllda blanketter måste jag dock säga att tullarna brukar vara mycket kunniga och hjälpsamma. Detsamma kan inte sägas alltid i EU. Jag är ganska van vid denna typ av förtullningar. USA är ett annat helvetesland där tullen ger olika besked på hur jag ska fylla i blanketter och lista varor till min customs broker varje gång!